ניצן חן מציע: חבילת הבסיס הצרה בכבלים ובלוויין תהיה וולונטרית

זאת בניגוד להצעת החוק לרפורמה בתחום ■ מדו"ח מועצת הכבלים והלוויין לשנת 2008 שהוצג היום עולה כי HOT ו-yes עמדו ברוב המחוייבויות ואף השקיעו ביצירה המקורית יותר מחובת ההשקעה המוטלת עליהן

חברות הכבלים והלוויין לא יחויבו להציע חבילת בסיס צרה - כך מציע יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן. במסיבת עיתונאים שקיים היום (ד'), בה הציג את דו"ח מועצת הכבלים והלוויין לשנת 2008, אמר חן כי יניח בפני ועדת הכלכלה יוזמה, לפיה החבילה הצרה - אחד מ-3 מרכיבי חוק השידורים החדש - תהיה וולנטרית. לדבריו, בחוק ישנם "איומים אסטרטגיים וקיומיים על HOT ו-yes, ולכן אני חושב שנכון להסית לפחות איום אחד".

על-פי הצעת החוק במתכונתה הנוכחית, הפלטפורמות יחויבו להציע חבילה בסיסית הכוללת כ-10 ערוצים בלבד. זאת לצד שילוב פרסומות במשדריהן.

"הרפורמה משולה לטשולנט", אמר חן על הצעת החוק, אשר הוא עצמו היה חלק מהוועדה שעל המלצותיה היא מבוססת, "מכניסים בה רכיבים ולא יודעים איך זה ייצא. אנחנו בפתח של תקופה לא פשוטה בשוק הטלוויזיה".

על-פי דו"ח מועצת הכבלים והלוויין לשנת 2008, גופי השידור בטלוויזיה הרב-ערוצית השקיעו בשנת 2008 סכום של 313 מיליון שקל ביצירה המקורית. שתי החברות - HOT ו-yes - השקיעו ביצירה המקורית יותר מחובת ההשקעה המוטלת עליהן, העומדת על 8% מהכנסותיהן מדמי מנוי.

בשנת 2008 השקיעה חברת HOT סכום של 159 מיליון שקל בהפקות מקור (8.31% מסך הכנסותיה), מתוכם 90 מיליון שקל (57%) הושקעו בהפקות בתחום הדרמה והתעודה. yes, השקיעה כ-109 מיליון שקל בהפקות מקור (8.9% מהכנסותיה), מתוכם 82 מיליון שקל (75%) בדרמה והתעודה.

על-פי הדו"ח, מספר המנויים של חברת HOT עמד בשנת 2008 על 918,000 מנויים, בעוד מספר המנויים של חברת yes עמד על כ-560,000 בשנה זו.

למרות נתוני ההשקעה, החברות לא עמדו בחובותיהן במלואן. בתחום ההפקות המקומיות בערוצים לגיל הרך, השקיעה HOT סכום הנמוך בכ-13% מגובה חובת ההשקעה המוטלת עליה. כמו כן, החברה לא עמדה בחובת ההשקעה בסרטי תעודה מורכבים. חריגה זו מוגדרת על-ידי מועצת הכבלים כמזערית. HOT עומדת בחובותיה מזה 6 שנים ברציפות.

yes לא עמדה בחובת ההשקעה בערוצי מפיקים עצמאיים, שם השקיעה סכום הנמוך ב-5% מהחובה. כמו כן לא עמדה חברת הלוויין בחובתה להשקיע בהפקת סרטי טלוויזיה, סרטי קולנוע, דרמות מורכבות ומיני-דרמות, שם השקיעה סכום הנמוך ב-82% מחובת ההשקעה ומחובתה לשידור ראשוני של הפקות מקומיות בחגים.

