"אצולת הנדל"ן" במרינה בהרצליה: מבבו קובו ועד נבזלין

המרינה בהרצליה - על שלל דירות היוקרה והיאכטות שבה - הינה מעוז האלפיון העליון ■ כעת, עיריית הרצליה שלחה מכתבים לבעלי הנכסים והורתה להם לפנות את דירותיהם בשנה הקרובה ולהשכירן לצורכי מלונאות ■ המכתבים חושפים את תושבי השכונה - צפו ברשימה הנוצצת

במשך שנים ידענו שהמרינה בהרצליה היא מעוז האלפיון העליון - מדובר בדירות יוקרה על חוף הים צמוד למעגן נוצץ של יאכטות שעלו מיליונים לבעליהן - אבל לא ידענו מי בדיוק מי גר שם. עיון במכתבים ששלחה לאחרונה עיריית הרצליה לבעלי הנכסים בשכונה, ושהגיעו לידי "גלובס", חושף לראשונה שמות של מפורסמים, אנשי עסקים ישראלים וזרים ובני אצולת נדל"ן מקומיים, שייאלצו לפנות את דירותיהם בשנה הקרובה ולהשכירן לצורכי מלונאות.

כזכור, בחודש שעבר שלחו מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר-ניר, וראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, מכתב לבעלי הדירות במרינה, שלפיו הם ייאלצו לפנות את הדירות בתוך כשנה. בעירייה החליטו ליישם את פסקי הדין של בית המשפט המחוזי מ-1999 ושל בית המשפט העליון מ-2003 ושלחו מכתב לכ-500 בעלי דירות במרינה, הדורש מהם להעמיד את דירותיהם לשימוש מלונאי לציבור כבר ב-2011.

מפוני המרינה: גם אצולת הנדל"ן

במתחם המרינה יש כיום כ-1,000 יחידות דיור כמה פרויקטים, לרבות "מרינה וילג'" שיזמו חברות של האחים עופר, פרויקט שבו נמכרו הדירות לפני פסיקת בית המשפט; פרויקט "האי" של שיכון ובינוי; בית הדירות "אוקיינוס במרינה" של אזורים; וכן מגדלי המרינה של מוטי זיסר מעל קניון ארנה. רובם ככולם מוגדרים "מלונות דירות". בימים אלה מוצעות להשכרה ולמכירה כמה יחידות דיור במתחם, לדוגמה: פנטהאוז בשטח 500 מ"ר מוצע למכירה ב-15 מיליון דולר; דירת 2 חדרים מוצעת למכירה ב-430 אלף דולר.

הרחובות המרכזיים במתחם המרינה הם רחוב הצדף, השונית והעוגן, שהיוו בשנים האחרונות מוקד עלייה לרגל למאיון העליון. בין בעלי הנכסים במרינה, על פי מכתבי הפינוי שנשלחו אליהם, ניתן למנות את שרי וסולי סקאל, מנכ"ל רשת סקאל, שלהם דירה ברחוב העוגן; שכניהם לרחוב עדנה וחיים רומנו, מנכ"ל אל על לשעבר. גם לצחי ארבוב, מבעלי חברת אקרו נדל"ן, ומשפחתו, כמה דירות ברחוב העוגן; ויחידות דיור ספורות באותו רחוב שייכות לאיש העסקים אליעזר (בבו) קובו, אבי בנה של הדוגמנית מירי בוהדנה.

על אף שמכתב נשלח מהעירייה אל משפחת רומנו לכתובתה ברחוב העוגן, חיים רומנו לא קיבל את המסמך מכיוון שמכר את דירתו במרינה לפני שנתיים. "חד משמעית, אין ברשותי דירה בהרצליה", אומר בתגובה רומנו, שמדגיש כי מעולם לא התגורר בדירה שבמרינה. "הדירה היתה מושכרת או ריקה".

בעלי דירות ברחוב השונית במתחם המרינה כוללים גם נצר לאצולת הנדל"ן הישראלית: למשפחתו של איש העסקים אדי אקירוב, בעלי חברת הנדל"ן "אקירוב הולדינגס" ואחיו של אלפרד אקירוב, יש דירות במתחם. ברחוב הצדף הסמוך יש דירה לנירה וגיורא נפתלי, מבעלי חברת מי עדן ורשת ביג; וגם על אמיר שלח, מעצב פנים ושחקן נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר, נגזר לפנות את דירתו ברחוב הצדף לטובת מלונאות.

גם ליאוניד נבזלין מחזיק בכמה דירות במתחם באמצעות כמה חברות, ובהן חברה פרטית בשם בי.אס.אל השקעות כחול ולבן, על פי נתוני רשם החברות.

"נגיסה בזכות הציבור בחוף הים"

עד 1 באפריל 2011, על פי המתווה של עיריית הרצליה, נדרשים בעלי הדירות במתחם להתקשר עם חברת ניהול מלונאית על מנת להשכיר את היחידות כדירות נופש. המהלך, כאמור, מיישם את פסקי הדין שניתנו במחוזי בת"א ובעליון, שאסרו את השימוש למגורים במרינה שעל חוף הים וקבעו שהדירות צריכות לעמוד לשימושו של הציבור למלונאות.

אלה שרכשו דירות במתחם לאחר פסק הדין של המחוזי בדצמבר 1999 חתמו על חוזה ובו הצהירו כי ידוע להם על ההליכים המשפטיים ועל הפס"ד שקבע כי דירות הנופש מיועדות למלונאות ולא למגורים, אומרים בעיריית הרצליה. עו"ד ליאור כץ, שותף במשרד עוה"ד ד"ר רענן הר-זהב ושות', ייצג את עיריית הרצליה.

מאפריל 2011 יחויבו רוכשי הדירות במרינה להשכיר את יחידות הנופש ללא פחות מתשעה חודשים בכל שנה - רק באמצעות החברה המלונאית שתיבחר. בעלי הדירות יוכלו לשהות ביחידותיהם לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים במצטבר מדי שנה.

עדיין לא ברור כיצד ייאכף מתווה העירייה ליישום פסקי הדין, אך גרמן אמרה לאחרונה כי "המהלך התקדימי מסמל ניצחון של מאבק ציבורי עיקש ותקיף נגד אלו שמנסים לנגוס באופן בוטה בזכותו של הציבור הרחב ליהנות מהים, המהווה נכס תיירותי ולאומי חשוב לכולם".