תמיד יש אג'נדה

מתברר שמה שמעניין את תוכניות הטלוויזיה זה לשים תמונות של טייקונים

א. סיפור קצר שקרה לי. התקשר תחקירן נחמד מתוכנית טלוויזיה פופולרית למדי, כזו שנוגעת ברייטינג דו-ספרתי. בשל החשש שלי למקום עבודתו לא אגלה את שם התוכנית, אבל באמת שזה לא משנה; זו תוכנית ככל התוכניות.

הוא אמר שהתוכנית עורכת סקר בין עיתונאים בנוגע לסוגיה מי היו המפסידים הגדולים של השנה האחרונה. אמרתי לו שהמפסידים הגדולים הם אנחנו, הציבור, ואף נתתי נימוקים כבדי משקל, לדעתי: הריכוזיות הגוברת, הסיבובים שנעשו על גבנו, זכויותינו שנגזלו, מעמדנו שהתערער, כספנו שהצטמק, דברים מהסוג הזה.

אחרי שתיקה קלה בצד השני של הקו אמר לי התחקירן שזה באמת נחמד מאוד, אבל זו לא האג'נדה של התוכנית, שלתוכנית אין זמן להסברים מורכבים. בקיצור, כיחכח התחקירן, מה שאנחנו רוצים זה לשים תמונה של טייקון. זאת האג'נדה של התוכנית, הוא חזר ואמר. זו אג'נדה מחורבנת, אמרתי לו. נפרדנו כידידים.

אז אם יצא לכם במקרה לראות את התוכנית הזאת - או כל אחת מהתוכניות האחרות, רובן אותו דבר - דעו לכם שיש להן אג'נדה. דעו לכם שהאג'נדה שלהם היא להתעלם מכם וממני.

ב. זה כבר כמה ימים, אולי שבועות, שב"העין השביעית" - אתר ביקורת תקשורת שיוצא לאור בחסות ובמימון המכון הישראלי לדמוקרטיה, מסכמים את מעמד העיתונות והעיתונאי בשנים האחרונות.

כדאי לקרוא. מודה שיש שם גם כתבה שלי. זה פרויקט מדכדך למדי, על סף המדכא, ובדיוק בגלל זה כדאי לכם לקרוא אותו. למעשה, הרבה יותר חשוב שאתם תקראו אותו מאשר שיקראו אותו רק העיתונאים, ככה תדעו מי מאכיל אתכם במה ולמה. רוב הזמן תופתעו לרעה. זו לא הפעם הראשונה שאני ממליץ על האתר הזה. ככה תבינו טוב יותר את האג'נדה. תמיד יש אג'נדה.

ג. השאלה מה האג'נדה העומדת מאחורי החלק התחתון של עמוד השער של "ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "אהובתו של מרגל האטום" - תמונה של מרדכי ואנונו בקטן ושל החברה שלו, קריסטין יוארקינסן. "...עכשיו הוא שוב בבית המשפט בגלל בלונדינית אחרת", מכריזה כותרת המשנה - היא לא השאלה הנכונה. ואנונו זה מעניין.

לא, השאלה הנכונה לשאול היא מה האג'נדה הדוחקת לפינה קטנה בעמוד 21 "ידיעות אחרונות" הנוגעות לחיי קצת יותר, כמו עליית מחירי הנסיעה באוטובוסים, או העובדה ששניים מתאגידי המזון הגדולים בארץ אוספים מהמדפים מוצרים מקולקלים במקרה הקל ורעילים במקרה הקשה, וזה חודש אחרי הבקבוקים המסריחים של קוקה-קולה.

מה האג'נדה, האם היא קשורה לעובדה שמדובר במפרסמים גדולים? ודאי גדולים יותר ממרדכי ואנונו. התשובה: זו בדיוק אותה אג'נדה כמו של החבר מסעיף א'.

ד. וחוץ מזה, החברה של ואנונו היא בכלל לא בלונדינית. השיער שלה חום.

סיכום הבוקר שלי ביחסיי עם התקשורת: המעניין גבר על החשוב, הטייקון גבר על האזרח, ולקינוח קיבלתי עיוורון צבעים.

מה שצריך היה להיות מוכח, הוכח.