גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שימו גז: בדיקת "גלובס" - כך תפחיתו את הוצאות התדלוק

ההוצאות לתדלוק הפכו למרכיב מרכזי בסל של המשפחה הממוצעת ■ ככל שגדל מספר הקילומטרים שנוסע רכב בחודש - גדל הפוטנציאל לחיסכון בעלויות התדלוק שלו ■ "גלובס" מציע מספר דרכים לחסוך בהוצאות הדלק

חברות ביטוח וחברות רכב: הטבות נקודתיות

בעת קניית רכב או רכישת ביטוח רכב, כדאי לגלות ערנות לגבי מבצעים מזדמנים והזדמנויות נקודתיות בחברות ביטוח ובחברות הרכב. כך למשל הציעה לאחרונה פיאט, במסגרת מבצע מכירות שקיימה בנובמבר 2009, תדלוק חינם (95 אוקטאן) בכלי הרכב שרכשו, עד לשלב שבו מד האוץ (ספידומטר) של כלי הרכב יצביע על 25,000 ק"מ או עד למילוי דלק בשווי כולל של 12,500 שקל.

גם קשרים טובים עם סוכן הביטוח עשויים להשתלם מהבחינה הזאת: "לחברי לשכת סוכני הביטוח יש הסדר תדלוק מוזל בתחנות סונול", מספרים בענף, "ובמקרים מסוימים הם יכולים להכליל בו גם מספר מצומצם של לקוחות".

הרשת מתגייסת לחיסכון: מבצעים באינטרנט

הקפדה על תדלוק עצמי היא הרגל שיותר ויותר נהגים למדו לאמץ, מאז החיוב להפעיל עמדות כאלו בכל תחנה (וכשאינן קיימות - לחייב את כולן במחיר המוזל, כאילו תדלקו עצמאית). אולם גם הנחות מזדמנות המונהגות בתחנות דלק שונות ברחבי הארץ יכולות להיות הזדמנות לא רעה לחסוך כמה שקלים בתדלוק ממוצע (והרבה מאוד כסף לאורך זמן).

מעקב כזה אינו פשוט, אך יכול להתאפשר בקלות יתרה באמצעות אתר האינטרנט www.fulltank.co.il - אתר צרכנות אנרגיה המאפשר לגולשים לאתר את תחנות הדלק הזולות ביותר ברגע נתון באמצעות מנוע חיפוש להשוואת מחירי דלק, מידע אודות מבצעים והטבות (מקפה או עיתון חינם על כל תדלוק ועד הטבות בחנויות הנוחות) וניוזלטר מחירי דלק. עוד מוצעים פירוט השירותים הניתנים בכל תחנה, מחשבון חישוב עלויות נסיעה כתבות וחדשות מתחום האנרגיה ועצות לחיסכון בהוצאות הדלק, כשהשימוש דורש הרשמה אך זה אינו כרוך בעלות.

אתר נוסף, חינמי אך דורש הרשמה גם הוא, הוא www.dstudent.co.il - המציע גם הוא פירוט הנחות קיימות בשלל ענפים, בהם תחנות דלק. עשיר פחות במידע וידידותי פחות לשימוש - אך לרוב מעודכן.

נהיגה חסכונית: מחיר הפקקים

טריוויאלי ככל שיהיה, וקשה לתרגום מספרי - נהיגה נכונה ואחזקה קפדנית של הרכב עשויות לחסוך לא מעט כסף עבור הוצאות הדלק. שמירה על לחץ אוויר מתאים בצמיגים; כיוון "פרונט" תקופתי; תחזוקה שוטפת והקפדה על טיפולים תקופתיים נדרשים; הימנעות מפקקים; נהיגה במהירות סבירה; העמסת משקל מינימלית על הרכב וריקון חפצים מיותרים בתא המטען; כל אלה אמורים לשפר את היחס של ק"מ לליטר דלק ואת ביצועי הרכב ככלל. לרכבים מסוימים, בהתאם להיקף הקילומטראז' ולמידת המסיביות של הרכב, הנעה בדיזל היא אפשרות שבהחלט כדאי לקחת בחשבון.

