מיהם האנשים שיקבעו מה נראה בטלוויזיה בשנים הקרובות?

מועצת הרשות השנייה החדשה תהיה נשית מאוד (8 מתוך 15) ואקדמאית מאוד (6 בעלי תואר ד"ר) ■ תהיה גם נציגות ל-4 עיתונאים, מנהיג יוצרים לוחמני, טייסת דרוזית, נציגה אתיופית וחסיד חב"ד שבכלל לא רואה טלוויזיה

אמנון נדב - יו"ר המועצה הנכנס

* מגורים: רמת-השרון

* רקע: "בסופו של דבר העבודה שלי במועצת הרשות השנייה תהיה יישום של עיסוק בן 40 שנה בתקשורת הישראלית", אומר אמנון נדב, מי שיהיה בקרוב יו"ר מועצת הרשות השנייה. בימים אלה נדב משלים את פגישותיו עם חברי המועצה שינסו לעצב את השידור המסחרי בשנים הבאות.

בתפקידו האחרון שימש נדב כיו"ר תחנת הרדיו האזורית "רדיוס", המשדרת מאזור השרון. מסיבה זו, לא יוכל לעסוק בעניינו רדיו, והמשנה לו - אילן אבישר, ישמש כיו"ר המועצה בנושאים אלה. בעברו שימש גם כיו"ר הסימפונית ירושלים.

נדב החל את עבודתו בקול ישראל לפני כ-40 שנה ככתב ושימש במשך שנים כמגיש ועורך, עד שהפך למנהל שידורי הרדיו הציבורי. בין היתר שימש כיו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב וכיו"ר האיגוד הארצי.

"השינויים שחלו בתחום התקשורת מחייבים אותנו לנסות ולהתאים את השוק לשינויים החלים", אומר נדב, "מבלי להישמע כמו 'משרד החינוך', המטרה שלנו היא לעשות תקשורת טובה שמשרתת את הציבור, מטרה שהנחתה אותי גם כשהקמתי 50 תחנות רדיו".

אייל מלובן - נציג היוצרים

* מגורים: תל-אביב

* עיסוק נוכחי: מפיק בהיכל התרבות בגני-תקווה

* רקע: מלובן מכיר את מועצת הרשות השנייה בעיקר מהפגנות במסגרת איגודי היוצרים. הוא מפיק כ-30 שנה, בתיאטרון, בקולנוע ובמופעי ענק. בין תפקידיו שימש כמנכ"ל אק"ט ועמד בראש מטה המאבק של היוצרים. חיבר את דו"ח מלובן, הבודק את עמידת הזכייניות בהפקות המקור.

"אני בא לייצג את היוצרים על כל גוניהם", אומר מלובן, "אני מקווה שאהיה נאמן לדרך שלפיה כתבתי את הדו"ח, בה שמרתי על 'האני מאמין' שלי. באופן עקרוני יש קשיים לשני הצדדים - היוצרים והזכיינית. צריך לראות את התמונה הכוללת, למצוא קווים לפיהם יהיה ניתן להגיע למצב של Win Win".

ד"ר עליזה לביא - תקשורת ויהדות

* מגורים: נתניה

* עיסוק נוכחי: מרצה במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן

* רקע: לביא היא מרצה מבוקשת בנושאי תרבות יהודית, חברה ישראלית, ויחסי ישראל-תפוצות. בין ספריה, רב המכר "תפילת נשים". ערכה והגישה תוכניות רדיו וטלוויזיה רבות. שימשה גם כיועצת תוכן עבור הרשות השנייה במכרזים.

"המועצה חייבת לדון בדחיפות במעבר מזיכיונות לרישיונות", מנתחת לביא. נהיה חייבים להגדיר מחדש כיצד אמור לפעול הרגולטור, כך שיתאפשר פיקוח אפקטיבי על הגופים המשדרים לצד הבנת המשמעויות הכלכליות של קיום ערוץ מסחרי במציאות תקשורתית משתנה. זאת, לצד החובה לקיים דיאלוג מתמיד עם הזכיינים, ארגוני היוצרים והצופים".

יוסי אליטוב - העיתונאי החרדי

* מגורים: בית"ר-עילית

* עיסוק נוכחי: סגן עורך עיתון "משפחה" ומרצה לתקשורת

* רקע: העיתונאי יוסי אליטוב הוא חבר המועצה היחיד שנשאר מהקדנציה הקודמת. חסיד חב"ד שאינו מחזיק בטלוויזיה בבית. בעל תואר ראשון במינהל עסקים.

