מאור לא פורשת מתפקיד מנכ"ל לאומי: "לא אלך לשום מקום בזמן הקרוב"

בנק לאומי מציג את הרווח הגבוה במערכת הבנקאית: 2 מיליארד שקל ■ גליה מאור והיו"ר היוצא איתן רף השתכרו אשתקד כ-8.2 מיליון שקל כל אחד ■ רף: "רמת השכר בבנק לאומי תקינה" ■ על פרשת דנקנר: "לא מסתכלים על עננות בבנקים אחרים"

"חזרנו לפעילות רגילה", הצהירה הבוקר (ה') גליה מאור, יו"ר בנק לאומי , עם הצגת הדו"חות השנתיים של הבנק, שרשם את הרווח הגדול ביותר במערכת הבנקאית זו השנה הרביעית ברציפות. "רווחי 2009 לא הושגו בקלות ואינם מובנים מאליהם".

בנק לאומי הרוויח 2 מיליארד שקל בשנת 2009, לעומת רווח זעום של 92 מיליון שקל בלבד בשנת המשבר 2008. גידול בהכנסות המימון לצד ירידה בהפרשות לחובות מסופקים סייעו לבנק בשורת הרווח. ההון העצמי של הבנק עלה ב-175 ל-21.8 מיליון שקל. זו השנה הרביעית ברציפות שלאומי הוא הבנק הרווחי בישראל.

לאומי השיג תשואה של 10.2% על ההון אשתקד ולראשונה מפרסם את יעד הלימות ההון שלו - 14-14.5%, גבוה מ-12% שהציב בנק ישראל לבנקים המסחריים השנה. בסוף 2009 עמדה הלימות ההון של לאומי על 14.3%, אולם לפי כללי באזל II היא נמוכה יותר במעט - 14.1%.

הכנסות המימון של לאומי עלו אשתקד ב-26% והסתכמו ב-2.4 מיליארד שקל, למרות הריבית בנמוכה במשק ששחקה את המרווח המימוני והסבה לבנק נזק של מאות מיליוני שקלים. במקביל, ההפרשות לחומ"ס ירדו ב-30% לרמה של 1.5 מיליארד שקל, לאור ההתאוששות הכלכלית במשק. גם היקף החובות הבעייתיים ירד ב-12% ל-20 מיליארד שקל, ובהקשר לכך אותתה מאור כי ההפרשות לחומ"ס ימשיכו לרדת בשנים הקרובות: "השכלנו לשפר את איכות תיק האשראי ולכך תהיה השפעה חיובית גם על היקף ההפרשות שתירשמנה בעתיד. זוהי תוצאה של עבודה מאומצת של ניהול תיק האשראי על כל היבטיו".

הכנסות הבנק מעמלות נותרו ללא שינוי על 3.5 מיליארד שקל, ומה שסייע להגדיל את ההכנסות התפעוליות היה רווח מהשקעות במניות, שהסתכם ב-707 מיליון שקל אשתקד לעומת הפסד של 912 מיליון שקל ב-2008. רווח זה נבע בעיקר ממכירת מניות בזק ו-HOT, שהיטיבו עם כל הבנקים במשק.

מבחינת לאומי, שנת 2009 הסתיימה בקול תרועה. הרווח ברבעון - 544 מיליון שקל - היה הגבוה ביותר מבין כל הרבעונים האחרים בשנה והיה גבוה יותר מהתחזיות בשוק שעמדו על כ-500 מיליון שקל. הסיבה לכך היא רווחים גבוהים יותר שרשם לאומי על החזקותיו הריאליות (בעיקר מהחברה לישראל ופז). הכנסות המימון של הבנק עלו ברבעון הרביעי כמעט פי 2 והסתכמו ב-1.8 מיליארד שקל. ואולם, בדומה למתחרים, גם בלאומי נרשמה עלייה בהוצאות השכר שהגדילה את ההוצאות התפעוליות של הבנק ב-9.4% ל-1.9 מיליארד שקל ברבעון הרביעי.

רף: אל תצפו לתשואות גבוהות בשנים הקרובות

המלחמה העזה בין 2 הבנקים הגדולים במשק - לאומי והפועלים - ניכרת היטב במיוחד ביומיים האחרונים. לאחר שאתמול (ד') הכריז יו"ר הפועלים, יאיר סרוסי, כי הפועלים הינו הבנק המוביל במשק ושולט באשראי העסקי, בלאומי החזירו היום עקיצה משלהם וחילקו טבלת השוואה בין שני הבנקים כדי להמחיש את הרווחים והתשואה להון הגבוהים יותר של לאומי. כשנשאלו קברניטי לאומי על פרשת יו"ר הפועלים לשעבר דני דנקנר, החיוך על פניהם הסגיר את תחושותיהם האמיתיות, אך רף הסתפק בתגובה מאופקת: "אנו מסתכלים על השמש מעלינו ולא על העננות מעל הבנקים האחרים".

