איך הפכה HTC לאחת המובילות בשוק הטלפונים החכמים?

החברה הצליחה עם הרבה עזרה ואמונה מצד ענקיות כמו מיקרוסופט וגוגל, שהשיקה באמצעותה את מערכת ההפעלה אנדרואיד ■ חבל שבישראל עדיין לא גילו את הפוטנציאל

שוק הסלולר ידוע כענף תחרותי במיוחד, שבו יצרניות הטלפונים צריכות להתמודד כמעט מדי יום עם חדשנות ומוצרים אטרקטיביים כדי לשרוד. ההובלה המוחלטת של נוקיה בענף והביסוס של יצרניות במקומות הראשונים, מקשה מאוד על כניסה של שחקניות חדשות.

בתוך סיר הלחץ עולה בשנים האחרונות חברה חדשה-ישנה לתודעה של צרכני הטכנולוגיה - HTC. עד 2006, פעלה החברה הטיוואנית במשך שבע שנים כיצרנית טלפונים לחברות אחרות (OEM), כמו מותג המדבקה iMate. באמצע העשור האחרון החליטה החברה להפסיק לייצר מאחורי הקלעים, וביצעה מהלך דרמטי של כניסה לקדמת הבמה. הניסיון שצברה בייצור מכשירים הפך אותה בשנים האחרונות למותג מרכזי בתחום הטלפונים החכמים, כשחברות כמו מיקרוסופט וגוגל רואות בה שותפה מרכזית להצלחת מערכות ההפעלה הסלולריות שלהן.

הצעד שלקחו מייסדי החברה, בהם היו"ר וביתו של אחד מעשירי טייוואן, שר וואנג, והמנכ"ל פיטר צ'ו, התברר כמוצלח, ובשנתיים האחרונות ביססה HTC את מעמדה כיצרנית הרביעית בגודלה בעולם (בנתוני מכירות) בשוק הטלפונים החכמים, אחרי ענקיות כמו נוקיה, RIM (יצרנית הבלקברי) ואפל. על-פי נתוני IDC, נתח השוק שלה אמנם קטן מעט אשתקד לעומת 2008 והגיע ל-4.6%, אך יש לזכור כי מדובר בשנת משבר כלכלי. מעליה נמצאת אפל עם האייפון ונתח שוק של 14.4% ו-RIM עם 19.8%, ובמקום הראשון ניצבת נוקיה עם 38.9% משוק הטלפונים החכמים ב-2009. המספרים אמנם מצביעים על פער לא קטן משלוש היצרניות המובילות, אך HTC מצליחה למכור יותר טלפונים חכמים מענקיות כמו סמסונג, LG או מוטורולה.

הגוגלפון נתן את הדחיפה

האמון שהביעה מיקרוסופט תחילה ובהמשך גם גוגל היו המנוע מאחורי הגידול במכירות של HTC בשנים האחרונות. למעשה, גוגל ייצרה באמצעות HTC את שני הטלפונים החשובים ביותר של מערכת ההפעלה שלה, האנדרואיד. בסוף 2008 גוגל הוציאה את הטלפון הראשון מבוסס האנדרואיד, G1, ו-HTC הייתה הראשונה לייצר אותו. הדגם הושק ברעש תקשורתי, ונתן דחיפה משמעותית לתדמית החברה הטיוואנית, שעד אז הכיר אותה בעיקר מי שהתעניין בטכנולוגיה ובסלולר, ולא הצרכן הממוצע.

ההשקה השנייה הנחשבת של מכשיר מבוסס אנדרואיד הייתה בחודש ינואר השנה, אז זכתה HTC לגושפנקה נוספת מגוגל, כשהאחרונה בחרה בה להשיק את הטלפון הראשון של החברה - Nexus One. הדגם הזה עשה ל-HTC הרבה כבוד, אבל גם הרבה כאבי ראש. לפני כחודש החליטה אפל לתבוע את HTC על הפרת 20 פטנטים בדגם זה. ככל הנראה, הסיבה שאפל החליטה לתבוע דווקא עכשיו הוא החשש שלה למיקומה בשוק, בעקבות התחזקותם של טלפונים חכמים מצד יצרניות אחרות, ובמיוחד כאלה מבוססי אנדרואיד או חלונות מובייל, שגם אותם HTC מייצרת.