במועצה האחרונה שימש כיו"ר ועדת המכרזים של תחנות הרדיו האזוריות ואחראי על חברות החדשות וחבר ועדת הטלוויזיה. ב-1999 היה ממקימי תא כתבי הדתות ועם צביקה אלוש, חיבר את הביוגרפיה על המר"ן.

"משימה חשובה היא ליצור פלטפורמות לשידור טלוויזיוני ורדיופוני בעידן המשתנה. נצטרך להציב גשרונים לשני המעברים החדים - לדאוג שהרגולציה תהיה במקום שבו היא חייבת להיות ותסתלק ממקומות מיותרים".

שי בזק - יועץ התקשורת

* מגורים: רשפון

* עיסוק נוכחי: איש עסקים, יועץ אסטרטגי ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה

* רקע: "לא רוצה להצהיר הצהרות לפני כניסה לתפקיד", אומר בזק, שנחשב למועמד בולט לתפקיד יו"ר המועצה, וישמש בה כחבר מן המניין. בזק פרץ לתודעה הציבורית כיועץ ראש הממשלה בנימין נתניהו בקדנציה הראשונה שלו.

בוגר ישיבה תיכונית בר-אילן, בוגר שירות קרבי. בעל תואר שני במנהל ציבורי ושלטון מקומי מבר-אילן. שימש ככתב מדיני בסוכנות עתי"ם. את חייו הפוליטיים החל כיועצו של רחבעם זאבי ז"ל ובהמשך עבד עם נתניהו. מאז שימש כקונסול כללי במיאמי, ניהל 7 שנים חברת השקעות אמריקנית, וסיפק פרשנויות לתוכניות רדיו וטלוויזיה.

יעקב שחם - איש רשות השידור

* מגורים: חיפה

* עיסוק נוכחי: עורך "ידיעות חיפה"

* רקע: שחם הוא אולי המועמד הבולט ביותר להיות יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה. ב-8 השנים האחרונות שימש כחבר מליאת רשות השידור. "השארנו את השידור הציבורי בלי שנאפשר לאף גורם אינטרסנטי להשפיע עליו או לסגור אותו", הוא אומר.

שחם הוא דמות ציבורית בולטת בחיפה. הוא משמש למשל, כיו"ר מועצת המנהלים של המוזיאונים בעיר. בעבר שימש כיו"ר ועדת המדרוג.

"אני לא מכיר מספיק את השידור המסחרי", אומר שחם, "יש לא מעט דברים שיש לקדם ולא מעט שצריך לשנות, אבל לא אתייחס לזה עד שלא אכנס לתפקיד. הבעת דעה תהיה לה השפעה על ההמשך".

ד"ר ענאן פארס פלאח - נציגת המיעוטים

* מגורים: עכו

* עיסוק נוכחי: רופאת שיניים

* רקע: חברת המועצה הלא יהודיה היחידה. רופאת השיניים הדרוזית הראשונה בישראל, עורכת דין וטייסת.

"אני חושבת שיש מעט מדי תוכניות על אזור הצפון ואני חושבת לקדם את זה, כמו גם את הנושא הנשי", אומרת פלאח ל"גלובס". לדבריה, הגיעה למועצה לאחר ששלחה קורות-חיים והוזמנה לפגישה עם השר כחלון. לדבריה, "בעכו אנחנו חיים בטוב, יהודים וערבים, וזה נושא שאפשר לקדם. יש מעט מדי תוכניות שנועדות לציבור הערבי ולכן הרוב קונים לוויינים, אפשר לשנות את זה".

אייל דה פאו - הראש הכלכלי

* מגורים: טירת-יהודה

* עיסוק נוכחי: מנכ"ל משותף באשת גרופ

* רקע: עו"ד דה פאו, חובש כיפה סרוגה, מחזיק בתואר שני במשפטים ובמינהל עסקים עם התמחות במימון. משמש כיו"ר הוועד המוניציפלי של המושב טירת-יהודה.

אשת גרופ בראשה הוא עומד היא חברת השקעות.

"צריך ללמוד את הדברים לעומק", אומר דה פאו, "אחת הסיבות בגללן נתבקשתי לשמש בתפקיד, זה הרקע שלי שמביא הסתכלות פיננסית על המציאות ולא חיים בתוך בועה. יש לתת ביטוי למגזרים אבל בסופו של דבר צריך לחיות בקונטקסט הכלכלי".

