גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאלה של עיתוי

למה החליטה הפרקליטות דווקא עכשיו להעמיד את אולמרט לדין בתיק המינויים הפוליטיים?

יום אחרי פרסום החלטת הפרקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתיק המינויים הפוליטיים, הרוחות עדיין אינן שוככות. אולמרט, הממתין זה שבועות אחדים לקבלת זימון לחקירת משטרה בפרשת הולילנד, שבה הוא חשוד בקבלת שוחד בסך מיליוני שקלים, נמצא - לפחות על-פי ההודעות היוצאות מכיוונו - בתחושה שמערכת אכיפת החוק כולה רודפת אותו.

"האם באמת אין למערכת אכיפת החוק שום נושא אחר לעסוק בו ולהיבנות ממנו מלבד אולמרט?" מסר אתמול (ב') יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, בתגובה להודעת הפרקליטות, "מפתיע שבפרקליטות לא מנהלים עדיין חקירה נגד אולמרט גם על כך שלא חצה את הכביש במעבר חציה".

לדבריו, "זה 3 שבועות שאנו עדים למסע הסתה פרוע נגד אולמרט מטעם גורמים במערכת אכיפת החוק, וזאת מבלי שהוא נחקר בנושא הולילנד כלל ומבלי שנשאל בנושא זה ולו שאלה אחת".

עוד מסר יועץ התקשורת כי "פרסום ההחלטה היום הוא המשך ישיר לפרסומים מהשבועות האחרונים כחלק ממסע רדיפה ממושך ומתוכנן, וזאת בעיצומו של הליך משפטי המתנהל - דבר שיש בו כדי להשפיע השפעה ישירה ובלתי כשרה על כל מי שמתבקש להעיד בהליך זה בימים אלה. החקירה בנושא זה החלה לפני למעלה משנתיים, והעיתוי של הודעת הפרקליטות דווקא כעת מעורר סימני שאלה קשים לגבי השיקולים ותום-הלב שעומדים מאחורי מועד הפרסום".

באשר לפרשת המינויים הפוליטיים עצמה, מסר יועצו של אולמרט כי "מדובר בנושא שנופח מעבר לכל פרופורציה. לא נפל שום פגם בהליך המינויים של בעלי התפקידים, וחלקם הגדול של המינויים, במקרים שהחוק מחייב זאת, אף עברו את אישורה של ועדת רביבי לבחינת מינויים בשירות הציבורי. זאת ועוד, לא הופעל שום לחץ פסול כלשהו לאישור מינויים אלה, שנעשו בהתאם ועל-פי כל הקריטריונים הקבועים בחוק".

נראה כי דווקא המסר ששיגרו סניגוריו של עובד יחזקאל, יועצו לשעבר של אולמרט, שגם אותו הוחלט להעמיד לדין בפרשה, אמור להדאיג את ראש הממשלה לשעבר. בעוד הקו המנחה בגירסתו של אולמרט עד עתה היה שלא עסק אישית בכל אחד מהמינויים הללו - יחזקאל איננו מהסס להטיל על פטרונו לשעבר את האחריות למינויים.

"עובד יחזקאל טיפל כיועצו של השר אולמרט, בתוקף תפקידו, באלפי פניות של אזרחים לשר, חלק קטן מהן של חברי מרכז הליכוד", הודיעו עורכי דינו של יחזקאל, דוד ליבאי ודפנה ליבאי, "הוא פעל לפי הנחיות השר, הפנה את כל הבקשות, לא רק של חברי המרכז, לטיפולם של הגורמים הרלוונטיים. הוא לא היה מוסמך למנות, לא עסק בעצמו במינויים פוליטיים, לא היה לו שום אינטרס למנות חברי מרכז, והוא לא היה מעורב בפעילות בלתי חוקית כלשהי. יחזקאל היה עובד ציבור מסור, שומר חוק, והוא נדהם מכך ששוקלים להעמידו לדין, ומאמין כי פרקליט המדינה ישמע את תגובתו בשימוע ולא יעמידו לדין".

ממצאים חד-משמעיים

בהתייחס לטענה שיצאה מטעמו של אולמרט, שכל המינויים עברו את אישור נציבות שירות המדינה, פנתה הבוקר (ג') תנועת אומ"ץ לראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ, בבקשה לפתוח בחקירה נגד נציבות שירות המדינה ונגד הנציב שמואל הולנדר, "על מנת לברר מי היה אחראי לאישור המינויים הפוליטיים הללו, שהיו כרוכים בהטבות כספיות לא חוקיות מפליגות מקופת המדינה ונחשפו בדו"ח מבקר המדינה".

לטענת יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, "במרוצת השנים שיתפה פעולה הנציבות, בראשות שמואל הולנדר, עם שרים שעברו על החוק במינוי מקורביהם ופעילי מפלגותיהם לתפקידים שונים בשירות המדינה".