ומה לגבי תוספי דלק? פרסומים למוצרים שונים - מנוזלים למהילה ועד קפסולות מהפכניות - מבטיחים גדולות ונצורות: שיפור הבעירה, הארכה של מערכת ההזרקה, הפחתה משמעותית של זיהום אוויר, ובשורה התחתונה - חיסכון בדלק. ביו-טיוב מוצגים סרטונים להמחשה, בהם זה של רשת טלוויזיה אמריקאית שבדקה קפסולה כזו והציגה הבדלים ניכרים ביחס הק"מ לליטר. אולם, מבלי להתייחס לעלות המוצרים ביחס לרווח שהם מבטיחים - יש מי שמטיל ספק לא רק ביעילותם, אלא גם בנחיצותם. "הבנזין במדינת ישראל מכיל על-פי תקן תוסף דטרגנטי שנבדק ונמצא מתאים לשימוש הישראלי, וכל הוספה מיותרת", אומר מהנדס הרכב דוד נמרי. "אין צורך להוסיף כלום, גם לא בטיפולים במוסך - אל תאשרו למוסכניק לשכנע אתכם להוסיף חומרים לדלק - וחמור יותר, לשמן. לא סתם מעדיפים ציי הליסינג שלא להשתמש בתוספים על אף החיסכון העצום שיכלו לכאורה להרוויח".

8,000 שקל - והרכב שלכם מונע בגז

אמצעי חיסכון נוסף הוא התקנת מערכת מקבילה להנעה בגפ"מ (גז פחמימני מעובה, המוכר יותר כגז בישול) ברכב: מדובר בתוספת למערכת הבנזין הרגילה, שחוזרת אוטומטית לפעול במקרה של מחסור בגז. מלבד החיסכון, מיוחסים לשיטה יתרונות אקולוגיים רבים, כשבראשם פליטה נמוכה משמעותית של גזים מזהמים.

מחירה של התקנת מערכת כזו עומד כיום על כ-8,000 שקל, בהתאם לסוג המערכת ולמספר הצילינדרים ברכב, כשכמה חברות מתחרות על כיסם של הנהגים הפוטנציאליים.

רשימה של מתקינים מורשים מוצגת באתר האינטרנט של משרד התחבורה; האחריות לרישום הרכב מוטלת על מתקין המערכת וכוללת אישור מעבדה, בדיקת תקינה מעשית, פרסום הוראת רישום ואישור הרכב במשרד הרישוי.

16-20 אלף כלי רכב מונעי גפ"מ נוסעים כיום על כבישי ישראל", מעריך אודי תמיר, מנכ"ל חברת "גזפרו" - הגדולה בתחום ומתקינת הבית של סובארו. "יותר חברות נכנסות ומסבות עשרות כלי רכב, ומי שכבר נוסע על גז לא מבין איך השאר לא עושים את זה. מדובר בחיסכון נקי של 40% מעלויות הדלק כיום - חיסכון דרמטי לכל הדעות".

מאחורי נתון ה-40% עומדת צריכה הגבוהה ב-5% עד 10% לעומת ליטר בנזין, ומחיר נמוך בהרבה - 3.20 שקלים בממוצע לליטר גז כיום, כשבהיעדר פיקוח על המחירים יכול המחיר לנוע בין 2.8 ל-3.5 שקלים (תנודות עונתיות במחירי הגז עשויות לשנות את הפער). 55 תחנות תדלוק פזורות היום ברחבי הארץ ומספר המוסכים המורשים עלה גם הוא משמעותית.

החסרונות טמונים בעיקר במגבלת החניה, שאוסרת בטיחותית כניסה לחניונים סגורים ללא אוורור מתאים, ושימוש בחלק ניכר מנפח תא המטען (משמעותי יותר ברכבים קטנים, מטבע הדברים).

הבעיה העיקרית מבחינת המשווקים היא בעיקר המודעות הלוקה בחסר, וקמפיינים שונים - רובם אינטרנטיים - מנסים אחת לכמה זמן לשפר את המצב. בגזפרו מספרים על עלייה של 30% בכמות ההתקנות במהלך 2009, ובאופן ספציפי, עלייה של 20% בהתקשרות לחברות. "מודעות הציבור אכן גדלה משמעותית בשנת 2009", אומר תמיר, "אך היא עדיין רחוקה ממיצוי".

גם רכבים היברידיים, כמובן, נחשבים לא רק ידידותיים לסביבה אלא גם חסכוניים לכיס; השילוב בין שני מנועים - אחד חשמלי והשני מונע בנזין - מייצר חיסכון משמעותי בצריכת הדלק, והטבות המס הקיימות כיום ברכישתם (הפחתה של 30% במס הקנייה) גם הן משמעותיות. אולם עלות הרכב עצמו לא מבוטלת, ולאחרונה גם הועלו תהיות מדאיגות לגבי קיומה של קרינה מסוכנת ברכבים אלה - אפשרות העלולה להרתיע לא מעט רוכשים פוטנציאליים מפנייה לאלטרנטיבה הזו.

