IBM מעבירה הילוך: תשקיע בעשרות מיזמי קלינטק מקומיים

עד היום השקיעה IBM בשיתוף-פעולה עם התמ"ת, אבל עשתה זאת בתחום הקלאסי שלה - טכנולוגיות מידע ■ עכשיו היא תשיק תוכנית נרחבת, שתשתלב עם כניסתה לתחום הירוק

ביום שלישי השבוע תכריז IBM ישראל על תוכנית ייעודית להשקעה במיזמי קלינטק (מים ואנרגיה), בשיתוף פעולה עם משרד התמ"ת. כך נודע ל"גלובס". ההכרזה מגיעה במסגרת מהלך כולל שענקית המחשוב מבצעת בשנים האחרונות, של חדירה לתחום הקלינטק, לאחר שזיהתה אותו כמנוע צמיחה עבורה.

שיתוף פעולה של התמ"ת עם תאגיד אינו דבר חדש. תוכנית התאגידים של התמ"ת מקשרת בין תאגידים לחברות טכנולוגיה מקומיות ותומכת כלכלית בהתאמת פיתוח של חברה מקומית לצורך של תאגיד. התאגיד מצדו תומך בהתאמת הפיתוח לצרכיו, גם כלכלית וגם בשיווק הפיתוח בחו"ל.

בשיטת המאצ'ינג

יעקב פישר, מנהל תוכנית התאגידים בתמ"ת, אמר ל"גלובס" כי התוכנית החדשה שונה מהשקעותיה של IBM עד כה במסגרת תוכנית התאגידים. עד היום היא פעלה בתחומיה הקלאסיים, כלומר טכנולוגיות המידע. החברה השקיעה בפיתוחים דרך ערוץ ה-GTU שלה (Global Technology Unit), ולאו דווקא בסטארט-אפים. לעומת זאת, הערוץ החדש מיועד למיזמי קלינטק.

במסגרת תוכנית התאגידים, שפועלת כחמש שנים, נוצרו פרויקטים לחברות מקומיות עם 16 תאגידים, בהם IBM אינטל, אורקל, GE, מיקרוסופט, מרק, קוקה קולה ודויטשה טלקום. קרוב ל-60 פרויקטים נחתמו עד כה במסגרתה.

התמיכה הכספית נעשית בצורה של מאצ'ינג, כלומר, על כל דולר שהתאגיד משקיע בפיתוח, המדען הראשי משקיע דולר, כשהחברה נדרשת להביא בעצמה פי 2 ומעלה מהסיוע של המדען.

בחלוקה אופטימלית, מימון הפיתוח מתחלק בין החברה הישראלית, התאגיד הזר והמדען באופן שווה. אין תקרה פורמלית להשקעה כזאת אצל המדען, אבל היא לרוב לא עוברת רף של מאות אלפי דולרים בודדים.

קול קורא בדרך

"להבדיל מחברות זרות, החברות הישראליות לא יכולות 'להתבשל' בשוק המקומי, כי אין לנו כזה", אומר פישר. "חברה טכנולוגית צריכה החל משלבים מוקדמים להתנהג כחברה גלובלית, וזה מאוד קשה לחברה קטנה בגלל העלויות הנדרשות.

"לכן מצאנו לנכון לעודד חיבור עם התאגידים, כדי להקל על תהליך הגלובליזציה. החברה הגלובלית גם עוזרת כספית במו"פ של החברה הישראלית וגם מלווה אותה בהמשך לשוקי חו"ל", הוא אומר.

לדבריו, "עד היום היו 5-6 פרויקטים כאלה של IBM בשנה. ערוץ ההשקעה החדש מיועד להגיע להרבה יותר סטארט-אפים ישראליים - כמה עשרות בשנה".

לאחר ההשקה הרשמית של הערוץ הייעודי, שתתקיים ביום שלישי, צפויים התמ"ת ו-IBM לפרסם קול קורא לחברות ישראליות. ישראל תהיה אחת המדינות היחידות בהן בכוונת IBM להשקיע במסגרת ערוץ ההשקעה הייעודי הזה. את החברה בישראל מנהל מאיר ניסנזון.