החקירה בפרשת המינויים הפוליטיים החלה בעקבות דו"ח שפרסם מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, באוגוסט 2006, בנוגע למינויים שביצע אולמרט ברשות לעסקים קטנים במשרד התמ"ת.

המבקר קבע כי "בראשית שנת 2004 פעלה הנהלת משרד התמ"ת בראשות אולמרט והמנכ"ל רענן דינור לשינוי תקנון הרשות, כדי שתתאפשר לה גמישות רבה יותר במינוי יו"ר לרשות ובהקצאת תקציבה, ובדרך זו הגדילה את יכולתה לנהל את ענייני הרשות ולשלוט בה. לאחר שינוי התקנון עשתה הנהלת משרד התמ"ת שימוש ברשות ככר פעולה למינויים משיקולים פוליטיים ובתהליך לא תקין".

הדו"ח עסק אמנם במספר מצומצם ביותר של מינויים פוליטיים - 4 או 5 בלבד, ואולם הממצאים היו כה חד-משמעיים, עד שליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לא היה מנוס מלהורות על חקירת משטרה מלאה בעניין זה.

החקירה התרחבה מאוד לאחר פרסום כמה תחקירים עיתונאיים ומידע שהגיע ממקורות נוספים, בדבר מאות מינויים פוליטיים שלהם היה אחראי אולמרט בתקופתו כשר התמ"ת, וכן בתפקידים מיניסטריאליים אחרים - ממלא-מקום ראש הממשלה, שר האוצר, שר התקשורת והממונה על מינהל מקרקעי ישראל.

עם זאת, בניגוד להמלצת המשטרה, החליטה הפרקליטות בסופו של דבר לסגור מחוסר ראיות מספיקות את התיק נגד רענן דינור, ששימש כמנכ"ל משרד התמ"ת ומשרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של אולמרט במשרדים אלה.

וינשטיין ממודר

החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את אולמרט בפרשת המינויים הפוליטיים באה זמן קצר לפני פסק הדין הצפוי להתקבל בתיק הפלילי הראשון שהוגש בנוגע למינויים פוליטיים - משפטו של השר לשעבר צחי הנגבי, שהואשם בביצוע עשרות מינויים פוליטיים במשרד לאיכות הסביבה.

משפטם של הנגבי ושל מי ששימש מנכ"ל משרדו אז, שמואל הרשקוביץ, עומד לקראת סיום: לפני כחודשיים הגיע לסיומו בבית משפט השלום בירושלים שלב הסיכומים הארוך, שבמסגרתו הגישו הצדדים אלפי עמודים של סיכומים, ועל-פי ההערכות הכרעת הדין צפויה להינתן בזמן הקרוב.

"אני לחלוטין לא מבין את הפרקליטות, שהחליטה בתיק אולמרט לפני שהתקבלה החלטה של בית משפט בישראל, על כך שמינויים פוליטיים מהווים עבירת הפרת אמונים", אומר ל"גלובס" עו"ד עופר ברטל, סניגורו של הרשקוביץ בתיק הנגבי. "זה לא עניין פשוט, ואין בחוק עבירה של מינויים פוליטיים".

שופטי הנגבי - יואל צור, אריה רומנוב ועודד שחם - אמנם החליטו לדחות את הטענה המקדמית של הסניגורים כי כתב האישום איננו מגלה עבירה, ואולם נקבע כי הכרעה מלאה בשאלה אם מינויים פוליטיים הם עבירה של הפרת אמונים, תוכל להתקבל רק לאחר שהצדדים יביאו את ראיותיהם.

אלא שבעוד שהנגבי הואשם במירמה והפרת אמונים ובשוחד בחירות, אולמרט מואשם - בכפוף לשימוע שיתקיים, אם סניגוריו יחליטו להתייצב אליו הפעם - במירמה והפרת אמונים, ובעבירה קלה יותר של ניסיון להשפיע על בוחרים תוך הבטחת טובת הנאה, עבירה לפי חוק המפלגות, שהעונש המרבי בצדה הוא שנת מאסר.

כל הנושאים הללו הובאו בחשבון בפרקליטות; לא בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ראש התביעה הכללית על-פי הגדרה, הממשיך להיות ממודר מהעניינים הבוערים ביותר הנוגעים להעמדתם לדין של אנשי ציבור.

הרכבת במשרד המשפטים ממשיכה לנסוע, אך וינשטיין עודנו עומד על הרציף, מפאת ניגוד עניינים, והכל בגלל שייצג לפרק זמן קצר את אולמרט בתיק ראשונטורס.

לצד העובדה שוינשטיין מנוע מלטפל בהיבטים הפליליים של פרשת הולילנד על הסתעפויותיה, התקבלה גם ההחלטה בפרשת המינויים הפוליטיים של אולמרט הרחק מלשכתו, על-ידי פרקליט המדינה משה לדור, ומנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות, אביה אלף.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות