מודיעין עסקי: איסוף מידע מרישומי פטנטים וקניין רוחני

בין 90% ל-95% מכלל החידושים בעולם ניתנים לצפייה וזיהוי במסמכי הפטנטים ■ עיון מדוקדק ומקצועי ברישומים יאפשר לפירמה לאסוף מודיעין עסקי שיקנה לה יתרון מהותי בשוק

אחד מתתי-התמחויות של ענף המודיעין העסקי הוא מודיעין טכנולוגי תחרותי (Competitive Technology Intelligence), שנדרש לצורך קביעת אסטרטגיה, תכנון וקבלת החלטות בתחומי המחקר והפיתוח הטכנולוגי בפירמות בתחומי ההיי-טק, הפרמצבטיקה, הביטחון, התקשורת, הפטנטים וכיו"ב, שמחזיקות גופי מחקר ופיתוח משמעותיים.

אחד התחומים המרתקים והדינמיים ביותר ב-CTI הוא תחום הפטנטים. על-פי נתוני הארגון העולמי לקניין רוחני, WIPO, בין 90% ל-95% מכלל החידושים בעולם ניתנים לצפייה ולזיהוי במסמכי הפטנטים.

מסתבר, שהמידע המצוי במאגרי רישומי הפטנטים חושף, בין השאר, את הרעיון הטכנולוגי וכיצד התפתח מהטכנולוגיה-האם, תוך מתן תיאור מלא ומדויק של אופייה ומהותה של אותה חדשנות טכנולוגית. כלומר, עיון מדוקדק ומקצועי במידע השמור ברישומי הפטנטים ובמרשמי הקניין הרוחני, מהווה כלי מחקרי חשוב לאיסוף מודיעין תחרותי טכנולוגי, שעשוי להקנות לפירמה יתרון מהותי בהתנהלותה בסביבה התחרותית.

חשוב לציין, שאחוז גבוה מאוד מהפטנטים הרשומים ברחבי העולם אינם יוצאים מן הכוח אל הפועל, ודינם להישאר "רשומים" בלבד. עיון מדוקדק בעמודי הפתיחה של הרישום עשוי לגלות לעין מקצועית לא מעט נתונים המאפשרים לעמוד על איכות הפטנט הנרשם.

למשל, אם רושם הפטנט שרטט בעצמו את הסקיצה, ניתן להניח כי אין מאחוריו צוות מחקר ופיתוח - ומכאן הסבירות גבוהה שהפטנט חסר עתיד מסחרי, או שמאחורי המפתח או הרעיון לא עומדת חברה מובילה בתחום. וההפך. אם לפטנט שותפים מספר גורמים או יותר מממציא אחד - ניתן להניח כי יש מאחוריו צוות מבוסס ומקצועי.

גם אם הפטנט נרשם על-ידי משרד עורכי-דין מבוסס ומוכר בתחום (ששכר טרחתו עולה בדרך-כלל על יכולותיו של הממציא הביתי), אפשר להניח שמדובר בפטנט איכותי, שגורם רציני מוכן לממן את עלויות הגנתו הקניינית.

ניתוח איכותי של מערך הקניין הרוחני המצוי בזירת התחרות, או בידי המתחרים, יכול לממש את קידום המטרות העסקיות של הפירמה, שכן חדירה לשוק חדש תתחיל תמיד מניתוח השוק, המתחרים, המוצרים, נתחי השוק וחסמי הכניסה אליו. בכלל זה ייבדקו גם תוקפם של פטנטים חוסמים, היתכנות ועלויות רכישת פטנטים, רישיונות, Reverse Engineering ועוד.

קודאק עוקפת את פוג'י

מחקר ומיפוי נכון של פטנטים יכול לחשוף מידע בעל ערך עצום, ולעתים אף למנוע מחדלים עסקיים הרי גורל. למשל, בתחילת שנות ה-90 יצרה Xillix, חברת שפעלה בתחום המכשור הרפואי, ברית אסטרטגית עם Olympus Optical of Japan וחשפה בפניה כמה מסודותיה המסחריים.

