גפני מקדם החזרת הסמכות לקבוע תעריפי מים לוועדת הכספים

ביקש בישיבת ועדת הכספים שלא לייקר את מחירי המים בפעימה הקרובה ב-1 ביולי ■ חברי ועדת הכספים קראו לשילוב נציגי ציבור במועצת רשות המים

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, ממשיך לדחוף את החזרת הסמכות לקביעת תעריפי המים לידי הכנסת. כך הודיע גפני בישיבה שהתקיימה היום (ב') בנושא הפחתת תעריפי המים בוועדת הכספים. בישיבה השתתפו כ-20 ח"כים וכן ראש רשות המים, פרופ' אורי שני, נציג התאחדות התעשיינים וראשי רשויות מקומיות.

שלושה נושאים עיקריים נדונו בישיבה. ראשית ביקש גפני לבחון אפשרות שלא לייקר את תעריפי המים הפעימה הקרובה ב-1 ביולי. נזכיר, כי המחירים היו אמורים לעלות בכ-16.5%, אולם כדי לאזן אותם עם הירידה בסל התשומות במשק שחלה בפברואר, הם יעלו במקום זאת ב-5%. גפני מבקש לבטל בכלל את ההעלאה הצפויה.

לדברי פרופ' שני, תעריפי המים היום מכסים את העלות של המים, ו"יש יתרון בכך שהם מביאים להתנהגות יותר רציונאלית בשימוש במים. לא נכון שהמים יהיו זולים מדי, כי אז הם יביאו לשימוש לא אחראי.

נושא נוסף שנדון היה הרצון להחזיר את הסמכות לקביעת מחירי המים והפיקוח עליהם לידי הכנסת. גפני פועל להעלות את הנושא בוועדה לענייני חקיקה. "זה מה שנכון לעשות ונפעל לכך בכול כוחנו, יש מאבק אידיאולוגי אם המים צריכים להיות מסובסדים ע"י המדינה או שהאזרח צריך לשלם את מחיר עלותו, אנו מאמינים שהמדינה צריכה לממן זאת, ונפעל לשם כך".

נציג משרד האוצר אמר בדיון, כי הם מתנגדים למתן סמכות לוועדת הכספים לקביעת מחירי המים. "מחירי המים צריכים להיות בסמכות ובאחריות של גוף מקצועי שידאג למשק המים, אם הממשלה רוצה לדאוג לציבור זה או אחר, אפשר לעשות זאת בדרכים אחרות".

לדברי שני, "אם רוצים שלא תהיה עלייה בתעריף אז צריך להביא תקציב מדינה. על עצם העובדה שנדרשים כספים כדי לממן את משק המים החדש לא ערערו בישיבה", אומר שני. עם זאת הוא מבהיר, כי בכל מקרה מימון משק המים יבוא מכיסי האזרחים, כי תקציב שהכנסת תביא הוא למעשה שם אחר למיסים. ואת המיסים הרי האזרחים משלמים.

הח"כים העלו נושא שלישי, והוא הרצון לשלב נציגי ציבור, כמו נציגי השלטון המקומי, התעשיינים והחקלאים, בישיבות מועצת רשות המים. שלמה דולברג מנכ"ל מרכז השלטון המקומי אמר, כי מאז שמחירי המים יצאו מפיקוח הכנסת, אין כל ייצוג לנציגות הציבור בכל נושא המים. "המחיר של המים לגינון הציבורי עלה ב=100%, מ=4 שקל לקוב ל=9.5 שקל, מחירי המים לצריכה הפרטית הגיעו גם הם לרמה בלתי מתקבלת על הדעת, ואין לאף אחד מנציגי הציבור ייצוג במועצת המים", ציין דולברג.

"המטרה היא לשקף את עמדות הציבור בהחלטות הרשות ולא רק את עמדות משרדי הממשלה", אומר אורן הרמב"ם, מנהל המחלקה לכלכלת עסקים בהתאחדות התעשיינים.