הושגה פשרה: דמי הטיפול לארגוני עובדים - הוצאה מוכרת

מס הכנסה יוותר בפשרה עם ההסתדרות על הכנסות בשווי 3.5 מיליארד שקל ■ ההסכם טעון אישור של ביהמ"ש ■ מדובר בהחזרים בגובה 350.5 מיליון שקל בגין העבר ו-3.1 מיליארד שקל כתוצאה מיישום הפשרה בעשור הקרוב

מס הכנסה יוותר על הכנסות של 3.5 מיליארד שקל ב-10 השנים הבאות, בעקבות תביעה שהגישה הסתדרות, בראשותו של עופר עיני. כך נודע ל"גלובס". ויתור ההכנסה הוא חלק מהסדר פשרה שעליו צפויים הצדדים לחתום ימים הקרובים.

עם כניסתו לתפקיד של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הוא הוביל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים, שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב. לאחר התביעה הצדדים נכנסו למו"מ. מטעם ההסתדרות הוא נוהל ע"י היועץ המשפטי של הארגון, עו"ד אלון לוין וזאב חושינסקי, כיום יו"ר אגף הפנסיה בארגון. התביעה הוגשה מתוך עמדה עקרונית לפיה יש להקל על עובדים המעוניינים להתאגד, כך שדמי החבר או דמי הטיפול לנטל כבד על העובדים. ברמה המשפטית, ההסתדרות טוענת כי ההפרשות לארגון העובדים הן הוצאה הקשורה מהותית לעבודה ואין בה "הטבה" שמחייבת במס. לפי הערכות, הפשרה תביא לחיסכון של 15 עד 20 אחוז לעובד המשלם דמי טיפול או חבר.

בתוך כך, תבעה הסתדרות העובדים את מס הכנסה ואת המוסד לביטוח לאומי בדרישה להכיר בתשלום דמי החבר לארגון העובדים ובדמי הטיפול המקצועי המשולמים לארגון העובדים כהוצאה מוכרת במס, בהתאם להוראות סעיף 17 לפקודת מס הכנסה.

במסגרת הפשרה המסתמנת, הוחלט במס הכנסה להכיר בדמי החבר ובדמי הטיפול המשולמים לארגון העובדים בשיעור של כ-50%. במס הכנסה מעריכים כי משמעות הפשרה עבורם היא אובדן הכנסות בגובה של כ-3.5 מיליארד שקל. מדובר בהחזרים בגובה 350.5 מיליון שקל בגין העבר ו-3.1 מיליארד שקל כתוצאה מיישום הפשרה בעשור הקרוב. החישוב נערך על ידי האקטואר אבי עייש שנשכר על ידי הסתדרות העובדים לשם כך, וכן על ידי נציג מס הכנסה.

במסגרת הפשרה המסתמנת, סוכם עוד כי דמי החבר ודמי הטיפול לא יוכרו בהוצאה לצורך חישוב תשלום דמי ביטוח לאומי. הסתדרות העובדים מייצגת בתביעה 600 אלף עובדים.

גם בהסתדרות הלאומית

על פי חוק ההסכמים הקיבוציים, בכל מקום עבודה שיש בו הסכם קיבוצי מחויבים העובדים להפריש דמי טיפול ארגוני לטובת ההסתדרות או לטובת ארגון עובדים אחר שבו הם מאוגדים. גובה דמי הטיפול משתנה מעת לעת, וכיום הוא עומד על 0.85% מהשכר החודשי של העובד. עובדים המעוניינים להצטרף להסתדרות כחברי הארגון משלמים דמי חבר בגובה 0.95% מהשכר.

מקובל לחשוב שאת דמי הטיפול הארגוני משלמים רק עובדים המועסקים במגזר הציבורי או במקומות עבודה גדולים המאורגנים בהסתדרות, אולם בין המשלמים ישנם גם עשרות אלפי עובדים של חברות כוח אדם ושירותים, שההסתדרות חתמה עמן על הסכמים קיבוציים. במילים אחרות, לא רק עובדי חברת החשמל או עובדי המדינה ייהנו מההקלה במס, אלא גם עובדי ניקיון ואבטחה. יצוין כי בין העובדים המשלמים דמי חבר או דמי טיפול ארגוני נמנים גם עובדי אסם, שטראוס, רבוע כחול ועוד.

הפשרה בין רשות המסים להסתדרות היא בשורה גם לעשרות אלפי העובדים המאוגדים בהסתדרות הלאומית, וכן לאלפי העובדים שהצטרפו לאחרונה לארגון החדש כוח לעובדים, אולם מסמך סופי ומחייב בעניין טרם נחתם, משום שהוא טעון אישור של ביהמ"ש.