מנכ"לים ומייסדי חברות בשוק הסיני: "סין לא עקפה את גרמניה"

"השגשוג בייצוא הסיני הוא בעיקר תוצאה של התמריצים הגדולים ושל הטבות המיסוי בסין. במקום להשקיע בפיתוח, סין אפשרה לאזרחים מערים מבוססות יותר לבזבז את הכסף על מכוניות, בתים והשקעות בבורסה"

מאז פורסמו בדצמבר החדשות על כך שהייצוא הסיני גדל ב- 17.7% לעומת השנה שעברה, ובמיוחד אחרי פרסום הידיעה שסין עברה את גרמניה בתור היצואנית הגדולה בעולם, התעורר גל של תגובות, פרשנויות ודיונים, לא רק בעיתונות הרשמית אלא גם בקרב בלוגרים מתוך קהילת העסקים הבינלאומית בסין. הנה הצצה לשני בלוגים.

עקפה או לא עקפה את גרמניה?

כריס דבונשיר-אליס ייסד את Dezan Shira & Associates, המספקת ייעוץ עסקי ופיננסי למשקיעים באסיה. הוא חי ועובד באזור כבר 24 שנים ולאחרונה טען בתוקף בבלוג China Briefing: "סין לא עקפה את גרמניה", זאת לאחר שבדק את נתוני היצוא שפרסמה ומצא שהם אינם ריאליים. "הצהרת האנליסטים על כך שסין עברה את גרמניה הייתה מוקדמת מדי כיוון שגרמניה טרם פרסמה אז את נתוני היצוא שלה לחודש דצמבר"

דבונשיר-אליס טוען ומוסיף: "כשמצהירים שסין עקפה את גרמניה בתור המייצאת הגדולה בעולם, חשוב להיות זהירים ולבחון בדיוק מה זה אומר, כיוון שיש יצוא ויש יצוא-חוזר, והערך המוסף הממשי משתנה משמעותית בין הייצוא לייצוא-החוזר... אם מסתכלים על נתוני הייצוא מבחינת תרומת ערך מוסף, ערך הייצוא של גרמניה עומד על 690 מיליארד דולר, בעוד זה של סין עומד על 660 מיליארד. כלומר, סין לא עקפה את גרמניה היכן שזה באמת חשוב - יצירת הון וערך".

על השגשוג הנראה לעין ועל האווירה הכלכלית בסין

כריס דבונשיר-אליס טוען: "השגשוג בייצוא הסיני הוא בעיקר תוצאה של התמריצים הגדולים ושל הטבות המיסוי בסין... במקום להשקיע בפיתוח... סין אפשרה לאזרחים מערים מבוססות יותר לבזבז את הכסף על מכוניות, בתים והשקעות בבורסה.... מה שהייתה אמורה להיות תכנית כלכלית חדשנית מאורגנת ומתוכננת שתספק לסין צמיחה יציבה לטווח הארוך, הפכה לחגיגת בזבוזים שיצאה מפרופורציות".

צבי שלגו, מייסד ומנכ"ל PTL Group המספקת שירותי ניהול לחברות זרות בשוק הסיני, חי ועובד בסין כבר 14 שנה. בימים אלו נבחר לכהן כיו"ר לשכת הסחר הישראלית בשנחאי ובניגוד לקודמו, הוא דווקא אופטימי בנוגע לכלכלה הסינית ואף מוצא שלישראל יש מה ללמוד ממנה. לדבריו: "כשמדווחים שהכלכלה הסינית צמחה בשיעור חד של 10.7% ברבעון האחרון של 2009 וכשהרגולציה בסין מנחה חלק מהבנקים שלא לספק הלוואות חדשות עד לסוף החודש, מרגישים שמישהו מנהל כאן כלכלה".

"המדינה היא זו שיוצרת את הבועות והיא גם מנווטת אותן על פי צרכיה. גם אם חבילת התמריצים הקפיצה את הנתונים וגם אם הסינים יתקנו למטה בשנה הבאה המגמה הכללית לא עומדת להשתנות. השוק הסיני הולך ומתחזק, רמת החיים ממשיכה לעלות ואיתה כושר הקנייה של השוק המקומי. הצורך של חברות זרות לייצר בסין הן לשוק המקומי והן ליצוא - שריר וקיים. לכן המגמה בגידול היצוא תמשך עוד שנים".

שלגו מסביר: "מבין 400 מיליון הסינים שחיים בערים ישנה קבוצה שאכן 'חיה בחגיגה', אולם בסין יש עוד לפחות 900 מיליון שחיים אחרת ואינם שותפים ישירים לחגיגה (מרבית משקי הבית בסין הם מאוד חסכניים - החסכונות הפרטיים של הסינים שווים בערכם ל- 70% מהתל"ג). בעת משבר יתגלה העומק האסטרטגי הרב שיש לכלכלה הסינית המתבסס בעיקר על כושר עבודה, גמישות בניוד עובדים לפי צרכי המדינה, והלכידות המשפחתית. לכן, לא נראה שיש סיבה לדאגה אמיתית".

והיצוא הישראלי לסין?

כשצבי שלגו מנכ”ל PTL Group מתחיל לדבר על ישראל בבלוג העברי עסקים בסין, הטון האופטימי מתחלף בדאגה ובקריאה לפעולה: "זה שנים שמדינת ישראל אינה מודדת את תוצאות פעילותה לקידום היצוא לסין לפי תוצאות בפועל. אחרת אין הסבר נראה לעיין מדוע חוזרים כל שנה לתמוך ביצואנים קטנים חסרי כל תשתית בסין, ומתעלמים מהאתגר האמיתי - מיסוד מערך מוסדר לתמיכה שיווקית בענפים בעלי עדיפות לאומית לטווח הארוך".

צבי שלגו שסייע לחברות ישראליות רבות להקים מערך עצמאי בסין, ממליץ לממשלת ישראל ללמוד מהסינים ולהכריז על מספר מצומצם של תחומי תעשייה ושירותים כתחומים אסטרטגיים. לגישתו, הפניית משאבים לקידום ענפים בעלי חשיבות כלכלית למשק היא צעד חיוני.

לאחר שייקבעו מספר תחומים מועדפים, הוא מציע "להשקיע תקציבים באופן עקבי לעידוד מחקר ופיתוח בתחומים אלו, לשתף חברות שונות בידע שנצבר כבסיס לפתוח עתידי, לעודד רכישה של חברות בעלות ידע מתקדם בתחומים אלו ולעודד מיזוג שלהן עם חברות ישראליות, לעודד חינוך לתחומים אלו ברמות שונות ולמסד נציגויות מסחריות לשיווק הענפים המועדפים במדינות יעד".

"לכל הספקנים, או המאמינים באי התערבות במשק" מסכם שלגו בפוסט האחרון, "לא נותר אלא להסתכל מזרחה ולראות כלכלה מתואמת המצליחה לבלוע תעשיות שלמות שלב אחר שלב בסבלנות, משמעת וחכמה שלטונית אינסופית..."

מינויים חדשים בלשכת הסחר הישראלית בשנחאי (IsCham)

בעקבות הבחירות שנערכו, הוכרזו ב- 22.1.2010 מינויים חדשים בלשכת הסחר הישראלית בשנחאי.

1. מר צבי שלגו, מנכ"ל PTL Group נבחר ליו"ר הלשכה.
2. ד"ר בלה אוחנה, המרכזת את תחום מדעי החיים בקרן אינפיניטי נבחרה כסגנית יו"ר הלשכה.