יאיר גולדפינגר: "הייתי בטוח שזה עומד להתפוצץ וברחתי מהבורסה"

גולדפינגר עמד מאחורי היישום הראשון של שיתופיות בין גולשים ברשת, כשפיתח את תוכנת ה-ICQ של מיראביליס ■ בראיון ל"גלובס" הוא אומר: "אמנם בעולם הריאלי המשבר עדיין לא נגמר, אבל אחזור השנה לבצע השקעות"

את יאיר גולדפינגר, הבחור הצעיר עם השיער הארוך, הטי-שירט והג'ינס, שהיה המוח הטכנולוגי מאחורי חברת מיראביליס, כולם מכירים. הפנים של גולדפינגר, כמו אלו של שלושת עמיתיו לאותו אקזיט מיתולוגי - יוסי ורדי; בנו, אריק וספי ויגיסר - צרובים על לוח הזיכרון של ההיי-טק המקומי, לאחר שמכרו את מפתחת תוכנת ה-icq לחברת AOL תמורת 407 מיליון דולר.

האקזיט ההוא מ-1998, הזרים למייסדים הרבה כסף, עשרות מיליוני דולרים לכל אחד, והספיק כדי להעביר את גולדפינגר לצד השני של התעשייה, כלומר כמשקיע ולא רק כיזם.

"היה לי מזל"

התובנות של גולדפינגר המשקיע נשמעות אחרות מאוד ממה שעשה כיזם אינטרנט. "בשנתיים, שנתיים וחצי האחרונות, לא השקעתי בחברה חדשה", הוא מספר, "זה קרה משתי סיבות: ראשית, כי לא היה לי זמן, ושנית, כי הייתי בטוח שה-Web 2.0 הוא בועה שהולכת להתפוצץ. לכן גם ברחתי מהבורסה".

יש הרבה סמליות בתובנה הזו של גולדפינגר כמשקיע, כלפי עידן ה-Web 2.0, שמשמעותו בעיקר שיתופיות והרבה כלים שבנויים על קישוריות בין גולשים.

חבורת מיראביליס פיתחה למעשה את יישום התוכנה הראשון שסיפק רישות חברתי אונליין. הטכנולוגיה תמורתה שילמה AOL, לא הייתה יכולות המסרים המיידים. אלו כבר היו קיימות יותר מעשור לפני כן, אלא האופק החברתי שהיא יצרה. כלומר, הסטטוס של הרשת החברתית, או מתי החברים זמינים להתכתבות.

על הטכנולוגיה הזו רשמה מיראביליס פטנט וסביבה נוצרה משמעות שונה לתקשורת אונליין מבוססת אינטרנט.

והנה, מעט יותר מעשור לאחר-מכן, מבין מי שיצר את יישום ה-Web 2.0 הראשון בהיסטוריה המקוונת, כי היישומים שהתפתחו בעקבות כך, התנפחו הרבה מעבר לחשיבותם האמיתית. המשמעות, עבור גולדפינגר, הייתה הפסקת ההשקעות ויציאה מהירה מרוב הפוזיציות שהחזיק בבורסה.

"בדיעבד", הוא צוחק, "היה לי מזל. באמת הייתה בועה, אבל בתחום אחר (נדל"ן - ש.ש). ב-Web 2.0 היה הייפ הרבה יותר גדול ממה שנראה, אלא שהמשבר הפיננסי גרם לשוק להיות יותר רציונלי. זה שיש היום פחות חברות בתחום האינטרנט, זו תוצאת לוואי".

במקביל, וללא כל קשר כמובן, התפרסם לאחרונה כי AOL מעוניינת למכור את פעילות ICQ תמורת 200-300 מיליון דולר. הפופולאריות של ICQ נפגעה מעט במשך השנים והיא מאכלסת היום 42 מיליון משתמשים, לעומת פי 8-9 מכך במסנג'ר של מיקרוסופט או בפייסבוק.

אנשי מיראביליס עזבו את AOL כבר בשנת 2000, לאחר שנגמרה ההתחייבות שלהם בהתאם לעסקת המכירה והם אינם מעורבים בפעילות מאז. ועדיין משוכנע גולדפינגר כי "מי שיקנה את ICQ יעשה עיסקה טובה".

