מומחים: אנרגיה גרעינית - הפתרון לייצור חשמל בישראל

עם זאת, מומחי הפורום ממליצים לדחות את תחילת השימוש באנרגיה זו עד להבשלת טכנולוגיות כורים בטוחות יותר

אנרגיה גרעינית היא הפתרון לצורכי האנרגיה של ישראל בטווח הארוך, כך קובע פורום מומחים בנושא אנרגיה, שגם מזהיר מפני הסתמכות על גז טבעי כמקור עיקרי לייצור חשמל. בנייר עמדה שהוכן לקראת דיון בנושא תכנון משק החשמל של ישראל לשנת 2030, שיתקיים מחרתיים במסגרת כנס הרצליה, קובעים המומחים כי מקורות האנרגיה המתחדשים - שמש, רוח ומים - יקרים מדי ואינם אמינים דיים. "בהישענות אסטרטגית על גז כמקור עיקרי לייצור אנרגיה יש בעיות תכנוניות ותפעוליות משמעותיות", קובע נייר העמדה, "ככלל, ייצור חשמל באמצעות גז נחשב אמין פחות מייצורו באמצעות פחם". לדברי המומחים, מערכת הולכת הגז מהווה נקודת תורפה משום שהיא "רגישה לדליפות, לירידות לחץ, להתלקחות ובפרט לאירועים ביטחוניים".

ד"ר עוזי עילם, יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר וכיום עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מעריך כי הפוטנציאל להפקת חשמל מכורים גרעיניים בישראל מגיע ל-30-40 אחוז מכלל הייצור. לדברי עילם, שהיה מעורב בהכנת נייר העמדה, "נכון שלגז טבעי יש הרבה יתרונות על פחם ונפט, אבל כדאי לקבוע פרופורציות לשימוש בו".

אנרגיות מתחדשות אינן תחרותיות

לגבי אנרגיה ממקורות מתחדשים, כמו שמש, רוח או מים, קובעים המומחים כי "אנרגיות מתחדשות עדיין אינן נתפסות כמרכיב חשוב בתמהיל המקורות שיאפיין את משק החשמל העתידי. עלות החשמל המיוצר ממקורות אלה עדיין לא הגיעה לרמה תחרותית המאפשרת את שילובן כמרכיב מרכזי בייצור החשמל. כמו כן, קיימים עדיין חסמים טכנולוגיים מהותיים המונעים ממקורות אלה להיחשב אמינים". מנגד, קובע נייר העמדה כי בקרב אנשי המקצוע שהשתתפו בדיון התקבע קונצנזוס ביחס להכרח לפתח יכולת לייצור חשמל באמצעות אנרגיה גרעינית.

אולם ישראל אינה מסוגלת לבצע פרויקט כזה בעצמה ולכן עליה לרכוש כור כ"מוצר מדף" מאחד היצרנים הבודדים הפועלים בשוק זה: חברת Areva הצרפתית או Westinghouse האמריקנית. כיום מנועות שתי החברות מלספק לישראל את הציוד והידע להקמת הכור, משום שישראל אינה חתומה על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני (NPT), אך המומחים סבורים כי "ניתן להגיע להסדר שיעקוף את אי חברותה במשטר האמנה".

עם זאת, המומחים ממליצים לדחות את תחילת השימוש באנרגיה זו עד שיבשילו טכנולוגיות חדשות הנחשבות בטוחות יותר ומזהמות פחות. טכנולוגיה זו צפויה להיות מבצעית לקראת שנת 2030. עד אז מציעים המומחים להגדיל את כמות החשמל המיוצרת מהמקורות הקיימים באמצעות הרחבה מוגבלת של ייצור בגז ובפחם, ייעול הצריכה והתקנת רשת חכמה (Smart Grid) ותוספת ממקורות אנרגיה מתחדשים.