גבאי: האגרה תישאר מקור המימון העיקרי של רשות השידור

איל גבאי, שמונה לאחרונה לאחראי על תיק רשות השידור, חיבר בעבר דו"ח שבו דחה אפשרויות מימון אחרות עבור הרשות כגון פרסום או תרומות - ובישיבות סגורות שהתקיימו באחרונה הצהיר כי הוא עדיין מחזיק בעמדה זו

איל גבאי מתכוון לשמור על אגרת הטלוויזיה כמקור המימון של רשות השידור. לידי "גלובס" הגיע דו"ח פנימי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, אותו חיבר גבאי בשנת 1994 בעת שהיה עוזר מחקר של המכון. בישיבות סגורות שהתקיימו באחרונה בנושא רשות השידור הביע גבאי תמיכה בעמדות שהציג באותו מחקר שערך, והבהיר כי הוא מחזיק בהן עד היום.

בדו"ח שחיבר גבאי הוא מגיש ניתוח כלכלי המסביר מדוע חייבים לשמור על קיומה של רשות השידור ועל האגרה כמקור מימון הבלעדי. "קיומם של מקורות מימון לשידור הציבורי, השונים ממקורות המימון של השידור המסחרי, מבטיח במידה רבה את הייחוד של השידור הציבורי ושונותו מן השידור המסחרי", כתב גבאי - ובאחרונה חזר על כך בשיחות. "בצורה זו, מכלול מוצרי התקשורת העומד לרשות הציבור נעשה מגוון ועשיר יותר".

בניתוחו מתייחס גבאי למימון שמגיע מפרסום (נושא שעלה באחרונה גם כהצעה בכנסת), מתרומות ומתמיכה ישירה מקופת המדינה. גבאי דוחה את כל הדרכים הללו בניתוחו. בדו"ח נוסף של המכון הישראלי לדמוקרטיה מ-1997, המסתמך על הדו"ח של גבאי, יש דחייה מכל וכל של האפשרות האחרונה. הסיבה לדחיית אופי מימון זה היא חשש מהתערבות בתכני רשות השידור.

"האגרה צריכה להיות הבסיס העיקרי למימון השידור הציבורי", נכתב בדו"ח.

בדו"ח שפורסם ב-1997 יש גם התייחסות למימון רשות השידור באמצעות מיסוי השידורים המסחריים. "תמהיל מאוזן של מקורות מימון השידור הציבורי - המשלב אגרה, מפעלי הגרלה ומיסוי רווחי המשדרים המסחריים בענף - יבטיח מימון מספיק, חלוקה צודקת של הנטל, גמישות ועצמאות של השידור הציבורי", נכתב בדו"ח.

בתוך כך, היום (ג') דחתה ועדת השרים לחקיקה הצעה שתפטור אזרחים ישראלים המתגוררים בחו"ל מתשלום אגרה.

בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ביקשו שלא להתייחס לדברים.