עדיין כותב קודים

גם היום, לאחר שנראה כי המשבר הפיננסי הסתיים, גולדפינגר לא אופטימי. "עדיין לא עברנו את זה", הוא אומר, "בעולם הריאלי זה עדיין לא נגמר". עם זאת, הוא מוסיף: "אחזור לבצע השקעות השנה".

במשך העשור האחרון ביצע גולדפינגר השקעות במספר מסגרות, רובן כאנג'ל. בחלקן הגדול, היו אלו השקעות Seed, לגביהן הוא טוען כי "זה המקום בו אני תורם לחברות".

למרות שתקופת היזמות "הקלאסית", הסתיימה אצלו, פרופיל ההשקעה שלו די מעורפל על הקו שבין יזם למשקיע. "גם בתור משקיע, אני עדיין יזם", הוא אומר ומתאר כי בחברות התוכנה בהן הוא מושקע, יכולים העובדים למצוא אותו פעמים רבות ניגש למחשבים כדי להיות מעורב בכתיבת הקוד.

לפי חברת המחקר IVC, כיום מחזיק גולדפינגר ב-12 השקעות, תשע מהן בתחומי התוכנה, בהן הוא מעורב גם ברמה הניהולית.

לעומת זאת, בשתי חברות הביוטק שהוא השקיע - Hawk Medical ו-SeeThrough - הוא מעורב רק ברמה הפיננסית.

בתקופה האחרונה עלה שמו של גולדפינגר בהקשר של אחת מהשקעותיו, ספקית שירותי הטלפוניה מבוססי האינטרנט Jajah, שנמכרה לטלפוניקה תמורת 207 מיליון דולר.

גולדפינגר היה המשקיע הראשון שנכנס לחברה, יחד עם קרן סקויה, והיה מעורב בדירקטוריון החברה עד למכירה. לגבי הצד הכספי, גולדפינגר נמנע מלספק מספרים, אולם לפי הערכות הוא החזיק בחברה קרוב ל-10%, מה שהביא לו בעקבות האקזיט כמעט 20 מיליון דולר, החזר משמעותי מאוד על השקעת ה-Seed שביצע. גולדפינגר מעדיף שלא להתייחס לחלקו בנושא Jajah ואומר כי "כל הקרדיט מגיע לסקויה".

ומה דעתו כמשקיע על מכירת ICQ? האם היה כדאי לממש ולא לחכות ולמקסם את הרווח מהמכירה? "זה היה הדבר הנכון לעשות", הוא משוכנע, "וכך גם ב-Jajah. חברה זה סט שלם של פרמטרים ושיקולים ולא רק החלטה פיננסית. זו הייתה ההחלטה הנכונה".

קומפוזיה גייסה 2 מיליון דולר ומתכננת התרחבות

"אני מאוד מאמין בפרסונליזציה", כך מסביר יאיר גולדפינגר את ההשקעות שהוא מגדיר כעיקריות, בחברות דוטומי, קומפוזיה ו-Odysii, שבשלושתן הוא מעורב באופן פעיל. ל-Composia הוא נכנס בתחילת 2004. היה זה בעקבות ד"ר אודי גרף, שהוביל את רכישת הקניין הרוחני של חברת AnySoft, אשר קרסה בשנת 2002 בעקבות המשבר הכלכלי.

קומפוזיה, אותה מנהל אביב כ"ץ, מפתחת פתרון לייעול העבודה במוקדי שירות לקוחות. "כאשר ראיתי שיש לה פתרון אמיתי לבעיה של ריבוי אפליקציות והצגת כל המידע תחת ממשק אחד, זו הייתה החלטה מיידית להשקיע", אומר גולדפינגר. החברה גייסה ב-2009 עוד 2 מיליון דולר מהמשקיעים גרף, גולדפינגר, קבוצת ג.ר.א.ס ומשקיעים פרטיים נוספים, שהתווספו ל-3 מיליון דולר שגייסה עוד קודם.

את הכסף מייעדים בחברה להתרחבות גלובלית, לאחר שעד כה היא פעלה בעיקר בישראל באמצעות מפיץ בולט - חברת מטריקס. לדברי אנשי קומפוזיה, החברה צמחה בשנה האחרונה באופן משמעותי.

בחברה מועסקים כיום 30 עובדים והיא מתכננת גידול בכוח האדם כחלק מהתרחבות. "יש כאן ביזנס אמיתי", טוען גולדפינגר, "זה לא חלום של שני ילדים בגראז'".