ביהמ"ש השיב קרקע לבעליה המקוריים כעבור 20 שנה

השופטת דפנה אבניאלי קבעה כי העסקה כולה זויפה והיתה קנונייה שרקם עורך דינם של הבעלים המקוריים - והשיבה את הקרקע ליורשיהם

יותר מ-20 שנה אחרי שזויפה עסקת מכירת מקרקעין, החזיר היום (ג') בית המשפט המחוזי בתל-אביב את הקרקע לרשות בעליה האמיתיים. השופטת דפנה אבניאלי קבעה כי העסקה כולה זויפה והיתה קנונייה שרקם עורך דינם של הבעלים המקוריים - והשיבה את הקרקע ליורשיהם.

בתחילת שנות ה-90 מכרו האחים קרול ופרנצ'יסק קליין לאחים אליהו ושלמה משאלי חלקות קרקע שהיו בבעלותם. חתימות הצדדים על גבי חוזי המכירה אושרו על-ידי עו"ד ג'ורג' יעקובוביץ', שייצג בעסקה את האחים קליין. כ-20 שנה חלפו, ובינתיים מתו האחים קליין ומת גם עו"ד יעקובוביץ', ואלמנתו ובתו של פרנצ'יסק קליין פנו לבית המשפט, בטענה כי העסקה זויפה על-ידי עו"ד יעקובוביץ', שמכר את הקרקע בעת שפרנצ'יסק היה על ערש דווי. האחים משאלי, מנגד, טענו כי הם רכשו את המגרשים כדת וכדין ושילמו את מלוא התמורה בעבורם.

ראיות נסיבתיות

על סמך צירוף של ראיות נסיבתיות קיבלה השופטת את התביעה וקבעה כי הקרקע מעולם לא נמכרה לאחים משאלי, וכי העסקה כולה היתה קנונייה שרקם עו"ד יעקובוביץ' עם הרוכשים.

"אמנם טענת הזיוף לא הוכחה פוזיטיבית, אך צירוף הנתונים והראיות הנסיבתיות מלמד כי בעלי הקרקע המקוריים מעולם לא התקשרו בעסקה עם האחים משאלי ולא מכרו להם את המקרקעין", נקבע. "לעתים, גם בהליך אזרחי, כמו בהליך פלילי, ניצב בית המשפט בפני הכורח להשלים את התמונה העובדתית באמצעות ראיות נסיבתיות".

השופטת קבעה כי הוכח כי שלמה משאלי כלל לא חתם על חוזי המכר, ולכן טענת הרוכשים כי הם נחתמו במשרדו של יעקובוביץ' אינה אמת.

השופטת דחתה גם את טענת האחים משאלי, לפיה משאלי חתם על שטרי המכר באמצעות ייפוי-כוח. "הצגת ייפוי-הכוח נועדה לזרות חול בעיני בית המשפט. מדובר במעשה המהווה הטעיה של ממש ומצביע על חוסר תום-הלב של האחים משאלי," כתבה. "בהיעדר שטרות חתומים - אין עסקה".

בית המשפט קבע גם כי האחים קליין לא יכלו לחתום על חוזי המכר, שכן במועד החתימה הם התגוררו ברומניה. לדברי השופטת, המועד שנחזה להיות מועד החתימה על שטרי המכר היה לאחר מותו של פרנצ'יסק קלייין. היא קבעה כי עו"ד יעקובוביץ' זייף את חתימותיהם של האחים קליין וחתם בשמם על חוזי המכר.

בנוסף קבעה השופטת אבניאלי כי התמורה עבור הקרקע לא שולמה מעולם לאחים קליין. "המסמכים מלמדים לכאורה על תשלום התמורה, אך אינם מלמדים כי התמורה הועברה במישרין או בעקיפין", פסקה. כמו כן, ציינה השופטת כי עו"ד יעקובוביץ' הסתיר את קיום העסקה מידיעת האפוטרופוס הכללי.

"יעקובוביץ' ערך תצהיר המופנה אל האפוטרופוס, שבו צויין כי הבעלים מתגוררים ברומניה ומבקשים שהקרקע תעבור על שמם, אך אבוי, באותה עת ד"ר קליין כבר נפטר ונקבר בבית-העלמין", סיכמה אבניאלי.