בעיה נוספת של HTC עם הנקסוס וואן קשורה למכירות. על-פי דיווח מתחילת החודש של חברת המחקר Flurry, רק 135 אלף יחידות נמכרו מהדגם הזה במשך חודשיים. מלבד המכירות המאכזבות, גוגל ו-HTC ספגו גם ביקורת רבה על השירות. הלקוחות טורטרו בין המפעילה הסלולרית שמוכרת את המכשיר בארה"ב - T-Mobile, לבין היצרנית HTC, כשגוגל עצמה בכלל לא פתחה מוקדי שירות פיזיים, אלא רק טיפלה בתלונות באמצעות האינטרנט.

למרות המכירות המאכזבות של הנקסוס וואן, HTC נמצאת עכשיו במומנטום חיובי, והיא צפויה להשיק בחודשים הקרובים מספר דגמים בעולם, וכנראה גם בישראל. אחד הטלפונים עליהם הכריזה בכנס הסלולר העולמי שנערך בפברואר בברצלונה, הוא ה-Legend. דגם זה כולל אנדרואיד בגרסה חדשה, עם ממשק ה-Sense הייחודי שלה, המאפשר ידידותיות גבוהה יותר בהפעלת המכשיר. בנוסף, כולל המכשיר מספר יישומים מיוחדים, בהם תצוגה נוחה של עדכונים מרשתות חברתיות, שיתוף תמונות בפייסבוק ובפליקר והנמכת הצלצול ברגע שמרימים את הטלפון מהשולחן. מבחינת חומרה, ל-Legend יש מסך מגע בגודל 3.2 אינץ' בטכנולוגיית AMOLED ומעבד במהירות 600 מגה הרץ.

מכשיר אחר עליו הכריזה החברה הוא ה-HD Mini, ממשיך דרכו של ה-HD 2, שאמור להיות מושק בתקופה הקרובה בישראל בצורה מוגבלת ברשת פרטנר. הדגם הזה יגיע עם מסך מגע בגודל 3.2 אינץ' (לעומת 4.3 אינץ' ב-HD2) והוא כולל את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, חלונות מובייל 6.5 עם ממשק Sense ומשקל של 110 גרם לעומת 157 גרם בדגם הקודם. המכשיר בעיקר מתאים למי שמפחד מגודלו של ה-HD2. כיום ניתן לקנות את המכשיר בחנויות הפרטיות בישראל.

ממשק ה-Sense הוא אחת הסיבות שלקוחות פונים למכשירי HTC. החברה הטיוואנית נוהגת להטמיע במכשירים שלה ממשקים שעיצבה (בגרסאות קודמות הממשק נקרא TouchFLO). ממשקים אלה נבנו בהתחלה למכשירים מבוססי חלונות, מכיוון ש-HTC כנראה רצתה להציע למשתמשים ממשק טוב מהממשק הלא ידידותי של מיקרוסופט. בהמשך, HTC פיתחה סוג של אומנות ביצירת המעטפת הזו, עד שהממשקים שנתפרו בתור פתרון ביניים הפכו למוצר שמבדל את הטלפונים של החברה ממערכות ההפעלה של המתחרים. ממשקים אלה מיושמים כיום גם בדגמי אנדרואיד.

מכשולים בדרך לישראל

הצלחתה של HTC בעולם לא עזרה לה להתבסס בשוק הישראלי. תחרות בין יבואניות, מחלוקות פנימיות והעדפה של הקהל הישראלי למותגים מוכרים כמו נוקיה או סמסונג, מכריעים בינתיים את גורלה. סיפורה של HTC בישראל התחיל בכניסה הלא ממש חלקה שלה לשוק בסוף 2006. שתי יבואניות רבו על מכירת המכשירים שלה ברשת פרטנר - מצד אחד, חברת סולגוד, יבואנית מכשירי iMate, ומנגד ניופאן טלקום.

