תמריץ חדש-ישן לבכירי בזק: בונוסים שמנים למי שיישאר

דירקטוריון בזק החליט על תוכנית שימור בכירים בהיקף של 4 מיליון שקל

בבזק שוב נותנים בונוסים שמנים לבכירים, הפעם במסגרת התוכנית לשימור בכירים: ביום חמישי האחרון החליט דירקטוריון הקבוצה לאשר תוכנית בעלות של קרוב ל-4 מיליון שקל לשימור המנכ"לים בקבוצה - אבי גבאי, מנכ"ל בזק, גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, ואיציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי. רון אילון, מנכ"ל yes, לא נכלל בתוכנית השימור משום ש-yes לא התמזגה עם בזק, וצירופו לתוכנית היה יוצר בעיה מול רשות ההגבלים העסקיים. לקחי פרשת גלברד (ראו מסגרת) אולי הופנמו במישור הטכני, אך השאלה המוסרית נותרה בעינה - מדוע מנכ"לים המשתכרים עשרות אלפי שקלים בחודש ושתנאי העסקתם כה נדיבים ראויים להטבות נוספות?

למנוע זעזועים

מבחינת בעלי השליטה בבזק, התוכנית נועדה למנוע עזיבת בכירים שתפגע בסיכויי ההצלחה של עסקת המכירה לשאול אלוביץ', לשמור על רצף ניהולי בעת חילופי הבעלות, הצפויים בשבועות הקרובים, ולמנוע זעזועים בתגובת שוק ההון. התוצאות הטובות שבזק מציגה בתקופה האחרונה הושגו בין השאר בזכות היציבות הניהולית שלה, ושוק ההון מתמחר אותה היטב.

בדירקטוריון עשו חשבון פשוט: לשלושת המנכ"לים יש תוכנית אופציות שהשווי הכלכלי שלהן מגיע היום לעשרות מיליוני שקלים, והם אמורים לקבל את המנה האחרונה בה בפברואר 2011. למעשה, הם יכולים להודיע כעת, על פי החוזה עמם, על פרישתם בעוד חצי שנה ובכל זאת ליהנות ממנת האופציות האחרונה המגיעה להם.

עם רכישת בזק הודיע אלוביץ' שלא ייזום חילופים בהנהלה, אך בכלי התקשורת כבר נרמז על חילופים אפשריים, ובדירקטוריון רוצים לפרק את המוקש מבעוד מועד. לכן הוחלט שאם המנהלים יישארו לפחות שנה בתפקיד, הם יקבלו הלוואה בסכום כולל של 9 חודשי שכר, ובתום התקופה, הם יקבלו סכום זה כמענק. אם לא יישארו בתפקידם או יפוטרו במהלך 2010, הם יצטרכו להחזיר את ההלוואה באופן מיידי.

הוצאה לא אפקטיבית

מידת נחיצותה של התוכנית לשימור המנכ"לים מוטלת בספק. ראשית, הם אוחזים בתפקידים שהם בין הנחשקים במשק, וקרוב לוודאי שלא רק הכסף משאיר אותם על כיסאם. שנית, תוכנית השימור היא לשנה בלבד, כך שהסמיכות בינה לבין מועד מימוש האופציות גדולה מאוד. צודק איציק אידלמן, הדירקטור היחיד שהעז לצאת נגד התוכנית. לדבריו, "קיימת היום תוכנית שימור מאוד נדיבה למנכ"לים בקבוצת בזק, ואי לכך אין צורך בתוכנית שימור נוספת. כל תוכנית שימור אחרת תהיה הוצאה כספית מיותרת ובלתי אפקטיבית".