מאות התנגדויות לרפורמה לתכנון ובנייה נשלחו לרה"מ

המטה לתכנון אחראי מסר כי מדי יום מגיעות אליו מאות פניות חדשות של אזרחים, שחוששים מההשלכות של ההרפורמה בהיבטים חברתיים וסביבתיים

מאות אזרחים המתנגדים לרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמקדמת ממשלת נתניהו, פנו לאחרונה למטה לתכנון אחראי וביקשו להעביר באמצעותו את מכתבי ההתנגדות שלהם לראש הממשלה ולשרי הממשלה, החברים בוועדת השרים לעניין הרפורמה בתכנון ובנייה.

תזכיר החוק פורסם לפני כ-3 שבועות למשך 21 יום, והממשלה צפויה להתכנס לצורך אישורו בימים הקרובים.

לאור העובדה, שבניגוד לתזכירי חוק אחרים, תזכיר חוק זה אינו כולל מנגנון לקליטת הערות מהציבור הרחב, המטה לתכנון אחראי לקח על עצמו את ריכוז התנגדויות והסתייגויות הציבור מהרפורמה

המטה לתכנון אחראי מסר כי מדי יום מגיעות אליו מאות פניות חדשות של אזרחים, בהם אנשי מקצוע בתחום התכנון, פעילי חברה וסביבה וכן אזרחים מהשורה, שחוששים מההשלכות של ההרפורמה בהיבטים חברתיים וסביבתיים, כך לדברי המכתבים, על פני המדינה לדורות.

במכתב הנלווה מטעם המטה לתכנון אחראי אל שרי הממשלה, אליהם נשלחו היום המעטפות הראשונות עם 200 מכתבי ההתנגדות הראשונים, נכתב: "בציבור הרחב התעוררה תרעומת קשה נגד הרפורמה והשלכותיה, הן ברמת הפוליטיזציה של מערכת התכנון הלאומית והמחוזית, והן ברמת העברת הסמכויות הגורפת לוועדות המקומיות במסגרת עיקרון 'תוכנית אחת בוועדה אחת', אשר מקטין באופן ניכר את מערכת האיזונים והבלמים בין האינטרסים השונים".

בין המכתבים שהגיעו, תושב נס ציונה כתב: "מפרסומי הלמ"ס עולה ש41% מהתחלות הבנייה ב-2009 הינן של צמודי קרקע. אכן אנו זקוקים לרפורמה בתכנון ‒ רפורמה שתעצור את בניית המרפסת לווילות ותאפשר בנייה כמקובל בעיר. אין לנו קרקע לצמודי קרקע כה רבים, כאשר מחיר הקרקע ליחידת דיור לזוג צעיר כה גבוה. אז הגיע הזמן אכן לרפורמה בתכנון בכך שרשויות התכנון לא יגבילו את הקרקע לבניית וילות לבעלי אמצעים. כעת, כאשר רה"מ בנימין נתניהו, האדריכל במקצועו, מקדם רפורמה שמתחילה בביטול הוועדה לשמירה על החופים, אבקש מכם שלא לאפשר את הקנוניה הזאת במסווה של מחסור בקרקע".

המטה לתכנון אחראי הוא קואליציית ארגונים סביבתיים וחברתיים, בה חברים אדם טבע ודין, אזרחים למען הסביבה בגליל, במקום-מתכננים למען זכויות תכנון, גרינפיס ישראל, האגודה לזכויות האזרח, האגודה לצדק חלוקתי, החברה להגנת הטבע, הקשת הדמוקרטית המזרחית, התנועה לאיכות השלטון, התנועה לחיים בכבוד, חיים וסביבה, ידיד - מרכזי זכויות בקהילה, ידידי כדור הארץ - המזה"ת, ישראל בשביל אופניים, מגמה ירוקה, מטה הפעולה של הגולשים מכון דש"א, מרכז השל, שקיפות בינ"ל-ישראל (שבי"ל) ושתי"ל. ריכוז וליווי הקואליציה נעשה על ידי שתי"ל.