הרפורמה ביבוא מכשירי סלולר עשויה לעבור דרך חקיקה ראשית

למרות כוונותיו של שר התקשורת, משה כחלון, לקדם רפורמה שתיצור שינויים רחבים בנושא, מסתמן שלפחות בעיני המחלקה המשפטית במשרד הדבר אינו כל כך פשוט

הרפורמה ביבוא ציוד קצה סלולרי נכנסת למסלול הביורוקרטי והמייגע של בדיקות משפטיות. למרות כוונותיו של שר התקשורת, משה כחלון, לקדם רפורמה שתיצור שינויים רחבים בנושא, מסתמן שלפחות בעיני המחלקה המשפטית במשרד הדבר אינו כל כך פשוט.

מטרת הרפורמה היא לבטל את המונופול שיש היום לחברות הסלולר במתן אישורי סוג (אישור שהמכשיר תקין ויכול לפעול ברשת סלולר בישראל) להכנסת מכשירי סלולר לארץ. כיום היבואנים הרשמיים מביאים את המכשירים לאישור סוג אצל המפעילים, ואכן רוב המכשירים הנכנסים כיום לישראל מגיעים דרכם, אך המפעילים רוכשים מכשירים גם באופן עצמאי דרך סוחרים שאינם יבואנים רשמיים (ומעניקים גם להם אישורי סוג).

התוצאה היא שהצרכן הישראלי נחשף למעט מכשירים ובעלות גבוהה בהרבה מאשר הנהוג במדינות בעולם. חסם הכניסה ליבוא חופשי של מכשירי סלולר כיום הוא תוצאה של שיתוף פעולה ו"הבנות" של משרד התקשורת עם המפעילים והיבואנים הרשמיים, כך נוצר רף כף כניסה גבוה מאוד ליבוא חופשי.

בדיון האחרון שנערך אצל מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, עלו שתי אפשרויות: הראשונה היא מסלול של פטור שיעניק שר התקשורת, ובכך יבטל את הצורך באישורי הסוג מהמפעיל; השנייה היא בחינה של שינויים בחוק, כנראה דרך חקיקה ראשית. בדיון לא התקבלה החלטה רשמית ולכן הוחלט שהמחלקה המשפטית תבדוק את היתרונות והחסרונות של שני המסלולים. על פי הערכות, חקיקה ראשית צפויה לקחת זמן רב בשל התארכות תהליכי החקיקה בישראל ובשל העומס הקיים ממילא על המחלקה המשפטית.

בתגובה נמסר ממשרד התקשורת: הנושא נמצא בדיון פנים משרדי. בשבועיים הקרובים יציגו האגפים הרלוונטיים במשרד את עמדתם בפני המנכ"ל בסיום התהליך המנכ"ל יציג את מסקנותיו בפני השר.