השוק גבוה ומכתיב זהירות בקניות

סיסקו ויונייטד שוברות שיאי מחיר, אך קרובות למחיר היעד שלהן

כוון השוק האמריקאי הוא אמנם מעלה, אך אופי התנועה הוא של תיקון. הרבה מניות נמצאות במצב "קניית יתר" ובטווח הקצר יעמדו במקומן או ירדו.

קניית יתר הוא מצב שבו מחיר נייר ערך עלה והגיע לתמחור גבוה מערכו כתוצאה מקונים רבים, ומנקודה זו הוא צפוי לרדת. מכירת יתר היא המצב ההפוך -שבו נייר ערך מגיע לתמחור נמוך, כתוצאה ממוכרים רבים, ומנקודה זו הוא צפוי לעלות. מדד "פיזור שבועי" לפי שיטת Point & Figure DWA מאמת שהשוק בקניית יתר, רווי וגבוה.

מדד "פיזור שבועי" למנייה בודדת לפי שיטת Point & Figure DWA, מודד אם מחיר הנכס הנוכחי נמצא בקניית יתר או מכירת יתר, לפי הסטייה של מחיר המנייה ביחס לממוצע נע 10 שבועות שלה. באם מחיר השוק נמצא בקצה העליון של המדד המנייה ב-100% קניית יתר, וכאשר הוא בקצה התחתון של המדד המנייה ב- 100%- מכירת יתר.

מדד "פיזור שבועי ממוצע" לשוק כולו, הוא סיכום המיקומים של כל מחירי המניות על הסקאלה של קניית יתר/מכירת יתר.לדוגמא, נניח שהיו בכל השוק האמריקאי רק שתי מניות, AAPL הנמצאת ב-50% קניית יתר ו- WMT הנמצאת ב-50% מכירת יתר, הפיזור השבועי הממוצע בשוק האמריקאי היה 0%, שוק שלא נמצא בקניית יתר ולא במכירת יתר.

מדד הפיזור השבועי של השוק נע בדרך כלל בין קצוות 30-50% בקניית יתר, למינוס 30-40% במכירת יתר. בנקודות קצה אלה יש לשוק נטייה להסתובב לכיוון ההפוך. בכך, נותן המדד פרספקטיבה על כיווני השוק לטווח הקצר.

איפה נמצא המדד היום?

קוגל פיזור שבועי בשוק
 קוגל פיזור שבועי בשוק

בגרף שלעיל ניתן לראות שלאחר נקודת השיא של השוק האמריקאי בינואר, הוא ירד תוך חודש מקניית יתר ב- 28%+ למכירת יתר ב- 28%-, שם החל ביקוש מחודש. תוך ששה שבועות, מתחילת פברואר עד מרץ, הוא עלה חזרה לקניית יתר ב-28%, וביום ששי האחרון שוב החל בנסיגה מטה. אנו שוב במקום בו, לטווח הקצר, מחירי מניות מועדים לעצירה או ירידה.

מדד הפיזור השבועי מועיל גם בניתוח עיתוי הכניסה והיציאה לכל מנייה הנמצאת בתיק השקעות.

קוגל פיזור שבועי מניות
 קוגל פיזור שבועי מניות

בתרשים מעלה ניתן פירוט הפיזור השבועי של כל מניה בתעודת סל XLG 50 (המניות הגדולות בראסל). הקצה הימני זהה ל-100% קניית יתר והקצה השמאלי ל-100% מכירת יתר.

לדוגמא, מניית סיסקו נמצאת בקניית יתר, בין 80% ל-100%, ובטווח הקצר, מסוכנת לקניה. בדומה, מניית יונייטד הנמצאת בטווח 40-60%.

קוגל UTX CSCO
 קוגל UTX CSCO

הגרף מעלה מראה ששתי המניות נמצאות במגמה חזקה מעלה, עם איתותי קניה עוקבים, וחיזוקים מהשוק. עם זאת, אם לא היינו מבחינים בפיזור השבועי שלהן, לא ניתן היה לאמת את הסיכון הטמון בטווח הקצר בקנייתן.

במחירי השוק הנוכחיים, סיסקו ב-26.15 דולר ויונייטד ב-73.24 דולר, היחס סיכוי-סיכון של כל אחת מהן נמוך מהמקובל (יחס של 2 ל-1).

נסיגה של סיסקו ל-24 דולר, תשפר את היחס סיכון-סיכוי מ-1.77 ל-4.75. בדומה, נסיגה של יוניטייד ל-70 דולר תשפר את היחס סיכוי-סיכון מ-1.55 ל-3.20. הסטופים למניות סיסקו ויונטייד נמצאים ב-22 ו-65, בהתאמה.

שימו לב: מיקום מחיר מנייה בסקאלה של קניית יתר/מכירת יתר, או ניתוח מדד פיזור שבועי ממוצע של השוק, אינם קובעים את כוון מגמת המחירים ואינם מזהים את המנהיגות של קטגוריות נכסים שונות - לכך יש לנו כלי ניתוח אחרים. השימוש העיקרי ברצועות הניוד הוא לזהות נקודות כניסה ויציאה הגיוניות עם יחס סיכוי- סיכון גבוה, בפרט בשוק מדשדש ורווי.

  • אברהם קוגל הוא מומחה בשיטת Point & Figure DWA ובשווקים הגלובליים, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, שם הוא מרצה ומדריך בשיטה.
  • ניתן ליצור קשר במייל: info@pnf.co.il
  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.