בזמן שמחירי הנדל"ן נסקו לשמיים נותרה אילת מנותקת וקפואה

דירות 4 חדרים באילת עולות בממוצע 780 אלף שקל והן אטרקטיביות למשקיעים ישראלים - הדירות מושכרות ב-4,500 שקל בחודש, מחיר המשקף תשואה של 7% ■ היזמים מתוסכלים: "כבר כמעט שנתיים שהשוק בתרדמת", אך כבר רואים את האור בקצה המנהרה

שוק הנדל"ן של אילת עלה בשבוע האחרון לכותרות, עם חשיפת פרויקט בוטיק חדש של איש העסקים עופר גלזר, לשעבר בעלה של שרי אריסון. האם היזמים מביעים אמון מחודש באילת? לא בטוח. קבלנים, מתווכים ושמאים מספרים ל"גלובס" ששוק הדירות באילת כמעט משותק, ולא בגלל השיטפונות של שבוע שעבר שחסמו את דרכי הגישה לעיר.

היעלמותם של הרוכשים הזרים, מצרפת ומרוסיה בעיקר, שביצעו עד לפני כשנתיים כמחצית מעסקאות הנדל"ן בעיר (בעיקר לצרכי נופש), הביאה לקיפאון כמעט מוחלט בשוק הנדל"ן של אילת. בנוסף, באילת יש כיום לא מעט פרויקטי מגורים חדשים, מה שמגדיל את היצע הדירות הקיים.

"כסף קטן"

"כבר כמעט שנתיים שהשוק בתרדמת", אומר עו"ד יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל חברת אאורה ישראל, שמקימה בימים אלה את פרויקט היוקרה "אטלנטיס רזידנס" בשכונת גנים ב' על חוף אילת. "שוק היוקרה הוא זה שנפגע ראשון וייצא אחרון מהמשבר. חיכינו שנה עם היציאה לשיווק כי ראינו שאין שוק, ועכשיו מתחילים לראות מעט יותר התעניינות".

לדברי אריק הראל, זכיין רשת התיווך אנגלו סכסון באילת, "כ-50% משוק הנדל"ן בעיר התבסס על תושבי צרפת ורוסיה. מסוף 2008 ובמהלך כל 2009 לא הופיעו לא צרפתים ולא רוסים ולכן שוק היוקרה כמעט קפוא לחלוטין".

הבעיה הגדולה של אילת היא בין השאר סוג הפרויקטים שהוקם בה. חלק לא מבוטל כיוון מראש לאוכלוסיית הזרים העשירה, מה שהכתיב סטנדרטים מנופחים במיוחד, שקשה כעת "לגייר" אותם לטובת הרוכשים המקומיים.

ועדיין, היזמים מקווים ששיווק פרויקטים קטנים יחסית כמו זה של גלזר (9 יחידות דיור) וזה של אטרקצ'י (28 יחידות דיור) עשוי להיות פחות מאתגר. "למצוא 10 קונים לפרויקט עם נוף מוחלט לים זו לא בעיה".

תג המחיר גם הוא אינו מהווה לטענתם בעיה, במידה ויהיו רוכשים זרים. דירת יוקרה אפשר לקנות באילת גם ב-2.5 מיליון שקל (בפרויקט "שחמון הילס" של גלזר, למשל). "תייר שהיה בתל אביב וראה דירת 4 חדרים ישנה בבניין בן 40 שנה באותו מחיר, אין לו בעיה לקנות באילת", אומר הראל.

רק שבינתיים, אין כאמור בכלל קונים. "עבור הרוכשים הזרים 4 מיליון שקל זה כסף קטן, גם אם הם שוהים בדירה רק חודשיים בשנה ומשלמים דמי ניהול על כל השנה", אומר אטרקצ'י - אבל פשוט אין קונים.

תשואה של 7%

אז אם לא זרים, מי כן? "דירות יוקרה זה לא הקטע באילת כרגע", אומר היזם יוסי אברהמי, שפעיל באילת מזה 20 שנה ולא רק בשוק היוקרה. "פרויקטים חדשים מתחילים אבל אין תנועת קונים, אז יש יותר היצע מביקוש".

לדברי יורם אביסרור, מנהל השיווק של חברת הבנייה אביסרור משה ובניו, שבונה בשכונת שחמון, "ישנה עלייה במספר העסקאות המבוצעות על ידי משקיעים, שהבינו כי התשואה על הדירה שרכשו יכולה להניב להם הכנסה גבוהה יותר מבעבר".

"באילת בונים היום לא מעט יזמים וישנה תחרות על כל רוכש", אומרת שמאית המקרקעין נחמה בוגין. לדבריה, דירות 4 חדרים באילת עולות בממוצע 780 אלף שקל והן אטרקטיביות למשקיעים ישראלים - הדירות מושכרות ב-4,500 שקל בחודש, מחיר המשקף תשואה של 7%.

לדברי ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "משבר הנדל"ן שפגע באילת בשנתיים האחרונות מהווה כיום, ב'הפוך על הפוך', הזדמנות נדל"נית אסטרטגית. אם מחירי הנדל"ן בארץ עלו בשנתיים האחרונות בשיעור ממוצע של 30%, הרי שבאילת העליות היו מתונות בהרבה והגיעו ברוב המקרים לשיעור של 10% בלבד ולעיתים אף זה לא". להערכתו, בשלוש השנים הקרובות שוק הנדל"ן באילת, שחביבה על השוק הרוסי ונהנית רוב השנה ממזג אויר חם, יעלה ב-15% עד 25% עם התאוששות העולם מהמשבר הכלכלי.

"עוד נרוויח"

לפי שעה, מרבית הרוכשים הישראלים מעדיפים היום 'לשבת על הגדר', בין השאר בהמתנה לתוצאות התוכנית של שר השיכון להצפת השוק בקרקעות. "בעלי נכסים באילת העלו את המחירים באופן שרירותי לגמרי, כי המחירים בכל הארץ עולים", אומר הראל, "אז יש זוגות צעירים שלא קונים ומחכים לראות אם המחירים יירדו".

בתחום הבנייה העממית, גם היזמים לא ממש עטים על אילת; בשנה האחרונה, מספר מכרזים של מינהל מקרקעי ישראל באילת לא העלו אפילו מתמודד אחד, גם לא בניסיון שני ושלישי. בבנייה הציבורית (מכרזי משרד הבינוי והשיכון) נמכרו 170 יחידות דיור באילת בשנת 2009, וכמות דומה נמכרה בשנים 2008 ו-2007.

אבל כמו תמיד, היזמים רואים את האור בקצה המנהרה. "מתאים לי שיש עוד פרויקטי יוקרה בעיר, אני לא רוצה להיות היחיד", אומר אטרקצ'י, "אני לא מתחרט שנכנסנו לפרויקט הזה; אנחנו עוד נרוויח טוב באילת".