התאחדות הקבלנים: קבוצות רכישה - OUT, קבוצות רוכשים - IN

הקבלנים סבורים כי קבוצות הרוכשים ירכשו יותר מ-15% מהדירות החדשות המוצעות ע"י קבלנים ■ קבוצות רוכשים הן התאגדות של צרכנים הרוכשים דירות בהנחה מקבלן; קבוצות רכישה רוכשות קרקע ומשמשות כיזם לכל דבר

טרנד קבוצות רכישה הוא הלהיט החם ביותר בתחום הנדל"ן הישראלי בתקופה האחרונה, אבל יש מי שלא חושב כך. בהתאחדות הקבלנים סבורים כי הטרנד של קבוצות הרכישה ילך וידעך, בין השאר בעקבות החמרת הרגולציה הצפויה לטענתם מצד רשות המסים, המפקח על הבנקים ומשרד השיכון, ולצד דרישה לתשלומים נוספים מהרוכשים ועיכובים בבניית הפרויקטים לכאורה. לטענתם, אנו צפויים לראות גידול בטרנד של קבוצות הרוכשים המתאגדות לרכישת דירה מקבלן.

על פי נתונים שאספה התאחדות הקבלנים מחבריה, במחצית השנייה של 2009 מכרו הקבלנים כ-800 דירות חדשות לקבוצות מאורגנות של למעלה מ-15 קונים - מדובר בכ-9% מסך הדירות החדשות שנמכרו בתקופה זו. על פי ההערכות של ההתאחדות, במהלך 2010 התופעה תתרחב וקבוצות הרוכשים ירכשו למעלה מ-15% ממהדירות החדשות המוצעות על ידי קבלנים.

חשוב להדגיש כי קבוצות רכישה (לרוב ב"שיטת בסר") מתארגנות על מנת לרכוש קרקע ביחד. לאחר רכישת הקרקע, הקבוצה משמשת כיזם לכל דבר: היא שוכרת קבלן מבצע, ושאר בעלי מקצוע על מנת להקים את פרויקט המגורים. לעומת זאת, קבוצות רוכשים הן התאגדות של צרכנים הרוכשים דירות (מוצר סופי) בהנחה מקבלן. בחלק מהמקרים מדובר במועדוני צרכנות קיימים, כגון "חבר", ובמקרים אחרים מדובר בהתארגנות לרכישת דירות בפרויקט ספציפי שאותה מובילה חברת שיווק נדל"ן.

לברי התאחדות הקבלנים, ההנחה שמקבלים הרוכשים במסגרת הקבוצות מגיעה עד 15% ממחיר הדירה לרוכש בודד. מבחינת הקבלן מדובר בעסקה בעלת כדאיות גבוהה, לאור החיסכון בהוצאות מימון, שיווק, פרסום ובהתנהלות משפטית מול כל רוכש בנפרד. במכירה מוקדמת של הדירות הקבלן יכול להקטין הון עצמי מול הבנקים ואפשרות למינוף ההון לפרויקטים נוספים.

קבוצות הרוכשים מתאגדות בקבוצות של 15-30 רוכשים, הפונים לקבלנים וזוכים להנחות משמעותיות במחיר הדירה מקבלן לעומת רוכש בודד, אך עם זאת הן מנטרלות את כל הסיכונים הכרוכים ברכישת דירה בקבוצות רכישה.

סגן נשיא ויו"ר אגף בנייה ויזמנות בהתאחדות הקבלנים, יצחק אמסלם, אמר כי "שוק רוכשי הדירות בישראל השתכלל בתקופה האחרונה. לאור עליית מחירי הדירות והמחסור בדירות באיזורי הביקוש אנחנו רואים שהצרכנים מוכנים לעשות מאמצים גדולים מבעבר על מנת לבצע את העסקה המשתלמת ביותר. התופעה באה לידי ביטוי בקבוצות הרכישה שבה הרוכשים העדיפו להתעלם מכל הסיכונים הכרוכים בעסקה ובלבד שישיגו תחושה כי הם רוכשים מוצר זול יותר מדירה חדשה מקבלן. המציאות היום מראה כי רבים מהרוכשים בקבוצות הרכישה כבר נדרשו להוסיף תשלומים נוספים על הסכום הראשוני עליו הוסכם, חלקם נדרשים לשלם מיסים נוספים לרשויות המס ומתקבלים דיווחים רבים על עיכובים בבניית הפרויקטים ומסירת הדירות".