קפצתם לאחרונה לפייסבוק של ילדכם?

כדאי שתעשו זאת יותר ■ טיפים בענייני קטינים והורים ברשת - קראו ושמרו את הלינק

בשבוע בעבר סיפרתי על חוזר מבית-הספר, שהתריע על שימוש ילדים פוגעני בפייסבוק. בית-הספר איים שתלמידים, שנרשמו לאתר מתחת לגיל המותר (13), ייענשו לפי "חוק העונשין".

עוה"ד נוגה דבצרי-ספירא ועידו ארליך, ממשרד עורכי הדין נשיץ ברנדס, עזרו לנו להבין כי לפחות בעיני החוק הישראלי, נראה כי עבירה זו אינה חמורה עד כדי לטפל בילדים שנכשלו בה במישור הפלילי.

הצגתי בפני עורכי הדין שאלות נוספות לגבי אחריות פייסבוק ותפיסת החוק בעניין ההגנה על פרטיות קטינים ובנוסף - אחריותנו כהורים לשיטוטיהם, המזיקים לעתים, של ילדינו ברשת.

להלן תשובותיהם:

העלאת תמונת קטין לרשת מחייבת אישור הורים. אם אין אישור, פייסבוק חשופה לתביעות של ההורים, במיוחד אם התמונה פוגעת או משפילה. ייתכן שגם אם התמונה אינה פוגעת, יש עילה לתביעת נזקים על בסיס רשלנות.

ואולם, הפסיקה בישראל אימצה את "נוהל ההודעה וההסרה" במקרים בהם למנהלי אתרים אין שליטה על התוכן המועלה לאתרם (כמו במקרה של פייסבוק). אם האתר מסיר את התוכן המפר או הפוגעני לאחר שנודע לו על כך, ככל הנראה הוא יהיה פטור מאחריות בגין פרסום התוכן. אין בכך למנוע מהצד הניזוק להגיש תביעה נגד המשתמש הפוגעני או מעלה התמונה.

ולגבי אחריות הורים, בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, על הורים מוטלת החובה לדאוג לצרכי ילדיהם, לחינוכם, להכשרתם לחיים ולמשלח-ידם. לפי חוק העונשין, חייב הורה לספק לילד את צרכי מחייתו, לדאוג לבריאותו ולמנוע התעללות בו, או כל פגיעה בשלומו ובבריאותו, וייענש אם לא קיים את חובתו האמורה.

בתי המשפט נוטים להתערב רק במקרים קיצוניים של פגיעה והזנחה. קשה להאמין כי יועמד הורה לדין פלילי בגלל שלא מנע מילדו גישה לפייסבוק. להערכתנו, במקרה בו ילד מפרסם תמונות שלו, שאינן תמונות פורנוגרפיות או פוגעניות, או משחק בהימורים ברשת אולם לא בכסף אמיתי - כנראה לא תהיה עילה לתביעה אזרחית או פלילית כנגד ההורים.

הורה, הישמר מנזקי ילדך

אבל, שימו לב הורים: צד אחר של המטבע הוא הפסיקה, לפיה הורים חייבים בהשגחה על מעשי ילדיהם שלא יזיקו, לפי מידת הזהירות הסבירה. אם תובע יוכיח כי הורי הילד המזיק לא עמדו בסטנדרט ההורה הסביר - יחויבו ההורים לשאת בתוצאות מעשי הילד המזיק.

בדוגמה, שצוינה בחוזר בית-הספר, ילדים העלו תוכן פוגעני לפייסבוק וייתכן שהזיקו לאחרים. הורה עשוי לשאת באחריות בגין הפעילות או הנזק שגרם ילדו, אם יקבע בית המשפט כי הורה סביר היה צריך להדריך ולפקח על פעילות ילדו באינטרנט, ויוכח כי אותו הורה לא נהג כך.

ובחזרה לילדים, שקראו בפייסבוק לחרם והשתמשו באלימות מילולית כלפי תלמידים ומורים. הורים יקרים, אלימות היא אלימות היא אלימות. ילד שמקלל ומחרים בעולם הדיגיטלי - סיכוייו להתנהג באופן דומה גם בעולם האמיתי גבוהים יותר מאשר ילד ששולח ברכות ושירים לחבריו בפייסבוק. מתי לאחרונה ביקרתם בעמוד הפייסבוק של הילדים שלכם?