עו"ד ישראלי לשעבר מכין צווי מעצר לבכירים בישראל: "גם אחרון חיילי צה"ל צריך לחשוש מביקור בבריטניה"

חשבתם שגולדסטון ביקורתי כלפי ישראל? עו"ד דניאל מחובר, יהודי וישראלי לשעבר הפועל בחזית "ציד המכשפות" המשפטי בבריטניה נגד בכירי הממשלה וצה"ל: "המקור להשוואה במבצע עופרת יצוקה? דרפור" ■ "ישראל צריכה להסכים שאנשיה, כולל ציפי לבני, יועמדו לדין" ■ "בוגד? אני? תבדקו מה השתבש במדינתכם" ■ הצצה ראשונה לראיון במגזין G

דניאל מחובר עזב את ישראל כשהיה בן 5. השנה היתה 1968, ואביו, משה מחובר, פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה העברית, ממקימי תנועת מצפן וממבקריה החריפים של התנועה הציונית, לא מצא את עצמו בישראל של אחרי מלחמת ששת הימים ולקח את המשפחה ללונדון.

בראיון למגזין G, המתפרסם היום (ה'), הוא מותח ביקורת קטלנית על ישראל. למעשה, מחובר הוא הרוח החיה מאחורי הפעילות המשפטית בבריטניה להעמדה לדין של בכירים בממשלה ובצבא הישראלי, עקב מה שנתפס בעיניו כפשעי מלחמה.

- איך קשור אלוף בצה"ל לאינטרס הציבורי הבריטי?

"יש לנו חוק שמקנה לבתי המשפט סמכות שיפוט במקרה של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. זה באינטרס הציבורי הבריטי להעמיד לדין אנשים שלכאורה ביצעו את הפשעים האלה, אם מערכות המשפט במדינת הלאום של אותם חשודים לא עשו כן. אנחנו תמיד סיפקנו הוכחות לכך שהתביעה או בתי המשפט בישראל לא עשו דבר".

- מי שם את בריטניה לקבוע אם המדינה של החשודים לכאורה אינה עושה מספיק?

"אני לא נאיבי. ברור לי שאזרחים ממדינות ידידותיות כמו ישראל יטענו שהם באים ממקום עם מערכת משפט מתפקדת, וכל ההליכים האלה הם התערבות בעניינים הפנימיים של ישראל. אני לא מקבל את הטיעון הזה. לפני שפנינו לבית המשפט בלונדון במקרה של אלמוג, נוהלה התכתבות ארוכה עם הרשויות בישראל בבקשה לחקור את אלמוג על אותם מקרים, אבל הם לא עשו דבר".

בדצמבר האחרון הוצא צו מעצר נגד ציפי לבני, שרת החוץ בזמן "עופרת יצוקה" בעזה, בגין חשד לפשעי מלחמה. לבני ביטלה את הגעתה המתוכננת לבריטניה, תוך שלשכתה מכחישה כל קשר.

בראיון שנתנה לבני עצמה לרשת CNN בשבוע שעבר היא כבר נשמעה אחרת, והודיעה כי היא מוכנה להגיע ללונדון ולעמוד למשפט אם צריך. "אז בבקשה", אומר מחובר, "אם היא תגיע לכאן, היא תעמוד לדין ותזכה למשפט הוגן. ישראל צריכה להסכים שאנשיה יעמדו לדין. הם חפים מפשע עד שיוכח אחרת, והיא מוזמנת להוכיח כי הם אכן חפים מפשע. זו התגובה הבוגרת. תגובה בוגרת יותר תהיה אם ישראל תתחיל לחקור את המקרים בעצמה".

- מי עוד צריך לחשוש מלהגיע לבריטניה?

"כל מי שיש נגדו ראיות לכך שהיה מעורב בפשעים בינלאומיים. אני לא אנקוב בשמות, אבל הם יודעים".

- מראש הממשלה ועד לאחרון הטירונים?

"אם יש נגדם ראיות, כן. קשה לזהות חייל או טייס, אבל אם יש נגדם ראיות, אז כן".

- ברור לך שבישראל יש מי שיקראו לך בוגד.

"יהודים רבים בישראל מחלקים את העולם למי שבעד ולמי שנגד ישראל, וזה חלק מהבעיה. בישראל נוטים לירות בשליח, ואם השליח הוא יהודי - אז כועסים עליו עוד יותר, כי בנוסף לכך הוא גם בוגד בעם היהודי. עדיף שהישראלים ישאלו את עצמם איך זה יכול להיות שבית משפט מחליט שיש די ראיות כדי להורות על המעצר של שרת החוץ שלהם; איך זה יכול להיות שאחד ממפקדי הצבא הבכירים ביותר חשוד בביצוע פשעי מלחמה. הציבור בישראל לא צריך לחשוב שהכול פוליטיקה או שהכול נובע מאנטישמיות. לו הם היו מסתכלים על הראיות, הם היו תופסים את הראש ושואלים את עצמם מה השתבש".

הראיון המלא - במגזין G ובהמשך גם באתר "גלובס"