מנהלים: המשבר הוריד את העובדים לתחתית סדר העדיפויות

על פי הסקר, 26% מהמנהלים ציינו את שביעות הרצון של הלקוח כמטרה העיקרית ב-2009 לעומת 50% ב-2009 ■ בתחתית דירוג המטרות הוצבה שביעות רצון של בעלי המניות עם 6% ושביעות הרצון של העובדים עם 5%

המשבר הכלכלי העולמי אילץ מנכ"לים לצמצם את ההשקעה בטיפוח לקוחות ועובדים. כך עולה מסקר המנהלים העולמי השנתי של חברת המחקר הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן לשנת 2009. הסקר הקיף 1,217 מנהלים בכירים (יו"רים ומנכ"לים) מכל ענפי התעשייה בהם היי-טק, מדעי החיים, אנרגיה, מזון, פיננסים תעופה, תחבורה ועוד. בחלוקה גיאוגרפית 48% מהנשאלים היו מצפון אמריקה 24% מאירופה ו-17% מאסיה.

על פי הסקר, 26% מהמנהלים ציינו את שביעות הרצון של הלקוח כמטרה העיקרית ב-2009 לעומת 50% ב-2009. בתחתית דירוג המטרות הוצבה שביעות רצון של בעלי המניות עם 6% ושביעות הרצון של העובדים עם 5% - לעומת 20% ב-2008. לעומת זאת, 21% מהמנהלים הגדירו את צמצום ההוצאות כמטרה העיקרית לעומת 11% ב-2008. 60% מהמנהלים הציבו את הצמיחה בהכנסות כמטרה החשובה ביותר - בהשוואה ל-84% ב-2008.

65% מהמנהלים ענו כי האתגר הניהולי הגדול ביותר העומד בפניהם הוא המשבר העולמי. 49% מהנשאלים סברו שהלחץ התחרותי הוא האתגר הגדול. בהתאם למגמת הירידה בהשקעה בלקוח, ענו 20% מהנשאלים כי שימור לקוחות הוא האתגר הגדול ביותר. רק 13% ראו בטכנולוגיות חדשות את האתגר הגדול ביותר, לעומת 38% בשנה שעברה.

סקר פרוסט אנד סאליבן מעלה כי 28% מהמנכ"לים הביעו שביעות רצון מרמת הצמיחה בארגון לעומת 50% ב-2008. חברי דירקטוריון ומשקיעים היו מרוצים יותר מהמנכ"לים מרמת הצמיחה עם 42% לעומת 68% ב-2008. הסקר מגלה כי במזרח התיכון 40% מהמנהלים היו מרוצים מרמת הצמיחה לעומת 70% מחברי הדירקטוריון והמשקיעים. באפריקה הסתמנה ב-2009 מגמה הפוכה: 70% המנכ"לים שבעי רצון מהצמיחה לעומת 60% מהמשקיעים.

המשבר העולמי גרם למנכ"לים להתמקד באסטרטגיות פשוטות יותר ולא מחייבות כמו מכירות במקום אסטרטגיות סבוכות בהן כרוכות הוצאות גדולות. על פי הסקר, 45% מהמנהלים סברו כי אסטרטגיות מכירות הן החשובות ביותר בעיניהם, שותפויות - 40% לעומת 54% בשנה שעברה ופיתוח מוצרים - 34%.

רק 20% מהמנהלים דוגלים באסטרטגיות הקשורות להשקת מוצרים חדשים לעומת 59% בשנה שעברה, וזאת בשל העלויות הגבוהות הכרוכות במהלך כזה. בנוסף, רק 29% מאמינים בהמשך ההתרחבות הגיאוגרפית לעומת 42% בשנה שעברה מרבית המנכ"לים מאמינים שהארגון מתנהל בהתאם לחזון שלהם ו-58% מהמנכ"לים מתארים את החברה שלהם עם איכויות מעל הממוצע ויותר בתעשייה.

בדרגים נמוכים יותר בארגון מדרגים את החברות נמוך יותר ביחס למנכ"ל. בפרוסט אנד סאליבן מסבירים כי ככל הנראה חלק מהמנהלים לא מחוברים באמת למצבו האמיתי של הארגון ויתכן שחלקם מתבססים על דיווחים מוטים ומיופים מצד הכפופים להם. מיומנויות הניהול החשובות ביותר בעיני המנהלים שהשתתפו בסקר היו שת"פ עם הצוות - 76%, הבנה וחזון על התעשייה - 70% והוצאה אל הפועל של אסטרטגיית צמיחה - 46%.

על פי הסקר, 78% מהמנהלים דיווחו שמקור המידע החדשותי המועיל ביותר הוא האינטרנט - בעיקר לטובת מידע אודות מתחרים ולחדשות בנוגע לארגון שלי. עיתונות מודפסת קיבלה 54% מקולות המנהלים אשר קוראים בעיקר מגזינים מקצועיים בנושאי ניהול ואסטרטגיה ולניתוחי מיקרו-מאקרו ממגזינים מקצועיים. 36% ציינו את תקשורת המשודרת - רדיו וטלוויזיה כמקור מידע חשוב ביותר.