חוק מים אפורים יוצא לדרך

"לפני שמשתמשים במקלות של העלאת תעריפים, צריך להציע לציבור גם גזרים - כלים לחסכון במים, כמו שימוש חוזר במים אפורים" אמר ח"כ דב חנין בכנס שהתקיים בכנסת בנושא יישום החוק בישראל

אתמול (ג') התקיים בכנסת כנס של השדולה הסביבתית-חברתית בראשות חברי הכנסת ניצן הורוביץ ודב חנין בנושא יישום חוק מים אפורים בישראל - שימוש במי המקלחת, הכביסה והמטבח לצורך הדחת אסלות והשקיית גינות. בכנס הוצגו החלופות השונות ליישומי מים אפורים בישראל, והאתגרים בתהליך החקיקה.

בכנס השתתף שר התשתיות עוזי לנדאו, אשר הביע תמיכה עקרונית בהסדרת סוגיית המים האפורים בחקיקה ואמר: "אם כולם היו חוסכים מים בדרך זו, היינו יכולים לחסוך את מאות המיליונים שמושקעים במתקני התפלה בישראל. גם ראש רשות המים, אורי שני, הביע תמיכה עקרונית בקידום פתרונות למים אפורים בישראל.

ח"כ הורוביץ (מרצ), יו"ר עמית של השדולה, אמר בדיון כי המטרה היא להגיע להסכמה מהירה בין כל הגורמים ברשויות השונות כדי לקדם את מהלך החקיקה ולהעניק לציבור אפשרות זמינה ובטוחה לחיסכון גדול בחשבון המים. "שימוש חוקי במים אפורים בישראל הוא היעד שלנו -וזו המחויבות שלנו. עלינו לעשות ככל שניתן על מנת להגיע לפתרון היישומי הרחב ביותר. הרי מדובר בסופו של דבר בפתרון פשוט לחיסכון אמיתי במים, ישראל היא מדינה מתייבשת, וזו משימה ציבורית ערכית מהמעלה הראשונה".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, נשא גם כן דברים בכנס: "רבות דובר על המשבר במשק המים ומה הביא אותנו למשבר הזה, אבל אני רוצה להתייחס לאופן הטיפול במשבר המים. למרבה הצער, פתרון מתקני ההתפלה תופס כיום את ראש הפירמידה בטיפול במשבר המים, אבל לא כך זה צריך להיות. לא כל הנזקים כתוצאה משמוש במתקני ההתפלה חשופים וידועים לציבור הרחב.

לא מספרים לנו שחלק ניכר מהעלייה בתעריפי המים נועד לממן את הקמת מתקני ההתפלה וחיבור לרשת האספקה הארצית. לא מספרים שההתפלה גורמת לנזקי תשתית קשים. עוד לא מספרים לנו על הפגיעה בערכי הטבע כתוצאה מהקמת מתקני ההתפלה, על הפגיעה בשטחים הפתוחים ועל פליטת גזי חממה וזיהום האוויר כתוצאה מתפעול התקנים. לא מספרים לנו, כי מקדמים את תוכניות ההתפלה בוועדות אנטי דמוקרטיות שנולדו בחטא, דוגמת הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד הפנים".

לדברי ברכה, כדי לטפל נכון במשבר המים יש להפוך את פירמידת משק המים בישראל: קודם כל לקדם חיסכון אינטנסיבי, לטפל בבארות מזוהמות, לאפשר מים אפורים ולטפל בקולחין. ורק לאחר כל זה - להתפיל כמוצא אחרון.

ח"כ חנין (חד"ש), יו"ר עמית של השדולה, סיכם את הדיון ואמר: "חסכון במים לא יושג רק על ידי פתרונות כלכליים. לפני שמשתמשים במקלות של העלאת תעריפים, צריך להציע לציבור גם גזרים - כלים לחסכון במים, כמו שימוש חוזר במים אפורים".