ללא ידיעת Xillix, הגישה Olympus לרישום מספר פטנטים שהתבססו, כך נטען, על הקניין הטכנולוגי של Xillix. רק בשנת 1998 גילתה זאת Xillix, לאחר שאחד הפטנטים של Olimpus קיבל תוקף ופורסם בארה"ב. Xillix אומנם ניצחה במאבק המשפטי נגד Olimpus, אך הגיעה על סף פשיטת רגל.

מאמץ מודיעיני טכנולוגי מצומצם יכול היה למנוע את המשבר ולספק מידע חיוני מקדים, שכן הפטנט היה רשום כבר כמה שנים קודם לכן.

בעוד שיתרון הראשוניות קריטי לחברה, האחיזה הטכנולוגית חייבת להיות מוגנת לאורך זמן. למשל, על-פי פרסומים, למדה בעבר קודאק כי פוג'י עומדת לשווק ביפן מצלמות לשימוש חד-פעמי, והיא מצפה כי השוק האמריקני יהיה הבא בתור. קודאק מיהרה, כך פורסם, לבחון את רישומי הפטנט של פוג'י, רשמה פטנט בעצמה, השיקה ראשונה בארה"ב והפכה להיות מובילת השוק. לפוג'י לא הייתה הגנה מספיק טובה על הפטנט בארה"ב, ולפחות 28 חברות העתיקו ממנה את הפטנט.

הסוד: מאגרי הנתונים

קיימים מאגרי נתונים עולמיים לרישומי פטנטים ומנועי חיפוש מתוחכמים, המסוגלים לסרוק אותם ולשלוף מהם מידע רב ערך על-פי מילות מפתח מוגדרות. הליך זה יכול להיות מגובה במידע ממקורות אנושיים ודוממים - הכול עניין של אכוונה נכונה, תוכנית פעולה, התמקדות, עקביות, וכמובן - ניסיון ומקצועיות.

שילוב בין חיפוש נכון ברישומי הפטנטים, בתוספת הפעלת רשת איסוף מול מקורות אנושיים ודוממים, מאפשר קבלת מידע רב אותו ניתן להצליב ולנתח, כך שתתקבל תמונה רחבה של הנושאים המבוקשים. ניתוח המידע שהתקבל יכול לאפשר זיהוי טרנדים טכנולוגים, מגמות בשוק, אסטרטגיות תחרותיות, טכנולוגיות חדשות, מתחרים פוטנציאלים, מאמצי מחקר ומוקדי פיתוח, זיהוי פערים בפורטפוליו מוצרים, זיהוי פוטנציאל לשיתופי פעולה אסטרטגיים, זיהוי הון אנושי רלוונטי, זהות ממציאים ועוד.

כלומר, בשוק גלובלי תחרותי על החברות להיות ערות לעובדה כי המידע הטכנולוגי יקר הערך שלהן - כמו גם אסטרטגיות הפיתוח - עלול להיות חשוף בפני מתחרים בעקבות עיון ברישומי פטנטים.

למנהל IP (קניין רוחני) בפירמה חייבת להיות הבנה מלאה של עוצמות וחולשות פורטפוליו ה-IP, על-מנת לגבש אסטרטגיה ליצירת יתרון תחרותי.

אסטרטגיית IP חייבת להיות קשורה לאסטרטגיה העסקית, ולספק תשתיות ואבני דרך לארגון כבסיס וככלי לניתוח התחרות; וחייבת להיות מנוהלת באינטגרציה מלאה עם אינפורמציה מספקטרום רחב ככל שניתן, כולל מתעשיות אחרות, במטרה לאפשר גיבוש והצגת תמונה ברורה ורחבה של הסביבה התחרותית בפני מקבלי ההחלטות בפירמה.

הכותב הוא מומחה למודיעין עסקי, המייסד והבעלים של קבוצת CGI