אייכל: "לא קונים את החששות בשווקים; אל תספידו את אירופה"

בצל החששות מהתפרקות גוש האירו והירידות בשווקים, הכלכלן הראשי במיטב מנסה להרגיע ■ אייכל מעריך כי האירו החלש יעודד את הייצוא האירופי וימשוך תיירים מכל העולם לאירופה

"אל תספידו את אירופה". זהו המסר העיקרי של רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, לאחר סוף שבוע של ירידות חדות בשווקים על רקע חששות מהתפשטות משבר החובות באירופה שעלול להביא לקריסת גוש האירו.

אייכל מעודד מצעדי הקיצוצים עליהם הודיעו ספרד ופורטוגל זמן קצר לאחר ההודעה על "קרן הייצוב" של האיחוד האירופי. פורטוגל הודיעה כי בכוונתה להפחית את הגירעון עוד השנה ל-7.3% מהתוצר מ-8.5% וספרד מתכננת להפחית את הגירעון ל-3% מהתמ"ג עד שנת 2013, לעומת 11.2% ב-2009.

"השווקים בחרו לקבל את הדיווחים על מהלכי הצמצום הפיסקליים בצורה שלילית ולהקיש כי צמצום פיסקלי יגרור האטה כלכלית קשה, עד כדי התכווצות ארוכה של הכלכלות שפועלות לייצובן", כותב אייכל בסקירה שבועית על שוקי העולם. "אנו לא קונים חששות אלו כהווייתם, ובטח שלא כאשר ברקע נחלש האירו".

האירו, כידוע, נפל ביום ו' מול הדולר לשפל שלא נראה מאז אוקטובר 2008. הוא ירד מתחת ל-1.24 דולרים ובסך הכל צנח בכ-18% מאז דצמבר האחרון. אייכל מציין כי הפיחות בשערו של האירו יסייע לאיחוד האירופי לצלוח את המשבר כיוון שהוא יעודד את הייצוא מאירופה וישפר את כושר התחרות של החברות האירופיות. כמו כן, אייכל מציין כי האירו הנמוך ימשוך יותר תיירים לאירופה, מה שיסייע לצמיחה הכלכלית.

"יתר על כן, האינדיקטורים המובילים לגוש האירופי, אשר עדיין לא לוקחים בחשבון את היחלשותו של האירו בשבועות האחרונים, מצביעים על כך שהפעילות הכלכלית בגוש האירו צפויה להתרחב בצורה נאה בחודשים הקרובים", מסר אייכל. "על כן, ולמרות שאנו לא מצפים לגדולות מגוש האירו באופק של 4-3 השנים הקרובות, אנו רחוקים מלהספידו".

דווקא עכשיו, בשיא הסערה, אייכל ממליץ על אגרות החוב הממשלתיות של ספרד ופורטוגל ומעריך כי פערי התשואות מול האג"ח הממשלתיות של גרמניה יצטמצמו.