גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכל הקשור להעדפות המגורים, הציבור הישראלי אינו עשוי מקשה אחת: היכן גרים ה"שבטים" הישראליים?

בפרויקט מיוחד מצייר "גלובס" את מאפייני השבטים החדשים ואת המקומות ברחבי הארץ בהם ניתן למצוא אותם מצטופפים ■ איפה גרים האוליגרכים? איפה גרים ההיי-טקיסטים? איפה הסרוגים ואיפה ה"מתפרברים"? ■ הפירוט המלא - לידיעת מחפשי הדירות

בשנת 1948 היה בישראל רק "כרך" אחד - תל אביב - הישוב היחיד שמנה למעלה מ-100 אלף תושבים. כיום, יש 14 ערים המונות מעל 100 אלף תושבים, חמש מתוכן מונות מעל 200 אלף תושבים: ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון ואשדוד. רבע מתושבי ישראל מתגוררים בחמש הערים הללו.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-49% מהאוכלוסייה היהודית בישראל מתגוררת במרכז הארץ, אזור שנעשה צפוף מאד - כיום יש 2,044 נפשות לקילומטר רבוע במרכז, צפוף יותר ממדינת העולם השלישי, בנגלדש, למשל.

בכלל, בשני העשורים האחרונים הפכה ישראל לאחת המדינות הצפופות ביותר בעולם המערבי: ב-1990 עמדה הצפיפות בארץ על 220 נפשות לקילומטר רבוע; כיום כבר עומדת הצפיפות על 321 נפשות לק"מ רבוע (הנתונים אינם כוללים את יו"ש). לשם השוואה: בסלובניה, ששטחה זהה לזה של ישראל, הצפיפות היא 99 נפשות לקילומטר; באוסטריה, שאוכלוסייתה כמעט זהה לזו של ישראל, הצפיפות היא 100 נפשות למ"ר.

צפוף לכם? למרבה הפלא, כנראה שלא מספיק. בשנים האחרונות אנו עדים לדפוס של התכנסות לפי קבוצות בתחום הדיור, כאשר אוכלוסיות מסוימות מעדיפות להתגורר במתחמים מוגדרים. לא מדובר רק בשכונות חרדיות; בשנים האחרונות גם קבוצות רכישה חרטו על דגלן את רעיון ההומוגניות בדיור, כמו ב"מגדלי ההייטק" או "מגדלי הצעירים". מועדוני צרכנות, כגון "חבר", שהתארגנו על מנת לרכוש דירות בהנחה בפרויקטים מסוימים יצרו אף הם שכונות הומוגניות למדי. במקביל, עלה גם קרנן של חברות בנייה וקבוצות רכישה לאוכלוסיה הדתית.

לכבוד יום העצמאות ה-62, הכנו, בסיוע אמיר שאלתיאל, מנכ"ל אלדר חברה לשיווק נדל"ן, פרופיל של עשר הקבוצות הבולטות מבין רוכשי הדירות הישראלים. כן, יש פה מן ההכללה, אבל נראה שניתן לצייר קווים לדמותו של המשקיע שבא לחפש דירה זולה בבאר שבע, של היי-טקיסט מאמדוקס שקנה דירה "ירוקה" בכפר סבא, או של אבטיפוס נובוריש שקנה פנטהאוז בתל ברוך צפון.

האוליגרכים

קיסריה ■ תל אביב ■ הרצליה ■ כפר שמריהו

האוליגרך מייצג את הקבוצה הקטנה ביותר, אך העשירה ביותר, בשוק הנדל"ן הישראלי, בדגש על שוק היוקרה. אוליגרכים, בדרך כלל יהודים מאחת ממדינות ברית המועצות לשעבר, רוכשים וילות ומגרשים בעשרות מיליוני שקלים בעיקר בקיסריה, ארסוף, כפר שמריהו, והרצליה פיתוח. הכלל העיקרי: שיהיה גדול, יקר ומאובטח כראוי.

עסקת אוליגרכים קלאסית: ואלרי קוגן שילם 17 מיליון דולר ב-2008 על חמש וילות בקיסריה - לא רחוק מאוליגרך מוכר אחר, ארקדי גאידמק, שהשתלט גם הוא מעט לפני כן על שורה ארוכה של מגרשים בקיסריה. על השטח מקים קוגן בימים אלו אחוזה שתשתרע על 12 דונם, בהשקעה של 50 מיליון דולר.

