גוגל נגד פייסבוק: השיקה את Google Buzz - פיצ'ר חברתי ל-Gmail

(עדכון) - במסיבת עיתונאים שנערכה אמש הדגימו אנשי גוגל את השירות החדש, המאפשר למשתמשי Gmail לכתוב עדכוני סטטוס, בדומה לנעשה בפייסבוק וטוויטר, ולהפיץ אותם לרשימת חברים שעוקבים אחריהם

ענקית האינטרנט גוגל הוכיחה אתמול (ג') כי אין בכוונתה להשאיר את הזירה החברתית לשחקניות כגון פייסבוק וטוויטר - גם אם עד כה היא לא הצליחה להציב בפניהן תחרות של ממש, או לחילופין לרכוש אותן. אמש השיקה גוגל שירות חדש - Google Buzz - פיצ'ר חברתי המתווסף לשירות הדואר האלקטרוני שלה, Gmail.

GOOGLE BUZZ גוגל באז / צלם: רויטרס
 GOOGLE BUZZ גוגל באז / צלם: רויטרס

במסיבת העיתונאים הדגימו אנשי גוגל את השירות החדש, המאפשר למשתמשי Gmail לכתוב עדכוני סטטוס, בדומה לנעשה בפייסבוק וטוויטר, ולהפיץ אותם לרשימת חברים שעוקבים אחריהם.

כן יכולים המשתמשים לשתף חברים בתמונות וסרטוני וידיאו, תוך התממשקות לנכסי אינטרנט נוספים של גוגל: YouTube, פיקאסה, גוגל רידר ובלוגר. משתמשים יכולים גם להגיב לעדכונים של חברים אחרים, ולקבל תגובות ממשתמשים אחרים ישירות לתיבת המייל.

אלמנט נוסף בשירות החדש הוא עדכון מבוסס מיקום: משתמשי השירות יכולים לעדכן שורת סטטוס ישירות ממכשיר הסלולר, ולהציג בפני החברים את המיקום הפיזי שלהם על גבי Google Maps, אלמנט שמאפשר לענקית האינטרנט להציג תשובה ראויה לשירותים אינטרנטיים שצוברים תאוצה, כגון Foursquare ו-Gowalla.

יתרה מכך, בגוגל סבורים כי ביכולתם להציף בפני המשתמשים תוכן נוסף המתבסס על ההעדפות שלהם ועל תוכן שהחברים שלהם אהבו, בניסיון לגבור על ה'רעש' ועומס המידע שמאפיין את הזירה החברתית. יכולת זו, מציינים בגוגל, מתבססת על האלגוריתם המורכב של מנוע החיפוש שלה, שסייע לה להשיג את השליטה בענף החיפוש. בגוגל מקווים כי מערכת עדכונים שלומדת את המשתמש שלה עשויה להכריע את הכף גם במקרה זה.

ההחלטה של גוגל להשיק את הפיצ'ר כשכבה נוספת בשירות הדואר האלקטרוני היא נכונה - מספר המשתמשים הפעילים ב-Gmail עומד על למעלה מ-150 מיליון איש, אותם ניתן לרתום לשירות באופן מיידי ואינטואיטיבי.

גישה זו מנוגדת להשקות קודמות של גוגל, כגון Google Wave או Orkut, שמצריכים חשבון משתמש נפרד. הגולשים של היום נאלצים להתמודד עם עשרות שירותי אינטרנט חדשים שנוספים מדי יום לרשת, וניסיון לשכנע גולשים לפתוח חשבון נוסף מתגלה כמשימה לא פשוטה כלל ועיקר.

הבדל נוסף בא לידי ביטוי במסיבת ההשקה של השירות, בהשוואה לשירות Google Wave שהושק לפני כחצי שנה. סרגיי ברין, מייסד גוגל, לקח חלק פעיל במסיבת העיתונאים ואף ענה לשאלות, עובדה המוכיחה כי שירות זה אולי אינו כה מורכב מבחינה טכנולוגית, אולם הוא בעל משמעות מהותית עבור גוגל, בניסיון שלה לתת תשובה לטרנד הכי חם באינטרנט - טרנד שבו היא לוקחת חלק שולי בלבד.

אולם, חיסרון אחד בשירות החדש נראה לעין כבר עכשיו - גוגל אמנם מציעה באופן אוטומטי לעקוב אחר האנשים איתם מנהל המשתמש צ'אטים או מתכתב איתם במייל בתדירות הגבוהה ביותר. עם זאת, אם מתחשבים בכך שדואר אלקטרוני הוא כלי עבודה בעיקרו - לא בטוח שמשתמשים מעוניינים לעקוב אחר עדכונים מקולגות לעבודה או לחשוף בפניהם מידע אישי, וכלל לא בטוח ששיתוף מידע הוא פיצ'ר שמתאים לסביבת עבודה.

ומילה אחרונה לסיום: אם השירות יצליח - הנפגעת המרכזית תהיה טוויטר, שעיקר הקסם שלה הוא במתן כלי יעיל לתקשורת, פרטית וציבורית. פייסבוק, שמבוססת על רשת חברתית עשירה יותר ועל מאגר משתמשים נאמן העומד על 400 מיליון איש, עתידה להיפגע פחות, אם בכלל.

יאהו בתגובה: היינו שם קודם

גוגל באזז, הפיצ'ר החברתי החדש של ענקית החיפוש, זכה לתגובות מעורבות, מאדישות דרך התלהבות ועד למתחרה יאהו, שרמזה כי היא הייתה שם קודם.

בפייסבוק העלו תהיות האם ג'ימייל הוא המקפצה המתאימה לשירות כגון זה. גורמים ברשת החברתית הגדולה בעולם אמרו כי "הצמיחה המתמשכת של רשתות חברתיות נקבעת על ידי אנשים והיחסים ביניהם. האנשים אליהם אתה שולח מיילים לעיתים קרובות הם לא תמיד האנשים שאתה רוצה לחלוק דברים עימם ברשת חברתית".

אנליסטים סוברים דווקא כי הלבשת השירות על ג'ימייל היא מהלך נבון, אך הדעות מעורבות האם יש לבאזז סיכוי לפגוע בפייסבוק.

אוגי ריי מפורסטר, למשל, חושב שהגולשים קשורים מדי לרשתות שבהן הם משתמשים, ובאזז לא יגרום להם להחליף רשת.

יאהו נמנעה מלהגיב ישירות על ההשקה, אך פרסמה הצהרה, בה נאמר: "עברה כמעט שנה וחצי מאז שיאהו השיקה את שירות Updates, המאפשר לגולשים לחלוק תכנים, עדכוני סטטוס ופעילויות מקוונות עם חבריהם ובני משפחתם, שלהם חשבונות דואר אלקטרוני ביאהו".

אחד ממרכיבי השירות של יאהו מכונה גם הוא באזז, והוא מאפשר לגולשים לעדכן חברים מתי העלו מידע חדש, ולבקש מהם לדרג את המידע.