המפעל לברזים חכמים שטרן מחפש מפעל ומגייס עובדים

החברה המשיכה לצמוח גם ב-2009 הבעייתית, והגדילה את כוח-האדם ב-20% ■ מקצה 15% ממחזור של עשרות מיליוני דולרים למו"פ ומפתחת ברז חכם חדש בסיוע המדען

מפעל הברזים החכמים שטרן מחפש חברה לרכישה ומגייס 5 עובדים נוספים, מהנדסי אלקטרוניקה ומכונות ואנשי שיווק. כמו כן החברה עובדת על פיתוח דור חדש של ברז חכם לשימוש ביתי, בתמיכת המדען הראשי של התמ"ת (50%), מתוך השקעה של 2 מיליון שקל במחקר. נציין, כי כיום רוב 80 מוצריה של החברה מיועדים לשימוש מוסדי.

החברה שהקדימה את זמנה, וכבר לפני למעלה מ-20 שנה זיהתה את תחום הברזים החכמים כצורך שיוליד שוק גדול, קיבלה תמיכה מתקופת המיתון ומהבהלה משפעת החזירים. כך, המשיכה לצמוח גם ב-2009 הבעייתית.

מוצריה של החברה מאפשרים שימוש בברזים ללא מגע יד אדם, וכך מונעים הידבקות במחלות, ובעיקר בחיידק הליגיונלה שמתפתח במים עומדים ובטמפרטורות מסוימות. כמו כן הם מאפשרים שימוש חסכוני, שמגביל בין היתר את כמות המים שיוצאת בכל שימוש. המוצרים נהנים מביקוש ב-75 מדינות, אם כי בעיקר בארה"ב, ובאיחור רב מתחילים לעורר עניין גם בישראל.

בעידן שבו התושבים בישראל מתחילים לשלם הרבה יותר עבור השימוש במים, ברזים שיכולים לאפשר לטענת החברה חיסכון של 70% בצריכה, היו אמורים להיות להיט. אבל, לטענת החברה רשות המים וגופים ממשלתיים אחרים לא ממש דחפו להבאת הנושא למודעות הציבור. לכן, היא עדיין פועלת בעיקר מול השוק המוסדי, שמודע לבזבוז העצום שניתן לחסוך באמצעות שימוש מושכל במים, ובעיקר מחוץ לגבולות המדינה.

הצמיחה הואטה במיתון

שטרן היא חברה משפחתית בבעלות משותפת של האחים יובל (המנכ"ל) ויוסי (סמנכ"ל) שטרן, שניהם מהנדסי מכונות, שהוקמה ב-1989. בתקופת המיתון האחרון לא זו בלבד שהחברה לא צמצמה את פעילותה, אלא שהיא אף המשיכה לצמוח, אך בקצב מתון יותר.

95% מפעילות החברה, שמגלגלת מחזור של עשרות מיליוני דולרים, מיועדים לייצוא, וזה צמח בין השנים 2006-2008 בקצב של 50% בשנה, וב-2009 הקצב הואט ל-20%.

בחברה כרגע 120 עובדים, 20 מתוכם הצטרפו בשנה האחרונה (תוספת כוח אדם של 20%). צורפו עובדים במחלקות הפיתוח, הייצור והייצוא של החברה. מתוך העובדים רבים עולים חדשים מבריה"מ לשעבר ואתיופים. ישנם גם עובדים חירשים אילמים שהחברה הגיעה אליהם במסגרת פרויקט התעסוקה של ביטוח לאומי. כמו כן היא מעסיקה במיקור חוץ מפגרים במסגרת מוסד בשם בית אפשטיין, שדואג לתעסוקה למפגרים בקווי ייצור. ממוצע הגילאים של העובדים גבוה, ואחד מהעובדים החדשים הוא בן 50.

לחברה 80 מוצרים מגוונים שניתנים להתאמה עפ"י דרישת הלקוח. כל המו"פ, הייצור והשיווק נעשה במפעל החברה שבגן רווה, למעט ציפוי שנעשה במקום אחר בארץ ויציקות שנעשות בטורקיה ובהודו. אבל, בחברה מציינים כי זה החלק השולי בעבודה, פחות מ=10% מעלויות הייצור. 15% מהמחזור של החברה מוקצה לפיתוח. החברה מרבה למכור בהסכמי OEM כדי שלא להיפגע מתחרות, אבל במקרים רבים מוכרת את המוצרים עם השם שלה מוטבע עליהם. הברז הביתי שנמצא בפיתוח בסיוע המדען, יהיה בצורת פנל עם תצוגה דיגיטלית, כשהמשתמש יפעיל את כל הברז מתוך אותו פנל. הפנל יהיה ניתן לתכנת את טמפרטורת המים, את עוצמת הזרם, יהיו לו זיכרונות לאופני שימוש של בני המשפחה והוא ייתן אינדיקציה לגבי הטמפרטורה הנוכחית.

פרופיל החברה ששטרן מחפשת לרכוש היא חברה שתתאים לפעילות הייצורית שלה, כלומר שיש לה פוטנציאל ייצוא ומרכיבי המוצר הם אלקטרוניקה ומכאניקה במשולב.