ההייטקיסטים

קריית אונו ■ רמת אפעל ■ רעננה ■ כפר סבא ■ הרצליה

מאז שנות ה-90 הפך סקטור עובדי ההייטק בארץ לפלח שוק משמעותי בענף הנדל"ן. השכר הגבוה המקובל בענף, האופציות והאקזיטים, יצרו פלח אוכלוסייה צעיר אך בעל יכולת החזר גבוהה. מנתוני אלדר עולה כי גובה המשכנתא בקרב עובדי ההייטק הינו מהגבוהים במשק. בנוסף, בשל שעות העבודה הארוכות, מתאפיינים הביקושים של קהל ההייטקיסטים בהעדפה לפרויקטים הקרובים למקום העבודה. כך הפכו שכונות חדשות ברעננה או בנס ציונה למבוקשות ביותר על ידי קהל יעד זה: "באחת השכונות המערביות בכפר סבא אף הרחיקו לכת והקצו מתחם שלם לעובדי ההיי-טק של אחת החברות הפועלות בגבולות העיר", אומר שאלתיאל. מאפיין נוסף של ההייטקיסט: לרוב הוא מעדיף לגור בסביבת אנשים מהתחום.

קבוצת 'העיר החדשה', המארגנת קבוצות רכישה, עלתה לפני מספר שנים על הגימיק וארגנה במהירות 2 מגדלים "להייטקיסטים בלבד", ליד מתחם צ'ק פוינט במזרח תל אביב.

האלפיון העליון

מגדלי יוקרה בתל אביב ■ בניינים לשימור ■ דיירי וילות במרכז תל אביב

בני ובנות האלפיון העליון הם אולי לא אוליגרכים אבל הם ללא ספק פמפמו את שוק דירות היוקרה בתל אביב - לפחות עד פרוץ המשבר הכלכלי העולמי בסוף 2008 - וכיום הם חוזרים לשוק. הם עשירים, הם מפורסמים, ורבים הם שחקנים מרכזיים בעולם העסקים. פנטהאוז שמשתרע על 700 מ"ר בלב תל אביב הוא אולי סמל סטאטוס עבור בני המעמד העליון, אבל הוא ללא ספק גם גורם מכריע בהצלחתו של פרויקט. מגדל G בתל אביב קיבל תנופת שיווק רצינית כשנודע כי שרי אריסון שילמה שם ב-2006 סכום של 13.5 מיליון דולר על דירה בשטח 1,100 מ"ר.

אבל לא רק המגדלים מעניינים את בני המעמד העליון: לאחרונה שילמו איש העסקים רוני דואק וזוגתו יעל אבקסיס 28 מיליון שקל על בית לשימור בשטח בנוי של 1,100 מ"ר ברחוב נחמני בתל אביב, שיעוצב על ידי אדריכלי צמרת.

המשקיעים

באר שבע ■ חיפה ■ דרום ת"א

המשבר הכלכלי העולמי של סוף שנת 2008 דחף לא מעט משקיעי בורסה אל מחוץ לשווקים הפיננסיים - ואל הבלטות. על פי הערכות גם של משרד האוצר בעצמו, משקיעי הנדל"ן סגרו כ-30% מהעסקאות בשוק בשנת 2009. הם מונעים ע"י אינסטינקטים עסקיים ו"מריחים" היכן כדאי להשקיע ואיפה יתגלה אזור הביקוש הבא - או לפחות חושבים שיש להם כישרון לכך.

באלדר מבחינים בין "משקיעי תשואה", שרוכשים נכסים להשכרה - לרוב דירות זולות סביב ה-300 אלף שקל בערים חיפה או באר שבע - לבין "משקיעי ההשבחה", הרוכשים נכסים באזורים מתפתחים תוך מחשבה למכור את הנכס אחרי מספר שנים ו"לעשות סיבוב".

בשנתיים האחרונות עלתה קרנם של "משקיעי ההשבחה". נתוני מינהל הכנסות המדינה לשנת 2009 ציירו לאחרונה תמונה מבהילה: 10% מהישראלים שמכרו דירה בשנה האחרונה קנו אותה בארבע השנים האחרונות.

הסרוגים

שכונות מעורבות בפתח תקווה ■ גבעת שמואל ■ רמת גן ■ ירושלים

הכיפות הסרוגות, שפעם השתלבו באופן טבעי בתוך הציבור הכללי, בחרו גם הם במתחמי מגורים מאוד מובהקים. בתחילה מסיבות אידיאולוגיות וכלכליות ביישובי יו"ש (וגוש קטיף), ומאוחר יותר דווקא הקידמה תרמה לבידול כשיצרה את מגדלי הענק, בהם קשה להיות מיעוט דתי שצריך להתווכח עם הוועד והדיירים על שעות מעלית השבת.