לאור התרעומת על שכר הבכירים במשק, שמגיע במקרים מסוימים לעשרות מיליוני שקלים בשנה, בכירי לאומי הסתפקו בשכר "צנוע" יותר. גליה מאור והיו"ר היוצא איתן רף השתכרו אשתקד כ-8.2 מיליון שקל כל אחד; המשנה למנכ"ל זאב נהרי קיבל חבילת שכר של 4.5 מיליון שקל. רקפת רוסק-עמינח, המכהנת כראש החטיבה העסקית, השתכרה 3.2 מיליון שקל. בסך הכל, 7 בכירי הבנק השתכרו אשתקד 35.5 מיליון שקל.

"רמת השכר בבנק לאומי תקינה יחסית לגודלו ולאפקטיביות שהוא עובד בה", אמר רף בהתייחס לשכר. "אנו זוכרים שבארץ הזו יש גם את קריית שמונה ואופקים ואנו מתנהגים בהקשר הזה". רף ציין שבבנק לאומי אין מדיניות של חלוקת אופציות להנהלה הבכירה, בניגוד לבנקים אחרים, אך הוא הביע תקווה שלאחר השלמת הפרטת הבנק השנה, "זה יתוקן", כדבריו.

"ביצועי הבנק ב-2009 היו יותר ממשביעי רצון בכל קנה מידה", אמר רף, אך באותה נשימה הזהיר כי התשואות אליהן הורגלו המשקיעים בשנים שלפני המשבר לא יחזרו בשנים הקרובות, שכן המערכת הבנקאית נוטלת פחות סיכונים בעקבות המשבר. "לפיכך, אני מעריך שבשנים הקרובות תנוע תשואת הבנקים בטווח שבין תשואה חד ספרתית גבוהה לדו-ספרתית נמוכה עד בינונית. שנת 2010 עתידה להמשיך את מגמת ההתאוששות המתונה בשוקי העולם".

רף יסיים את תפקידו במאי הקרוב ובחודשים האחרונים ישנו מאבק גלוי ועיקש על קביעת זהות היו"ר הבא, כאשר שלמה אליהו והמדינה בוחשים בקלחת. רף ניצל היום את הבמה שניתנה לו במסגרת הצגת הדו"חות הכספיים בפעם האחרונה, וקרא להסיר 2 מגבלות מעל ראשו של היו"ר הבא: הגבלת כהונתו ליו"ר הבנק בלבד מבלי שיוכל לכהן כיו"ר של חברות בנות, וכן ההגבלה המכריחה את היו"ר הבא לכהן ב-100% משרה.

"2 מהגבלות הללו עלולות להפר את האיזון בין חלקי המשוואה וראוי לשקול אותן מחדש", אמר רף.

מאור: "לא הולכת לשום מקום"

פיקדונות הציבור בבנק לאומי עמדו על 250 מיליארד שקל בסוף 2009, עלייה של 2.1% לעומת 2008. עם זאת, בהיקף האשראי לציבור נרשמה ירידה של 4% ל-204.7 מיליארד שקל ולדברי מאור מדובר במדיניות מכוונת של צמצום האשראי בשנה שעברה, מדיניות שתשתנה השנה.

"היום, עם ההתאוששות במשק, אנו ערוכים להשתמש בכלי ניהול האשראי שלנו עבור הלקוחות להרחבת היקף האשראי", ציינה מאור.

הראלי בשווקים תרם רבות לתיק הנוסטרו של בנק לאומי, כאשר קרן ההון של הבנק המשיכה להשתפר והגיע ל-309 מיליון שקל. במארס 2009, ערב תחילת הראלי בשווקים, הייתה קרן ההון שלילית ועמדה על כ-(1-) מיליארד שקל. מאור כינתה היום את קרן ההון השלילית לפני שנה כ"בור ממש", אך באותה נשימה אמרה ש"ההערכה שלנו כי ירידת השווי בתיק ני"ע שלנו הינה זמנית, אכן התממשה וקרן ההון התאזנה 3 חודשים לאחר מכן והשתפרה מאז".

לקראת סיום התייחס מאור למרוץ אחר תפקיד יו"ר בנק לאומי, ממנו פרשה לאחרונה. מאור הבהירה באופן שלא משתמע לשתי פנים כי אין בכוונתה לפרוש מתפקידה כמנכ"ל הבנק.

"אני נמנית על משפחת לאומי מזה 19 שנים וב-15 השנים האחרונות לצידו של איתן רף, שמינה אותי", אמרה מאור. "אני מכהנת כמנכ"ל הקבוצה בגאווה גדולה ומתוך תחושת שליחות. אני חווה במשרה הזו הנאה גדולה, הנאה אמיתית. עבודה זו הפכה למעין מפעל חיים עבורי ואני שמחה על הכל. אני כאן, עושה את תפקידי - ולא קיבלתי החלטה ללכת לשום מקום בזמן הקרוב".