בית המשפט קבע: בריטיש איירווייס רשאית לבטל עמלת הבסיס

השופטת אסתר שטמר דחתה היום התביעה שהגישה התאחדות סוכני הנסיעות בגין החלטת בריטיש איירווייס לבטל את עמלת הבסיס ■ "הדין מצא שאין להגביל את בריטיש ולקבוע כי ביטול העמלה מהווה תנאי מקפח," כתבה בפסק הדין

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב אסתר שטמר דחתה היום (ג) את התביעה שהגישה התאחדות סוכני הנסיעות בגין החלטת בריטיש איירווייס לבטל את עמלת הבסיס. שטמר קבעה כי בהתאם להסכם יאט"א (הסכם הגג העולמי אליו מחויבות כל חברות התעופה החברות ביאט"א וביניהן בריטיש אירוויס) רשאית בריטיש לבטל את עמלת הבסיס.

"אני דוחה את טענת המבקשות בדבר ביטול החוזה או חלק ממנו, הדין מצא שאין להגביל את בריטיש ולקבוע כי ביטול העמלה מהווה תנאי מקפח," כתבה בפסק הדין.

שטמר עוד כתבה כי יש לדחות את טענת סוכני הנסיעות כי ביטול ההסכם אפשרי רק כסנקציה להפרתו על ידי סוכן.

בתביעה שהוגשה לבית המשפט טענה התאחדות סוכני הנסיעות כי חברת בריטיש איוויס הפרה את ההסכם עמם סוכני הנסיעות בכך שהפסיקה לשלם לסוכני הניסעות עמלות עבור העבודה שהם מבצעים עבורה במכירת כרטיסים ושווק מוצריה. בריטיש הציעה לסוכנים לחייב את הלקוחות בעמלת דמי שירות עבור העבודה.

השופטת קבעה כי "משנתנה בריטיש הודעה סבירה מראש ומשהבהריה את הרקע לכך (בריטיש טענה כי זו המגמה הרווחת בכל העולם א.פ.מ) גם אם לא הוכיחה צורך כלכלי ממשי-הביטול שביטלה בריטיש את חוזה יא"טא בינה לביןם סוכני הנסיעות בעינו עומד".
משמעות פסק הדין היא שכעת גם חברות אחרות המבקשות לנקוט מהלך דומה לזה בו נקטה בריטיש יוכלו להפסיק לשלם לסוכני הנסיעות את עמלת הבסיס העומדת על כ-7%.
השופטת חייבה את ההתאחדות בתשלום שכר טרחת עו"ד של 50,000 שקל.

את בריטיש איירווייס ייצגו עורכי-הדין אלקס הרטמן וחגי דורון, ממשרד ש.הורוביץ.