מעבר לכך, חברות הבנייה המתמחות בפרויקטי מגורים למגזר הדתי מציעות מפרטי דירות הכוללים בין היתר כיורים כפולים ומרפסות סוכה בבניינים עם מעליות שבת. בנוסף, הן גם מתהדרות ביצירת "סביבה דתית" למשפחות המעוניינות לגור במרחק הליכה מבית הכנסת וממוסדות חינוך דתיים.

בכל מקרה, האוכלוסייה הדתית מאוד נרתעת מתפיסתה הבדלנית: "קהל זה מתאפיין בהעדפתו לגור בסביבה מעורבת וחילונית במידה על פני סביבה דתית הומוגנית", אומר שאלתיאל. לדבריו, בגבעת שמואל המבוקשת, הביקושים מתפלגים ל-40% דתיים ו-60% חילוניים, ואחוזים דומים נרשמו בשכונת כפר גנים בפ"ת. שכונות מעורבות חביבות נוספות: בערים ירושלים, רעננה, שוהם ומודיעין.

המתפרברים

שכונות בני ביתך מגדרה ועד חדרה ■ פרדס חנה ■ כפר יונה ■ כרכור ■ קדימה ■ צורן ■ הוד השרון ■ נס ציונה ■ גן יבנה ועוד

יש ישראלים שלא יוותרו על החלום לגור בצמוד-קרקע: הם מוכנים להתפשר על מיקום, לנסוע שעות בפקקים, ובלבד שיהיו הבעלים של קוטג', וילה, או אם ממש אין ברירה - דירת גן.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 41% מהתחלות הבנייה בארץ הן של צמודי קרקע, נתון מדהים בהתחשב במרחק של מרבית צמודי הקרקע מאזורי התעסוקה המרכזיים. "החלום של הישראלי לבית פרטי הוא אולי אחד המובהקים והסטריאוטיפיים ביותר", אומר שאלתיאל. "אנשים שלא ויתרו על החלום מכרו דירות ארבע וחמישה חדרים במרכז הארץ לטובת בית צמוד קרקע בפריפריה, או שהחליפו את החלום בדירת גן במרכז".

מהו הטרנד הלוהט בתחום צמודי הקרקע? ההרחבות של המושבים והקיבוצים. רו"ח דורון שטיין, יו"ר המגזר ההתיישבותי בפירמת רואי החשבון B.D.O זיו האפט, מעריך כי כיום למעלה מ-2,000 צמודי-קרקע נבנים במסגרת ההרחבות, לא פעם במה שנחשב לתחום מאוד אפור מבחינת מה שמתיר להם החוק.

החרדים

בית שמש ■ אלעד ■ קרית ספר ■ בני ברק ■ ירושלים

בין אם הם רוכשים דירה במודיעין עילית, בבני ברק, בשכונת הר נוף בירושלים או בישוב אלעד, לחרדים יש העדפה מובהקת לאזורי מגורים המיועדים להם בלבד. זאת, משיקולי חינוך וקירבה לבתי כנסת, מקוואות, ישיבות וכו'. בנוסף, קיים צורך לחיות בסביבה סגורה ושקטה, שלא תפריע למהלך השבת והחגים.

מצוקת הדיור במגזר בשנים האחרונות, והתמיכה של משרד השיכון בעקרונות החיים בנפרד של הציבור החרדי, סללה את הדרך בשנה האחרונה לאישור הקמתן של הערים החרדיות חריש וכסיף, שיאכלסו למעלה מ-100 אלף חרדים. מדובר בניסיון מעניין, שכן הוא שובר את משוואת הדיור החרדית, שתמיד הקפידה ליצור מתחמים חדשים במרחק סביר מבני ברק או מירושלים - בית"ר עילית ליד ירושלים, אלעד הסמוכה לבני ברק וקרית ספר ורמת בית שמש היושבות ביניהן.

בינתיים, הביקוש הגבוה לשכונות מסוימות - כגון שכונת הר נוף בירושלים - הביא לעליות מחירים ניכרות באזורי הביקוש החרדיים. גם הצורך בדירות גדולות שיתאימו למשפחות גדולות מייקר את ההוצאה על דיור עבור המשפחה החרדית.

הנובורישים

רמת אביב החדשה ■ תל ברוך ■ רמת אביב ג' ■ כוכב הצפון

המתעשרים החדשים שעשו את הונם בעשור האחרון - שכירים מצליחים במיוחד, עורכי דין שעשו 'מכה', יזמים צעירים וכדומה - אוהבים לרכוש דירות בשכונות בעלות תג מחיר המשדר הצלחה. בעיקר מדובר בשכונות הצפוניות של תל אביב: כוכב הצפון, תל ברוך צפון, רמת אביב החדשה, ועוד. גם רמת השרון, 'רמת שרון' אצלם, מאוד חביבה על מי שמחפש איכות חיים בדירה יוקרתית ובמרחק נגיעה מהעיר הגדולה.

