שופכים את המרק הקדמוני

התיאוריה כי החיים הראשונים נוצרו מ"מרק קדמוני" של מולקולות שלטה בשטח 80 שנה ■ כעת, יש לה מסתייגים

תיאוריה בת 80 שנה על מקור החיים עומדת היום במבחן. מדובר בתיאוריית המרק הקדמוני שמסבירה את היווצרות החיים. קבוצת חוקרים מאוניברסיטת לונדון קוראת עליה תיגר במחקר חדש.

תיאוריית המרק הקדמוני מוצגת בכל הספרים המודרניים על אבולוציה כאמת ידועה. בתחילה היה העולם תוהו ובוהו, ומגוון חומרים צפו בו. בשלב מסוים מצאו אטומים שונים אחד את השני בכאוס, וחברו להיות מולקולות אורגניות.

בתוך המרק התגבשו המולקולות האורגניות לתצורות מורכבות יותר ויותר, עד שהפכו לחלבונים ולמולקולות ה-RNA של היום. כשהחלו לשכפל את עצמן, הייתה זו צורה פרימיטיבית של התרבות - אחת מאבני היסוד של הגדרת החיים. עם הזמן הוקפו החלבונים ומולקולות RNA במעטפות של רקמות שומן - כמו התאים החיים של היום. השאר הוא היסטוריה (או יותר נכון, ביולוגיה).

אחת משאלות המפתח בסיפור היא מהיכן הגיעה האנרגיה הדרושה להתרכבות של המולקולות למבנים מתוחכמים. בגרסה המקורית של הסיפור, פגעו ברקים במרק, שגרמו למולקולות לאבד יציבות ולהתרכב זו עם זו. אפשרות אחרת היא כי קרינה אולטרה-סגולה חיממה את המרק הקדמון לטמפרטורת רתיחה.

כותבי המאמר האחרון, בראשות הביולוג והסופר ניק ליין, טוענים כי ברקים כאלה לא היו יכולים לייצר אנרגיה ממוקדת מספיק לאורך מספיק זמן כדי לאפשר את התהליכים הדרושים. לדעתם, דרושה אנרגיה קבועה, יציבה ורבה, כמו זו הנובעת מקרקעית הים.

החוקרים מציעים אפשרות חלופית, לפיה נוזלים חמים המכילים מגוון מינרלים עלו מקרקעית הים ונלכדו במערכת של צינורות, שאפיינו את פני הקרקעית באותה תקופה. זרימת הגזים בין הפתחים יצרה את מפל האנרגיה הדרוש להיווצרות הריאקציות, שהובילו לבניית המולקולות המורכבות.

הטענה היא כי עם הזמן, על בסיס התהליך הזה, נלכדו מינרלים מקרקעית הים בתוך ממברנות של חומר שומני (אורגני). החוקרים טוענים, כי בהמשך נוצר הפרש אנרגיה בין פנים התאים לבין החוץ, שהיה דומה להפרשי האנרגיה במערכת הצינורות בקרקעית הים הקדמונית. אלקטרונים זרמו פנימה והחוצה מן התא וגרמו לריאקציות נוספות - גרסה פרימיטיבית של המתרחש בתאים של היום.

גם על קרקעית האוקיינוס של היום, ניתן לזהות שרידים של "מערכות אוורור" פרה-היסטוריות כאלו. הפרשי האנרגיה בתוך המערכות דומים להפליא לאלה שבתוך תאים חיים. עתה, נערכים החוקרים לבצע ניסויי מעבדה, שיראו כי בתנאים כאלה ניתן ליצור גרסה מוקדמת של חיים.

המזל משפיע בספורט

מחקר של חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית של קווינסלנד מצביע באופן מדעי על קשר בן חודש הלידה לבין גורל - קשר עליו מצביעים האסטרולוגים זה שנים.

הקשר שמתואר במחקר הנוכחי הוא בין חודש הלידה לבין הסיכויים להיות שחקן פוטבול מצטיין. המחקר מתפרסם בספרו של ד"ר אדריאן ברנט. במחקר נבדקו חודשי הלידה של שחקני ליגת הפוטבול האוסטרלית, ונמצא כי שיעור גבוה מהם נולד בחודשים הראשונים של השנה. לילידי סוף השנה, ובפרט דצמבר, היה סיכוי נמוך להיות שחקנים בליגת הפוטבול יחסית לשיעורם באוכלוסיה.

ברנט מייחס זאת למשתנה ארצי מאוד - האופן בו מחולקים תלמידים בין הכיתות באוסטרליה. היום האחרון בשנה האזרחית הוא גם נקודת החיתוך של השנתון - ילידי ינואר ילמדו עם צעירים מהם, וילידי דצמבר יהיו הצעירים בכיתתם. "יש לזה השלכות אדירות על החיים", אומר ברנט. "אם נולדת בינואר, יש לך סיכוי גבוה להיות מתקדם יותר, פיזית וקוגניטיבית, לעומת בני אותו מחזור. לדבריו, ניסויים נוספים בעולם מצאו קשר דומה בין מועד הלידה ביחס לנקודת חיתוך השנתון, לבין ההצטיינות בספורט.

לדברי ברנט, "אני מאמין כי ילדים קטנים יותר ופחות מתקדמים מבחינת התפתחות, מתייאשים בגיל צעיר ומאוחר יותר נמנעים מספורט. הדבר יכול להשפיע בהמשך גם על בריאותם, וכמובן שמדובר בבזבוז של כישרון".

ומה הפתרון? ייתכן שעצם המודעות של יליד דצמבר לכך שביצועיו לא צריכים להיות כמו אלה של יליד ינואר תספיק כדי לגרום לו להרגיש טוב. כמו כן, ניתן מעת לעת לערבב את הקבוצות, כך שילדים ישחקו לעיתים עם קבוצה שכולה צעירים מהם, ולעיתים עם קבוצה יותר בוגרת. וייתכן שדגש על ספורט אישי ולא קבוצתי-תחרותי בשלבים המוקדמים ביותר של הילדות יכול לתת לילידי כל החודשים הזדמנות שווה.