ד"ר מיכל שפירא - הפרסומאית

* מגורים: שוהם

* עיסוק נוכחי: מרצה לפרסום באוניברסיטה העברית ובקריית-אונו

* רקע: שפירא אמנם מגיעה מהאקדמיה, אולם בעברה ניסיון כמנהלת תכנון אסטרטגי במספר משרדים מובילים. משמשת כראש מגמת פרסום בקריית-אונו.

לדבריה, "לצרכן הישראלי היום יש תחושה שהטלוויזיה לא מספיק טובה. בסופו של דבר הכול נקבע על-פי רייטינג, אבל הייתי רוצה לייצר טלוויזיה טובה יותר. באשר לתוכן שיווקי צריך לראות מה הגבולות של זה, אולי עכשיו אני אבין איך זה שזה אסור אבל זה כל-כך קורה".

דליה זליקוביץ' - תקשורת עסקית

* מגורים: יהוד

* עיסוק נוכחי: דירקטור במספר חברות, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים לשיווק ויזמות עסקית ומלמדת תקשורת אנשי עסקים.

* רקע: בשבועות הקרובים אמורה זליקוביץ' לקבל את תואר הדוקטור שלה בכלכלת אינטרנט ותקשורת. היא חברת הנהלת "זכות הציבור לדעת", אף כי אינה מגדירה את עצמה כימנית. משמשת כחברת מועצת העיתונות, ודירקטורית בחברות עסקיות רבות, שותפה בחממה טכנולוגית ועוסקת רבות בהיי-טק, תקשורת ועיתונאות. שימשה כיו"ר רשת עמל.

ד"ר אילן אבישר - איש התרבות

* מגורים: תל-אביב

* עיסוק נוכחי: מרצה לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב

* רקע: אבישר הוא רגולטור בעל ניסיון. בעבר שימש כחבר מועצת הכבלים והלוויין ושימש כיועץ תוכן במכרז השני על ערוץ 2. כראש החוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב היה מעורב במחקר אקדמי, תסריטאות, עריכה וכתיבת תסריטים. חבר המועצה לביקורת סרטים.

תפיסת העולם מבחינתו, היא לעשות את הטוב ביותר לטובת הציבור. "לבדוק כל דבר בצורה מתאימה, לראות איך מתנהלים בארצות מתקדמות אחרות ולקבל החלטה לטובת הציבור. יש פן אחד שהוא עומד בפני עצמו של מחויבויות ועמידה בהן. צריך לבדוק את הדברים האלה, הדברים די מורכבים", הוא אומר.

רונית אנטלר - הצפונית

* מגורים: מטולה

* עיסוק נוכחי: מנהלת משרד הפקות "רוב הפקות"

* רקע: אנטלר במחזיקה תואר ראשון במשפטים מרמת-גן ובתואר ראשון בהיסטוריה ומחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית. החלה כעיתונאית ב"גלובס" עם הקמתו ב-1983. בהמשך כתבה בעיתונים נוספים. ב-1998 היתה האישה הראשונה שהתמודדה לראשות מועצת מטולה והכניסה שני מנדטים למועצה.

"הגיע הזמן שתהיה בטלוויזיה נציגות גם לפריפריה הצפונית", אומרת אנטלר, "אחרי שנים של מגורים בתל-אביב הבנתי שהגיע הזמן שנצא מהבועה התל-אביבית. הצפון זה לא רק מקום לנפוש בו. חיים פה אנשים, שעל-פי נתוני הלמ"ס אינם עשירים בכלל. אפילו ב'האח הגדול' המועמדים הם בין גדרה לחדרה".

ד"ר מרב אלוש-לברון - הפעילה החברתית

* מגורים: תל-אביב

* עיסוק נוכחי: מרצה לקולנוע בבר-אילן ובאוניברסיטת תל-אביב

* רקע: ילידת אשקלון. "אני מאמינה שיש חשיבות גדולה לתבנית נוף מולדתנו", היא אומרת. היא רואה את עצמה כמי "שמחברת בין הידע האקדמי והתרבות לבין המחויבות החברתית שלי". לברון היא ממייסדי הקשת המזרחית הדמוקרטית ובאחרונה היא עסוקה במחקר בנושא קולנוע וזהויות.

"המטרה היא לקדם פיתוח של ייצוג קבוצות במדיה. ברצוני לקדם דיון מעמיק ברפורמה המוצעת", היא אומרת, "שני נושאים ראויים לליבון, מעמד הסוגה העילית וסמכויות האכיפה. אנו נכנסים לרכבת שכבר נוסעת. נעצור באחת התחנות ונבקש ממי שיכול להסביר לנו".

יוכי (יוכבד) פלר - נציגת הנשים

* מגורים: חיפה

* עיסוק נוכחי: יו"ר ויצ"ו ישראל

* רקע: פלר, החלה את דרכה המקצועית כמורה. ב-2003 מונתה להיות יו"ר ויצ"ו ישראל, לאחר 8 שנים כיו"ר ויצ"ו חיפה. בעיר הצפונית, שימשה כחברה פעילה בצוות ראש העיר לקידום מעמד האישה וחברה במועצת ארגוני המתנדבים בחיפה ובצפון.

במסגרת תפקידה הנוכחי היא גם חברת הנהלת ויצ"ו העולמי וחברה ברשות למעמד האישה במשרד ראש הממשלה.

כמו כן משמשת כחברה פעילה במועדון רוטרי חיפה.

בימים אלה שוהה בדרום אמריקה.

מרה מרו-סנבטו - האתיופית הראשונה

* מגורים: ראשון-לציון

* עיסוק נוכחי: קצינת ביקור סדיר בחינוך בעיריית ראשון-לציון

* רקע: ילידת אתיופיה. עלתה לארץ בגיל 12. בעלת תואר ראשון באוניברסיטת בר-אילן בחינוך בלתי פורמלי וסוציוליוגיה, ותואר שני בתל-אביב בייעוץ חינוכי, ותעודת הוראה באחווה. חברת מועצת המוסד לביטוח הלאומי, בעלת רקע התנדבותי עשיר.

"הנושא החברתי מאוד חשוב לי", היא אומרת, "אני עוד לא מכירה את העבודה, אבל חשוב לי לקדם אוכלוסיות בשוליים ובפריפריה ולהביא לתקשורת אוכלוסיות שלא באות לידי ביטוי אלא במקרים קשים. אני מייצגת הרבה אוכלוסיות, ולא רק את יוצאי אתיופיה, למרות שברור שזה ערך מוסף ואני יכולה לתרום בתחום".

פחות פעילים, יותר משמעותיים / פרשנות

בעולם הגיוני, תפקידה של מועצה ציבורית המפקחת על שידורים אמור להיות בעיקר ערכי. חברי מועצת הרשות השנייה אמורים להיות משמר גבולות הטעם הטוב ורודפי שלום הציבור בכל מה שקשור בטלוויזיה וברדיו המסחרי. עליהם לוודא כי לכל אדם החי במרחב הישראלי יש ייצוג על המסך, וכי אף זיפזופ אינו רומס את רגשותיו, עקרונותיו או הלכות חייו. משימה לא פשוטה במקום בו אנו גרים.

אך המציאות כפי שהיא אינה מאפשרת לרגולטור לעשות את עבודתו האמיתית. בישראל 2010 טרודה הרגולציה עד לצווארה בפנקסנות קטנה ובחשבונאות מעייפת. היא מחזיקה בידיה, בניגוד גמור למהותה, תשובות לשאלות הרות-גורל על עתידם של גופי שידור ומאות מקומות עבודה. זאת כתוצאה מקביעת החוק וממבנהו החולני של שוק התקשורת הישראלי.

מועצת הרשות השנייה היוצאת, בראשותה של נורית דאבוש, התמודדה עם המציאות. דאבוש הפכה את הגוף המבולבל הזה לכזה ששלט וניווט בכמה מהתהליכים המשמעותיים בתולדות התקשורת המקומית. הם הניחו את היסודות להצלת ערוץ 10, חידשו את פני הרדיו האזורי ויותר מכל הובילו את מיקוד הרגולציה - שטומן בחובו את התקווה לאסדרה שפויה יותר. לצד דאבוש יש לציין את חברי המועצה רחל פרימור ז"ל, דוד אלכסנדר, רחל תורג'מן, אייל בוחבוט ויוסי אליטוב.

התנהלות המועצה היוצאת מעידה כי חלק ניכר מעבודת זו הנכנסת תלוי בנדב. יהיה עליו להיות יו"ר נחרץ שיעמוד איתן מול הזכיינים, היוצרים, מקבלי ההחלטות, ומצד שני גם לעמוד לצדם. מעל לכל, משימתו העיקרית תהיה להצמיח לרגולטור שיניים ולהפכו לפעיל פחות, אך משמעותי הרבה יותר.