הדירות המיוחדות הן החביבות עליהן: לופטים, דירת גג, דופלקסים, ופנטהאוזים. רבים מהם רוכשים דירות במסגרת קבוצות רכישה טרנדיות בגוש הגדול או במתחם פארק צמרת בתל אביב. הנועזים אף רוכשים דירות מיוחדות בבנייני בוטיק בלב תל אביב.

המשתדרגים

פ"ת ■ ראשון לציון ■ גבעתיים הרצליה ■ כפר סבא ■ חולון ■ קריית אונו ■ נס ציונה ■ רמת גן

משפרי הדיור - אלה שרוכשים דירה גדולה יותר ומוכרים את דירתם הראשונה שקנו כזוג צעיר - מהווים את המאסה הגדולה ביותר של רוכשי הדירות. הם קונים דירות באזורי הביקוש במרכז בסמוך למוסדות חינוך טובים, לשירותים קהילתיים - ולא רחוק מההורים ומקום העבודה. 56% מהדירות ששווקו על ידי אלדר ב-2009 שווקו למשפרי דיור: "משפרי הדיור ישבו על הגדר בתקופת המשבר הכלכלי, אך ברגע שהתפזר הערפל הם הכוחות שהניעו את השוק קדימה", אומר שאלתיאל. לדבריו, משפרי הדיור מחפשים שכונות עם פארקים, דירות גדולות עם מרפסות, והם מעדיפים לשלם יותר כדי לקבל מוצר טוב יותר.

בדרך כלל כבר יש להם משפחה, הדירה הישנה משמשת כבסיס להון העצמי (לפני הרחבת המשכנתא) וזה מאפשר להם לא פעם לשדרג את הדירה ואת אזור המגורים. הם מאוד אוהבים את המעגל הראשון שמסביב לתל אביב - פתח תקווה, ראשון לציון, גבעתיים, הרצליה, כפר סבא, חולון, קריית אונו, נס ציונה ורמת גן.

יש עוד סיבה למה מדובר בעיקר בתושבי המרכז. שם הדירה הישנה היא בדרך כלל קטנה יחסית (איזה דירה הם כבר יכלו לרכוש כזוג צעיר?), והיא גם נמכרת בקלות יחסית ובערך מספיק גבוה, כדי לשמש אותם כמקפצה לקראת הדירה הבאה.

הזוגות הצעירים

נתניה ■ באר יעקב ■ כפר יונה ■ חדרה ■ מזרח ראשון ■ כרמיאל ■ מודיעין ■ הר חומה

הזוגות הצעירים המבקשים לרכוש דירת מגורים ראשונה נמצאים במצב לא קל, בשל השחיקה בשכר והעלייה המתמשכת במחירי הדירות. הזוגות הצעירים הם מושא קינתו של שר השיכון אריאל אטיאס שמנסה - ללא הצלחה מרובה עד כה - להציף השוק בקרקעות זמינות על מנת להוזיל את מחירי הדירות.

ב- B.D.O זיו האפט מצאו כי זוג צעיר שמשתכר 12 אלף שקל ברוטו בחודש נאלץ להקריב בין 90 ל-140 משכורות על מנת לרכוש דירה. באלדר אומרים שמצב זה הוביל את הזוגות הצעירים לפרוש את חיפושיהם אחר דירות לאזורים רבים ובלבד שתימצא להם דירה במחיר של עד מיליון שקל.

ובכל זאת, הריבית הנמוכה שכנעה לא מעט צעירים ליטול משכנתאות בשיעור גבוה (בעזרת חברת EMI, המספקת את המטריה הביטוחית, ניתן להרחיב את המשכנתא עד לשיעור של 90% מערך הדירה). בכל מקרה, רבים מברי המזל שכן נכנסים למשחק משתבצים באחת המסגרות הקודמות (נובורישים/היי-טקיסטים וכדומה), מה שגם אפשר להם לקבל את אישור הבנק לכל המהלך.

איפה רוכשים הצעירים? ככלל אצבע הם יחפשו דירות שלא עולות, לפחות לא משמעותית, על המספר המאיים מיליון שקל. דירות כאלו עדיין ניתן למצוא למשל בנתניה, באר יעקב, כפר יונה, חדרה, מזרח ראשון לציון, רחובות, אשדוד, אשקלון, יבנה, פתח תקווה, הקריות, חיפה, כרמיאל ומודיעין.

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו