רוצה להתחתן במערת הנטיפים?

מה שאסור לקיבוצים געש ושפיים ולמושבי שרון אחרים, מותר כנראה לרשות הטבע והגנים

הררי ביקורת ותרעומת נשפכו גם כאן, לאורך השנים האחרונות, על בעלי נחלות במושבים, על חברי קיבוצים ועל חברות פרטיות, שהפקיעו שטחים פתוחים לטובת מטרות מסחריות.

גם רשויות המדינה כבר התגייסו למאבק, באמצעות משרד המשפטים, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, מינהל מקרקעי ישראל ומבקר המדינה, והן יוצאות תדיר נגד פסטיבלים על חוף הים, גני אירועים במקום רפתות, קניונים בתוך לולים, כפרי נופש על הדיונות הפתוחות וכד', שהפכו לחזון נפוץ.

כובע של יזם

רק לאחרונה עלה לכותרות המאבק בכפר הנופש שאמור לקום בחוף פלמחים. מבקר המדינה פרסם דו"ח חריף, היועץ המשפטי לממשלה נדרש לעניין והתוכנית להקמת 350 חדרי אירוח הוקפאה, לפחות לפי שעה.

אבל מה נלין על כל אלה, כשמתברר שגם מדינת ישראל נשבתה בתאוות הבצע שמציע הנדל"ן? כשמתברר שנושא הדגל עצמו חובש כובע של יזם?

מי יותר מרשות הטבע והגנים אמור לשמור עבורנו על הסביבה ועל השטחים הפתוחים. חזון הרשות, גוף ממשלתי, הפועל מטעם המשרד להגנת הסביבה, שם לו למטרה "להוות גוף לאומי ערכי, מוביל לשמירת הטבע הנוף והמורשת".

אחד האתרים הפופולריים שמנהלת הרשות הוא הגן הלאומי בית גוברין. "ארץ אלף המערות" היושבת בלב שפלת יהודה. הפינאלה המרשים בסיבוב המתוייר הוא כמובן ביקור במערות הפעמון הענקיות.

אך לא למי שביקר שם בחול המועד האחרון, והיו כמובן אלפים רבים כאלה. אלה גילו שמערות הפעמון הפכו לגן אירועים מפואר, לטובת אירוח נוסעי שיט שעגנו לכמה שעות בישראל. מי שרצה לראות טבע קיבל עמודי תאורה, אוהל קייטרינג מכוער בכניסה, שולחנות ערוכים ומצגת המוקרנת על קירות המערות לקראת האירוע.

מתברר שמה שאסור למושבי השרון, שנלחמים כמעט מדי יום בבתי המשפט ובוועדות התכנון, בשל הקמת גני אירועים ללא היתרים, מותר לרשות הטבע והגנים, "מובילת שמירת הטבע, הנוף והמורשת".

מעבר לכך, הדוגמה הטרייה סיפקה גם הוכחה ניצחת בדבר המדרון החלקלק של השימושים החורגים, או עצימת העין נוכח עבריינות בנייה "אפורה". ברור לגמרי שמי שמתיר לקיים אירועים במערת הפעמון, או במרומי המצדה, חושב על כך שאירוע מתקיים תמיד בערב, בעוד המוני בית ישראל מבקרים בבוקר. אירוע גם מתקיים בימי חול, בעוד המוני בית ישראל מבקרים בחגים.

פסח דרור מרמור
 פסח דרור מרמור

מתחת לאף

אבל אז, בהדרגה ומתחת לאפם של שומרי הטבע, ההכנות לערב מתחילות כבר מהבוקר. חול המועד הופך ליום חול רגיל, כאילו אין בו יותר מדי מטיילים (וכאילו לא רשות הטבע והגנים מתפארת בעצמה, מדי יום, על "מאות אלפי המטיילים שהציפו את הגנים").

בדיוק כמו ששימוש חורג למשתלה הופך במהירות לשטח מצוין להקמת גן אירועים או בית אריזה לתפוזים שמשתדרג והופך ל"בית אריזה" לחנות רהיטים או נעליים.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי מדובר באירוח קבוצת תורמים יהודים. התעריף לשכירות המקום עומד על כ-12 אלף שקל בלבד, אגרה הקבועה בחוק.

פסח דרור מרמור
 פסח דרור מרמור