מכון התקנים משיק תקן לניהול מערכות אנרגיה

דורון טמיר, מנכ"ל המכון: ארגונים יוכלו להגיע לחיסכון של 10% ויותר בצריכת האנרגיה שלהם אם ינקטו מספר כללי התנהגות פשוטים של חסכון באנרגיה, דוגמת בקרת תאורה ומזגנים

מכון התקנים הישראלי משיק תקן חדש לניהול מערכות אנרגיה. התקן, שייקרא ת"י 50001: מערכות ניהול אנרגיה, נכתב בתמיכת משרד התשתיות, ונועד לאפשר לצרכני האנרגיה בארגון לנהל את צריכת האנרגיה בצורה מושכלת, במטרה להקטין אותה ולשפר את איכות הביצועים האנרגטיים, תוך מתן מענה לכל צרכני האנרגיה בארגון.

התקן נועד לענות על הצורך בייעול השימוש באנרגיה כדי למנוע בזבוז שמתגלגל לכיס הצרכן, וכן כדי למנוע עומסים מיותרים על הרשת, ובסופו של דבר גם למנוע או לעכב הקמת תחנות כוח נוספות.

במכון התקנים מציינים כי ארגונים יוכלו להגיע לחיסכון של 10% ויותר בצריכת האנרגיה שלהם אם ינקטו מספר כללי התנהגות פשוטים של חסכון, דוגמת בקרת תאורה ומזגנים. בחינת "זללני אנרגיה" מביאה לעיתים לתוצאות מפתיעות: נורות הנחשבות זולות ומתגלות כיקרות מבחינת צריכת האנרגיה, או מערכות בקרת מיזוג, המחזירות את עלותן תוך פחות משנה.

ת"י 50001 מבוסס על מסמך של ארגון התקינה הבין לאומי ISO/CD50001 ומאפשר לקבוע את צריכת האנרגיה בארגון. בתקן מוגדר הצורך לקבוע מטרות ויעדים למימוש, כחלק מהתווית המדיניות ברמת הארגון. היקף יישום היעדים והמטרות תלוי בגורמים שונים: מדיניות האנרגיה של הארגון, אופי פעילויותיו, מוצריו, שירותיו, מקום פעולתו והתנאים בהם הוא פועל.

עוד נמסר ממכון התקנים כי ניהול אנרגיה הוא חלק בלתי נפרד מניהול מערכת תפעולית בארגון, ולכן צריך לקבל ביטוי כבר בשלב התכנון ובהמשך גם בניהול השוטף. שמירה על רמת נצילות אנרגטית גבוהה של צרכני האנרגיה באמצעות ניהול חכם, תתורגם מיד להפחתת הצריכה השוטפת של צרכנים משמעותיים. תקן מערכות ניהול אנרגיה מתאים גם לארגונים קטנים. ארגונים כגון משרדי ממשלה, עיריות וצרכני אנרגיה גדולים, כבר הביעו בו עניין.

התקן הישראלי למערכות ניהול אנרגיה מצטרף לתקן האמריקני, הדני והאירי שקיימים כבר כמה שנים, אבל יודגש כי הוא הקדים בהשקתו את התקן של ארגון התקינה הבין לאומי ISO.