"הרפורמה תסרס את כל השימור"

מנכ"ל המועצה לשימור מבנים, יוסי פלדמן: "אמנם אף פעם לא היה לוועדות השימור מספיק כוח, וגם לא בכל עיר הן הוקמו כמתחייב - אבל היתה להן הרתעה, ויזמים חשבו פעמיים לפני שהרסו מבנים. עכשיו גם זה לא יהיה"

הרפורמה המדוברת בתכנון ובנייה שיזמה ממשלת נתניהו הגיעה בשבוע האחרון (ג') לדיון ראשון בכנסת, במסגרת ועדה משותפת של ועדות הפנים והכלכלה, בראשות ח"כ דוד אזולאי. הוועדה תגבש את הצעת חוק התכנון והבנייה.

הרפורמה בתכנון ספגה ביקורות רבות מצד מתכננים, אנשי איכות סביבה ופוליטיקאים שהסתייגו ממהלך האצלת סמכויות לוועדות המקומיות, אך לרפורמה השפעות מרחיקות לכת גם על נושא תרבותי חשוב: שימור אתרי מורשת בישראל.

גלובס: מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, יוסי פלדמן, איך הרפורמה נוגעת לעניין השימור?

פלדמן: "הרפורמה מתעלמת כמעט במוחלט מנושא השימור, ואף מחריפה את המצב. התוספת הרביעית לחוק התכנון והבנייה מ-1991, לפיה נוצרה החובה על כל ועדה מקומית להקים ועדת שימור - מתבטלת לפי הצעת החוק החדשה. לא יהיו יותר ועדות שימור. אומנם אף פעם לא היה להן מספיק כח וגם לא בכל עיר הן הוקמו כמתחייב, אבל הייתה להן הרתעה ויזמים חשבו פעמיים לפני שהרסו מבנים. עכשיו גם זה לא יהיה. אם אין ועדת שימור, גם אין רשימות אתרים חדשות לשימור".

מה יהיה גורלן של רשימות השימור הקיימות, כולל זו המפוארת של תל אביב?

"קשה לדעת מה יהיה על הרשימות הקיימות, אך הן כנראה יישארו. הבעיה היא שעד היום 80% מהמבנים הראויים לשימור בארץ כלל לא נכללים ברשימות שימור שקיבלו תוקף.

"הרפורמה תסרס את כל נושא השימור, אם לא ישנו אותה במהלך הדיונים בוועדה בכנסת. השימור יהפוך לנושא לדיון אקדמי, בלי שום אחיזה בשטח. אחרי שנים ארוכות שבהן הצלחנו להשיג מודעות ציבורית ראויה - הרפורמה כפי שהיא מוצגת כרגע לוקחת אותנו שנים אחורה".

כיצד הרחבת סמכויות הוועדות המקומיות על חשבון המחוזיות תשפיע על הנושא?

"עד כה, אם הגשנו לוועדה המקומית התנגדות להריסה כלשהי והיא נדחתה, יכולנו לפנות לוועדה המחוזית. אפשרות זו לא קיימת בהצעה הנוכחית. הוועדה המחוזית עצרה בעבר הרבה פגיעות במבנים לשימור משום שיושבים בה נציגים שמאזנים את הכח של הרשות המקומית, שהיא אינטרסנטית מאוד. כעת לא תהיה שום סמכות שתבדוק את תוכניות הוועדות המקומיות".

רק לאחרונה הממשלה דווקא הכריזה על הקצאת מאות מיליוני שקלים לשימור ושיקום אתרי מורשת.

"זו דוגמא לכך שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. מצד אחד מכריזים על אתרי מורשת, ומצד שני מבטלים את היכולת לשמר אותם. אבל אני באמת מאמין שתמצא הדרך להכניס את השימור לתוך הרפורמה. אני לא מאמין שההתעלמות מנושא השימור נעשתה בזדון, אלא פשוט מחוסר תשומת לב. יש לנו לובי די חזק בכנסת, אותו מובילים חברי הכנסת איתן כבל, זבולון אורלב ואורית נוקד, ואני מאמין ומקווה שהדיונים ברפורמה יביאו את התיקונים הדרושים - לפחות שיגנזו את ביטול ועדות השימור".