כרטיסי אשראי: יש לך כרטיס מועדון?

הנחות קבועות בתדלוק מוענקות כיום למחזיקי כרטיסים שונים או חברי מועדון למיניהם. כך, למשל, מוענקת בתחנות הדלק של פז הנחה קבועה של 20 אגורות לליטר בנזין או 2.20 שקל לליטר סולר (ממחיר שירות מלא) למחזיקי כרטיס האשראי של שופרסל; למחזיקי מולטי עזריאלי של לאומי קארד ניתנת הנחה קבועה של 20 אגורות לליטר בנזין בתחנות סונול, ועוד.

בתחנות דור-אלון ניתנת הנחה קבועה למחזיקי כרטיס מועדון וכרטיס אשראי YOU, הנעה בין 25 ל-30 אגורות לליטר בנזין (בהתאם לסוג הכרטיס). גם כרטיס MEMBERS של חברי לשכת עורכי הדין ורואי החשבון מזכה את מחזיקיו בהנחה בדור-אלון. מחזיקי כרטיס "פאואר כארד" של ויזה כ.א.ל וקבוצת פישמן זכאים בסוף כל חודש להחזר של 1.6% מהוצאות התדלוק ברשת טן.

שני מהלכים בולטים נרשמו לאחרונה בתחום: מועדון חבר, המאגד כיום כ-100 אלף צרכנים, החל להעניק לעמיתיו הנחה ב-3 חברות דלק - בתחנות פז 35 אגורות הנחה לליטר בנזין ו-5 שקלים הנחה לליטר סולר, בדור-אלון 3.5% הנחה, והסכם נוסף עם חברת סונול מתגבש בימים אלה.

החידוש האחרון בהוזלות בדלק למחזיקי כרטיסי אשראי מגיע מכיוונה של חברת דלק שהודיעה היום (ג') על הסכם לשיתוף-פעולה עם 3 מועדוני צרכנות גדולים - הוט - ציבור ההנדסאים והטכנאים, הסתדרות המורים באמצעות חברת "אשמורת בתנופה" וקרנות השוטרים, המונים כולם יחד כ-260 אלף איש. ההנחה, על-פי ההערכה, תנוע בין 35 ל-39 אגורות לליטר בנזין בהתאם למועדון.

גם לעובדי חברות וארגוני עובדים שונים ניתנות הנחות דומות, ואם הן אכן קיימות במסגרת העבודה, כדאי מאוד לנצל את ההזדמנות. עם זאת כדאי לזכור כי ההנחות ניתנות לרוב ממחיר תדלוק מלא - כשמחיר תדלוק עצמי מקזז ממילא את רובן.

תדלוק אוטומטי: גם לקוחות פרטיים יכולים

פזומט (של פז כמובן), דלקן (של סונול או של דלק) או ספידומט (של דור-אלון) - הסדר התדלוק האוטומטי מקובל ונפוץ בחברות רבות, היה עד לפני מספר שנים נחלתם של בעלי רכבי ליסינג השייכים לציי רכב המוגדרים. אלא שמאז החלו חברות הדלק לפתוח את שערי ההסדר גם בפני מי שרכבם לא משתייך לצי רכב, שכן תחת ההגדרה "מסחרי" כלול גם עוסק מורשה, וגם אדם בודד העונה רשמית להגדרה ומחזיק ב"צי רכב" הכולל רכב בודד. לכן בעצם יכול כל אחד לנצל את ההטבות - כשהתדלוק נעשה ללא בתשלום בנקודות עצמן, ומנוכה בהוראת קבע בסוף כל חודש.

במקרה של "ספידומט", המקבילה של דור-אלון להתקני התדלוק האוטומטי, יכול גם לקוח פרטי להצטרף בכל עת להסדר ולהפחית את העלויות בכל תדלוק, בעלות של 4 שקלים לחודש. ההנחה - 28 אגורות לליטר בנזין - צפויה לכסות את דמי השימוש, כל עוד מקפידים לתדלק בתחנות המתאימות.

כך או כך, העדפה של הסדר כזה על פני הסדר אחר צריכה להתחשב, מן הסתם, בתחנות הדלק הפזורות בסביבתו של הנהג - בהן הוא נוהג לעבור ממילא, מבלי לסטות משמעותית מהמסלול הרגיל. באחרונה דנה וועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק שתהפוך את הדלקנים ל"אוניברסליים" ותאפשר לבעלי הדלקנים לבעלי הדלקנים לתדלק את רכבם בכל תחנות הדלק ללא קשר לחברה בה הותקן הדלקן.

22

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל