אינטרנט זה טוב לעניים

סוף-סוף נמצא מחקר שלא קובע שהאינטרנט והטכנולוגיה הן אסון לאנושות - אלא להיפך

סקרים ומחקרים הם כידוע דבר אמין עד מאוד. במיוחד כאלה שמתפרסמים בעיתונות הפופולרית. ודאי כאלה שנערכו על-ידי גופים שמעולם לא שמעתם עליהם עד כה ולעולם לא תשמעו עליהם שוב, הקובעים במידה שאינה משתמעת לשתי פנים את המובן מאליו, שלא היה צריך שום מחקר או סקר בשביל לדעת אותו.

מבין הסקרים האלה, אמינים במיוחד הם הסקרים העוסקים באינטרנט. שהרי האינטרנט הוא הכל, ועליו אפשר לומר הכל. והכי הכי אמינים במיוחד, בשפיץ של הפירמידה, הם הסקרים העוסקים באינטרנט שנעשו דרך האינטרנט על-ידי גופים שמעולם לא שמעתם עליהם עד כה ולעולם לא תשמעו עליהם שוב, הקובעים את המובן מאליו. על אלה, דעו, אתם יכולים לסמוך בעיניים עצומות.

כזה הוא הסקר שנערך על-ידי מכון BCS הבריטי בקרב 35 אלף גולשי אינטרנט ברחבי העולם, שפורסם בסוף השבוע במיטב עיתוני העולם, ומצא כי האינטרנט - והטכנולוגיה בכלל - הופכים אותנו למאושרים, או לפחות למאושרים יותר, מאלה שאין להם.

המחקר שמנתח את הסקר קבע, שימו לב, שאלה שהכי מאושרים בזכות הטכנולוגיה והאינטרנט הם אלה שעד עכשיו לא היתה להם גישה אליהן. הסקר מצא כי אנשים עניים וחסרי השכלה ממדינות מתפתחות מאושרים מזה שיש להם אינטרנט וסלולרי, הרבה יותר (באופן יחסי, כן?) מאנשים עשירים ומשכילים ממדינות מפותחות שיש להם אינטרנט וסלולרי. למה? כי האחרונים, קובע המחקר, הם מפונקים יותר ופשוט התרגלו.

ואת מי הופכת הטכנולוגיה למאושרים במיוחד? את הנשים העניות וחסרות ההשכלה מהמדינות המתפתחות. למה? עורכי המחקר קובעים כי בזכות הטכנולוגיה והאינטרנט קל יותר לנשים לעשות כל מיני דברים שקל יותר לעשות אותם אם משתמשים בטכנולוגיה ובאינטרנט. כמו לשמור על קשר עם בני משפחה או לחפש מידע. אחרי הכל, קובע המחקר, קל יותר לשמור על קשר בעזרת טלפון סלולרי. אין, החוקרים האלה זה משהו. ואתם חשבתם שאתם מצאתם עבודה טובה.

בערך עכשיו אתם אמורים לשאול את עצמכם: אם המחקר הזה כל-כך דבילי ומובן מאליו, מה מצאו מיטב עיתוני העולם לפרסם אותו ואת ממצאיו בהרחבה שכזו? התשובה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא שסוף-סוף מתפרסם מחקר שלא קובע כי האינטרנט הורס את היחסים הבינאישיים, מזהם את נפשותיהם של בני-הנעורים, רע לעור הפנים, מהווה סכנה לדמוקרטיה, מאיים לפורר את התא המשפחתי, מחרב את הרומנטיקה, ובאופן כללי מהווה חתיכת אסון לאנושות באשר היא. סקרים כאלה הרי מתפרסמים חדשות לבקרים.

אז הנה, סוף כל סוף מצא מישהו משהו חיובי לומר על האינטרנט והטכנולוגיה: הם טובים לנשים עניות מהעולם השלישי. שהרי בעזרת האינטרנט והטכנולוגיה הן יכולות לשמור על קשר או לחפש מידע. לא דבר קטן הוא זה, שלא תבינו אותי לא נכון. ובכל זאת, אני מוצא את כל העניין די משעשע.

עד מתי תחפש עיתונות האינטרנט בנרות עדי אופי - ויהיו אלה מפוקפקים ככל שיהיו - שיעלו לדוכן ויגידו שאולי אחרי הכל הטכנולוגיה הזו אינה גרועה כל-כך לבני האדם המשתמשים בה?