בניגוד לחברות הכבלים והלוויין, הדו"ח מותח ביקורת על הערוצים הייעודיים - ערוץ 9 וערוץ 24. ערוץ 9 (ישראל פלוס) לא עמד בשנת 2008 בחובות ההשקעה בהפקות מקור. הערוץ לא השקיע את חובת ההשקעה המוטלת עליו בהפקות מקומיות בשידור ראשוני, שם השקיע סכום הנמוך ב-25% מחובתו. עם זאת, הערוץ עמד בחובתו לשדר הפקות מקומיות העוסקות בחברה ובהוויה התרבותית של הציבור הדובר רוסית בישראל.

ערוץ 24, שנה לפני השינוי במבנה הבעלויות שלו, לא עמד אף הוא ברוב חובות ההשקעה בשנת 2008. הערוץ השקיע בהפקות מקומיות בשידור ראשוני סכום הנמוך בכ-13% מחובתו, ולא עמד בחובתו להשקיע בהפקות תעודה בנושאי מוזיקה ישראלית, שם השקיע סכום הנמוך ב-81% מחובתו. עם זאת, הערוץ עמד בחובת ההשקעה בהפקות איכות בנושאי מוזיקה ישראלית.

ערוץ 99, ערוץ הכנסת, לא עמד בחובתו והשקיע סכום הנמוך ב-1.6% מהחובה המוטלת עליו. הערוץ עמד בחובה לשדר 24 שעות ביממה בימי חול, כמו גם בחובתו לשדר דיוני סיעות. בנוסף, הערוץ לא עמד בחובת שידור תוכניות ושעות שידור ראשוני ובחובת שידור תוכניות רכש. כמו כן, הערוץ לא עמד גם בחובות השידור המוטלות עליו לשידור תוכניות בוקר יומיות, לשידור דיווח חי על אירועים והתרחשויות בכנסת במתכונת אולפן פתוח.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, אמר כי "בשנת 2008 חברות הכבלים והלווין השקיעו בהפקות מקור מעבר למחוייבויותיהן הרגולטוריות, ועל כך אני מודה להן. שנת 2009, לעומת זאת, זימנה אתגרים רבים לטלוויזיה הרב-ערוצית, החל מהמשבר הכלכלי שנתן אותותיו גם בשוק זה, וכלה בחבילה הצרה - החבילה החינמית (DTT), שאלת הפרסום בכבלים ובלוויין, כמו גם הסדרת שידורים בפלטפורמות וטכנולוגיות חדשות".

בשנת 2008 התקבלו במועצה 2,619 פניות ציבור - גידול של כ-53% ביחס לכמות התלונות שהוגשו בשנת 2007. מרבית הפניות (46%) הופנו לחברת HOT, ושיעור הפניות ביחס לחברת yes עמד על כ-19%. התלונות נסובו על כספים (31%), שידורי ספורט (15%), שירות לקוחות (13%), הערמת קשיי ניתוק (11%), בעיות טכניות/קליטה (8%), ותוכניות (8%).

בעת מסיבת העיתונאים מסרה האחראית על נושא הצרכנות במועצת הכבלים, מירב שטרוסברג-אלקבץ, כי חברת הכבלים HOT נמצאת בימים אלה בהליך בירור מול המועצה, לאחר שמועדי ההמתנה לשירות הלקוחות התארכו ומושכים תלונות רבות.

מחברת HOT נמסר בתגובה: "אנו מאמינים ביצירה מקורית וגאים בהפקות המצוינות ופורצות הדרך שלנו, שמפארות את לוח השידורים של HOT וזוכות להכרה בארץ ובחו"ל. כמיטב המסורת, גם השנה השקענו מעבר למחוייבויותינו הרגולטוריות".

מחברת yes נמסר בתגובה: "פעם אחר פעם, yes מוכיחה כי היצירה המקורית היא מרכיב חשוב ומרכזי בעשייה הטלוויזיונית ומשקיעה בו רבות, אף מעבר לנדרש, ודואגת כי יהיה נגיש לכלל לקוחותיה".

22