אין מחיר לחופש

יניב גרין אמר שמכבי איבדה דרך בכל הקשור לישראלים. צודק, אבל יכול להאשים רק את עצמו במצב אליו נקלע

קראתם את פצצות המצרר שהטיל יניב גרין אתמול (א') על מכבי ת"א באתר "וואלה!"? למי שעדיין לא קרא, נאמר רק כי זה היה ראיון שבו שפך גרין, שחקן פעיל במכבי, את התסכול שלו על המועדון. על ההעדפה של פיני גרשון לשחקנים זרים על-פני ישראלים במכבי, ועל הקבוצה שלו מכבי ת"א, ש"איבדה את הדרך" בכל הקשור לזהות הישראלית שלה.

הכוח של הראיון הזה מגיע בגלל שמדובר בגרין. הארד-וורקר שתמיד יסבול בשקט. ואם גרין הגיע למצב שהוא פותח על מכבי, כנראה שבאמת יש גבול לסבל.

‏‏***‏

‏אבל למען האמת אין כאן שום גילויים חדשים. מצבם המדורדר של הישראלים במכבי הוא לא חדש. סיפור גרין מעניין משני כיוונים. הראשון, שחקנים כבר לא מתביישים לירוק לתוך הבאר שנקראת מכבי ת"א. פעם שחקן היה מחכה 75 שנה אחרי שעזב את מכבי ת"א כדי להיות משוכנע ששמעון מזרחי כבר לא יכול להעניש אותו. היום שחקנים כבר עושים את זה רגע אחרי (כספי או בורשטיין), והנה יניב גרין שעושה את זה לתוך היד שעדיין מאכילה אותו. והפעם אפילו לא דרך אבא או מקורבים.

העניין השני הוא יותר מהותי. אם כל התסכול של הישראלים היה מסתכם בדקות משחק או בחוסר בהזדמנויות להוכיח, אז מילא. אבל לשחקן הישראלי יש כמה בעיות קשות במכבי מעצם העובדה שהוא מחזיק בתעודת זהות ישראלית. כבר מזמן לא טוב להיות ישראלי במכבי, וזה עוד לפני העובדה שגרשון לא סופר את הישראלי מחצי מטר.

החבר'ה האלו נדפקים מכל הכיוונים: כבר בשלב המו"מ הם צריכים להתנצל שיש עליהם מס כבד, ולהסתפק במשכורות נטו מגוחכות יחסית לשחקנים זרים נחותים מהם פי כמה. הם נדפקים בכל פעם מחדש כשמגיע הקיץ. גרין לא רק רואה את בלות'נטאל, ישראלי בהגדרה, שלא מגיע לנבחרת והולך לנוח כל קיץ על החוף ב-‏LA‏, אלא עוד שומע את בלות'נטאל אומר בראיון כאן ב"גלובס" שאין לו מה לחפש בנבחרת כי הוא צריך לשמור על הברכיים שלו לקראת העונה הבאה. על בלות'נטאל לא תופעל כמובן שום ענישה. אבל הישראלי "האמיתי" הראשון שיחליט לקחת לעצמו קיץ על הים יזכה מאיגוד הכדורסל לסנקציות מפה ועד הודעה חדשה, ועל הדרך גם יקבל את תווית הבוגד מהתקשורת הציונית.

***

את מי צריך להאשים גרין במצב שהוא הגיע אליו? רק את עצמו. פעם אחת הוא כבר למד את הלקח, ובגלגול הקודם שלו במכבי הוא ברח כל עוד נפשו לרוסיה. לא ברור מאיזו סיבה הוא חשב שמשהו השתנה במכבי. מה הוא חשב, שתוך שנתיים הפכה מכבי לכור היתוך ופיתוח של ישראלים. להיפך, אם יש משהו שהמועדון הזה מקדש אחרי שנים כל כך רעות זה אך ורק ניצחונות, גם במחיר שישראלים יגדלו שורשים על הספסל או יסעו עד אתונה, או ויטוריה בואך פואנלברדה.

גרין בחר לקבור את עצמו בערימות של דולרים. וגם זו דרך לגיטימית. יש אנשים שעמדו בדילמה הזאת לאורך השנים וגם ניצחו אותה. הם יהיו פחות עשירים כנראה. אבל לא בטוח שהם יצטערו על הבחירה הזאת. עידו קוז'יקרו למשל עמד בדילמה הזאת, אבל בסוף תמיד בחר לעצמו קבוצות שהוא יכול לשחק בהן 25 או 30 דקות. כל אחד אוכל את מה שהוא מבשל. גרין בחר בכסף. וגם הוא יודע היום שאין מחיר לחופש.

***

‏מי עוד אשם במצב שאליו הגיע השחקן הישראלי? בעיניי דווקא ארגון השחקנים. החוק הרוסי אולי סידר לשני ישראלים מקום על הפרקט וגם דאג שהביקוש לישראלים בשוק יקפיץ להם את השכר. אבל הוא לא גרם להם להפוך לשחקנים טובים יותר.

בסופו של דבר הוא מזכיר את המערכון ההוא מ"החמישייה". תן לישראלי האומלל פור של כמה מטר קדימה, טו סמולר דה השפלה.‏