אמון בינלאומי בבטר פלייס: HSBC הוביל גיוס של 350 מיליון דולר

HSBC ישקיע בחברה 125 מיליון דולר מתוך היקף ההשקעה הכולל ■ עידן עופר: "לחברה פוטנציאל עצום בקנה-מידה בינלאומי"

מיזם התשתיות לרכב חשמלי בטר פלייס של שי אגסי השלים גיוס ענק של 350 מיליון דולר, המשקפים למיזם שווי של 1.25 מיליארד דולר אחרי הכסף. בסך הכול גייסה החברה עד היום כ-700 מיליון דולר.

הגיוס הנוכחי כלל כמה משקיעים, חלקם חדשים וחלקם משקיעים ותיקים של החברה. בראש המשקיעים בגיוס הנוכחי עומד בנק ההשקעות HSBC, שהזרים 125 מיליון דולר. HSBC תחזיק כ-10% ממניות החברה, ותצרף את אחד ממנהליה, קווין אדיסון, למועצת המנהלים של בטר פלייס. "אנו מצפים כי המודל של בטר פלייס יאומץ על ידי מדינות רבות בעולם, במיוחד כאלה שתומכות בתחבורה חשמלית", מסר אדיסון.

בטר פלייס עוסקת ברכישת סוללות ובהקמת תשתיות טעינה למכוניות חשמליות בכמה מדינות בעולם, בהן אוסטרליה, דנמרק, הוואי וישראל.

HSBC אמורה גם לסייע לחברה בכניסה לאזורי פעילות חדשים דוגמת אסיה וסין: "אין לנו עדיין תוכניות קונקרטיות כיצד נסייע בהתרחבות, אבל זה יהיה בעיקר בזכות הקשרים שלנו בתחום המימון במקומות אלו. לדוגמה, HSBC היא הבנק הכי גדול בהונג קונג. אנחנו מאוד אוהבים את החברה, את המודל העסקי, את הטכנולוגיה ואת הניהול, ומאמינים שהיא תצליח בתחום הרכב", אמר ל"גלובס" אנתוני ברנבאום, מנהל ההשקעות המיוחדות ב-HSBC.

גם חלק מהמשקיעים הוותיקים הזרימו בסבב הנוכחי כספים לחברה, ובראשם החברה לישראל שבשליטת סמי ועידן עופר שהזרימה 72 מיליון דולר. בעקבות כניסת המשקיעים החדשים לחברה תדולל קלות החברה לישראל ותרד מאחזקה של 33% ל-30%.

רק לאחרונה השלימה החברה לישראל את ההזרמה שאליה התחייבה למיזם, בהיקף של כ-100 מיליון דולר. בשורה התחתונה מסתכמות ההזרמות של החברה לישראל לבטר פלייס ב-172 מיליון דולר. עידן עופר, המכהן גם כיו"ר בטר פלייס וכיו"ר החברה לישראל, ביצע השקעות בבטר פלייס גם מאחזקות פרטיות של משפחת עופר. בגיוס הנוכחי הזרימו החברות הפרטיות 20.5 מיליון דולר והן יחזיקו 8.5% מהמניות. "אנחנו מאוד מאמינים בחברה. יש לה פוטנציאל עצום בקנה מידה בינלאומי ואנחנו כרגע בתחילת הדרך שלה", אמר עופר ל"גלובס".

השקעתם עד היום למעלה מ-200 מיליון דולר דרך החברה לישראל ודרך חברות פרטיות. אתה מאמין שתשקיעו בעתיד סכומים נוספים?

"אם נחשוב בעתיד שזה מחיר טוב ושיש פוטנציאל למחירים יותר גבוהים, כמובן שנשקיע".

שי אגסי, מדוע עיקר המשקיעים בבטר פלייס הם משקיעים פיננסיים ולא משקיעים אסטרטגיים מתחום הרכב, למשל?

"נכון שהסיבוב הנוכחי הוא של בנקים, אבל הסיבוב הקודם כלל את החברה לישראל, שהיא משקיע אסטרטגי ויש לה גם פעילות בתחום הרכב (חברת צ'רי, מיזם הרכב הסיני - ע.א). צריך לזכור שבתקופה הזו לענף הרכב אין כסף, והם בעצמם מחפשים משקיעים. בכל אופן, זהו לא סגמנט של השוק שנוטה להשקיע".

למה ישמשו הכספים שגויסו?

אגסי: "הגיוס ישמש לשלושה דברים: להמשיך פיתוח, להמשך ההשקעה במדינות הראשונות, ישראל דנמרק ואוסטרליה, ולחדירה למדינות חדשות, בעיקר באירופה ובסין".

מדוע אתם מתפרסים למדינות חדשות ואינכם מקדמים את ההשקעות במדינות שהתחלתם לפעול בהן?

אגסי: "התקנת רשת במדינה לוקחת שנתיים-שלוש, ולכן תהליך הפריסה חייב להתחיל לפני שמתחילים לפעול במדינה, ובינתיים ניתן להמשיך להתרחב במדינות אחרות. כמו כן, אנחנו עומדים בלוחות הזמנים המתוכננים, ועכשיו הגיע הזמן להתחיל לפעול לפריסות של השנים 2012-2013".

מהו לוח הזמנים שלכם?

"בסוף השנה נתחיל את הניסוי הרחב בישראל ובדנמרק, והציפייה היא שתוך שנה ניפתח לשימוש כללי במדינה. אוסטרליה תתחיל לפעול חצי שנה אחר כך".

ומה התחזיות שלכם לגבי הכנסות ורווחים?

"ההכנסות צפויות לזרום מיד כשהרשת תתחיל לפעול ב-2011. לפי קצב הגדילה והתוכנית, נעבור לאיזון בסוף 2012, ולרווחיות בשנת 2013".

צפי לרווח גבוה

לאחרונה פרסם דויטשה בנק ניתוח על הפעילות הצפויה בבטר פלייס בשוק הישראלי. להערכת דויטשה בנק, בטר פלייס תצטרך להשקיע 1.1 מיליארד דולר בשש השנים הקרובות ברכישת סוללות ובהקמת תשתיות טעינה והחלפת סוללות. להערכת כלכלני הבנק יסתכמו הכנסות בטר פלייס ב-500 מיליון דולר בשנת 2016, והיא תספק שירותים ל-5% מכלי הרכב בישראל. בבנק מעריכים כי שיעור הרווח לפני מס יהיה גבוה במיוחד ויעמוד על 40.8%. כל זאת, בהנחה שבטר פלייס תהיה הספקית היחידה בישראל לכלי רכב חשמליים.

"בטר פלייס היא חברה שבכל מדינה שתיכנס אליה, היא תצטרך לגייס כסף", אומר אגסי.

האם אתם מתכוונים גם להנפיק את החברה?

"הנפקת החברה היא לא מטרה. כל עוד נוכל להמשיך לגייס כספים בהנפקה פרטית נמשיך בצורה הזו".