סולגוד הרגישה מקופחת בזמנו על כך, שמנכ"ל ומייסד ניופאן טלקום הוא עמרי כהן, הבן של עמיקם כהן, מנכ"ל פרטנר לשעבר. כהן הבן, שהביא את מותג HTC לארץ לפני למעלה משלוש וחצי שנים, נחשב למוח מאחורי העסקה, מכיוון שהצליח לקבל את הזיכיון למוצרי החברה בארץ לפני שזו זכתה לפופולריות שלה היום. באמצע השנה שעברה כהן נפרד מתפקיד המנכ"ל לאחר מאבקי שליטה עם צביקה גיור, בעלי ניופאן. כהן מחזיק כיום בכ-25% ממניות ניופאן טלקום ומכהן כדירקטור בחברה. גיור מחזיק ביתר המניות (75%).

המאבק על השליטה בניופאן טלקום ועזיבתו של כהן את תפקיד המנכ"ל לא עשתה טוב ליצרנית הטלפונים החכמים. בעוד שבשנים קודמות נמכרו דגמים רבים בסלקום ובפרטנר, בשנה החולפת נמכר רק דגם אחד בארץ (ברשת פלאפון), למרות של-HTC היו בעולם מכשירים מוצלחים.

גם 2010 לא התחילה באופן מוצלח, והחברה עדיין מתקשה להכניס טלפונים בדרך מסודרת למפעילות הסלולריות. אחת הסיבות לכך היא הקושי למכור לקהל הישראלי מותג שאינו מוכר כמו נוקיה, סמסונג או מוטורולה, ובמיוחד כשמחירו גבוה. מצד שני, ניופאן טלקום דואגת לספק את הטלפונים בשוק הפתוח - בחנויות פרטיות ובאתר הבית שלה.

גם LG בקושי מצליחה להיכנס לישראל

בדומה ל-HTC, גם LG הקוריאנית, המשגשגת מאוד בעולם, לא מצליחה בישראל. החברה מדורגת על-פי גרטנר במקום השלישי בעולם במכירות טלפונים סלולריים ל-2009, עם נתח שוק של 10.1%, לעומת 19.5% לסמסונג ו-36.4% לנוקיה. בשנה שעברה הצליחה LG להגדיל את נתח השוק שלה ב-1.7%, והשיקה מספר מכשירים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל.

למרות זאת, המפעילות הסלולריות בישראל כמעט ולא מוכרות מכשירי LG, ובשנים האחרונות מושקים בישראל רק מכשירים בסיסיים של החברה שנמכרים בעיקר בפלאפון. באמצע 2008 חלה תפנית מסוימת, והושקו בישראל 2 דגמים מתקדמים יותר של LG, בהם ה- KU990 Viewty, הדגם השני בישראל שהגיע עם מצלמת 5 מגה פיקסל.

ההחלטה של LG להשיק טלפונים לא בסיסיים, הגיעה ככל הנראה בעקבות לחץ של המטה הקוריאני שנפתח בישראל. אולם מאז לא קרה הרבה, והשקתו של דגם מתקדם, שהייתה אמורה להתבצע בסלקום, בוטלה.

באמצע 2009 מכרה היבואנית הקודמת של מכשירי LG - מיני ליין, את הפעילות שלה לחברת ברימאג. בחברה ממשיכים כרגע להציע רק 2 דגמים בסיסיים בפלאפון, למרות שברור שיש ביקוש למכשירים המתקדמים שלה. כבר עכשיו ידוע, ש-LG מתכננת להשיק בישראל את דגם ה-GD880 Mini, עליו הוכרז בכנס הסלולר בברצלונה לפני יותר מחודש. כמו כן, לפחות שתי מפעילות סלולר בארץ מתכננות להשיק מכשיר של LG בקרוב בארץ, אולם עדיין לא ברור באיזה דגם מדובר.

22
 22