גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנחיה דרמטית מבנק ישראל: בנקים יידרשו להפרשה מיוחדת על משכנתאות גבוהות מ-60% מערך הדירה

עד כה נלקחו נלקחו משכנתאות במימון ממוצע של 70% ■ משמעות ההנחיה: רוכשי הדירות ייאלצו להגדיל ההון העצמי ב-33%, צפוי ייקור חד בריבית המשכנתאות ■ בנק ישראל: "אין בועה בשוק דיור ונדאג שלא תהיה" ■ בכיר בבנק גדול: "זוגות צעירים ייאלצו לקחת משכנתא בשוק האפור" ■ פרשנות / אלי ציפורי: הבועה - ופישר ■ פרשנות / דרור מרמור: לא תהיה מפולת במחירי הדירות

‎‎בנק ישראל מקרר את שוק הדיור. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, פרסם היום (ב') טיוטת הנחיות לגבי אשראי משכנתאות, המחמירה מאוד את כדאיות לקיחת משכנתא וצפויה לייקר מאוד את הריבית על משכנתאות. "אין בועה בשוק דיור והצעדים שננקוט יביאו לכך שלא נגיע לבועה" אומרים בבנק ישראל.

בטיוטה, שכותרתה "התפתחויות בסיכונים בגין הלוואות לדיור", מסביר חזקיהו כי "בהינתן סביבה של ריביות נמוכות במשך תקופה משמעותית ולאורך זמן, אנו עדים לעלייה רצופה בביקושים לדיור. הן בהיקף הביצועים בהלוואות לדיור והן בגודל הממוצע של כל הלוואה".

‎‎הסיכון גדל

‎‎לאור זאת סבור בנק ישראל, כי הסיכון בשוק הדיור גדל ולכן מנחה את הבנקים להחמיר בהלוואות משכנתא החדשות שניתנו מ-1 אפריל. חזקיהו מנחה, כי במידה ששיעור המימון במועד העמדת האשראי (כלומר היחס בין הלוואת המשכנתא לבין שווי הדירה בזמן מתן ההלוואה) גבוה מ-60% - יפריש הבנק לחובות מסופקים 0.75% מההלוואה. הדרישה להפרשה נוספת תחול מהדו"חות הכספיים לרבעון השני.

בממוצע נלקחות משכנתאות בשיעור מימון של 70%, כך שההוראה תחייב את הלקוחות להגדיל את ההון העצמי לרכישת דירה ב-33%. וזאת, מכיוון שיצטרכו כעת להביא מהבית 40% מערך הדירה, במקום 30%.

לחילופין, אם יסכים הבנק לתת משכנתא בשיעור מימון של 70%, תתייקר הריבית על הלוואות משכנתא במימון גבוה, בשיעור של 1%-1.5%. זאת, מאחר שהבנקים צפויים לגלגל את העלות הנוספת על הלקוחות.

גורמים בבנק אמרו עוד, כי בכוונת הפיקוח להמשיך ולעקוב אחר ההתפתחויות והסיכון בענף, ולבחון את הצורך בנקיטת אמצעים נוספים, ככל שיידרש.

בבנק ישראל מסבירים כי "ההנחיות החדשות נקבעו על רקע תהליכים מאקרו-כלכליים וענפיים, אשר גורמים לעליית מחירים בשוק הדיור באזורים רבים בארץ, מעבר לעלייה ברמת החיים ולהכנסות משקי הבית ואשר מתבטאות גם בגידול בכמות ההלוואות, בגודל הממוצע של הלוואה וביחס שבין ההלוואה הניתנת לבין שווי הנכס המשועבד. תהליכים אלה גורמים לכרסום מתמשך באיכות תיקי האשראי לדיור ולגידול בסיכון בכלל התיק".

‎‎מבחנים לרמת הסיכון

חזקיהו פרסם בטיוטת החוזר שורה של הנחיות חדשות לבנקים. במסגרת ההנחיות הם נדרשים לבחון מחדש את ניהול הסיכונים באשראי לדיור, לבחון מחדש את הסיכונים בתיק האשראי הקיים וכן את המדיניות בתחום המשכנתאות. זאת, על מנת לוודא שאינה מביאה לנטילת סיכונים מעבר לרצוי.

על הבנקים לשים דגש על ארבעה סוגי הלוואות: הלוואות לא צמודות בריבית משתנה - החשופות לעליית ריבית; הלוואות שניתנו לרכישת דירות להשקעה; הלוואות שניתנו בכושר החזר נמוך (יחס גבוה בין גובה ההלוואה להכנסת הלווה) החשופות לפגיעה בהכנסות הלווה; הלוואות שניתנו ביחס מימון גבוה (שיעור המימון גבוה יחסית לשווי הדירה) החשופות לירידת מחירי הדירות.

בנק ישראל מנחה כי הבחינה צריכה להתייחס למאפיינים שונים של האשראי לדיור ולכלול, בין היתר, ביצוע של תרחישי לחץ ברמות חומרה שונות. תרחישי הלחץ (‏STRESS TEST‏) נועדו לבחון הרעה אפשרית באיכות האשראי עקב שינויים, כמו ירידה בשווי הנכס המשועבד, שתגרום לשחיקה ביחס שבין האשראי לשווי הדירה שנרכשה.

‏‎‎מזרחי-טפחות ייפגע

‎‎תרחיש אחר יבחן את ההשפעה של שינויים בכושר ההחזר של הלווים ותרחיש שלישי את יכולת הלווים לעמוד בהחזר הלוואה בזמן עליית ריבית. חזקיהו הנחה לבחון בכל מקרה גם תרחישים שרמת הסבירות להתממשותם נמוכה.

על הבנקים להעביר את תוצאות מבחני הלחץ לפיקוח על הבנקים עד 25 ביולי.

לפי ההערכות, המפסיד העיקרי מההנחיות החדשות הוא השחקן הגדול בשוק, מזרחי-טפחות, המחזיק בנתח שוק של כשליש. הקטנת שוק המשכנתאות והחמרת תנאי הלוואות עשויה להקטין את הכנסות הבנק ובעתיד את רווחיו.

"צעירים ייאלצו לפנות למשכנתא בשוק האפור"

במערכת הבנקאית הופתעו מאוד מהצעד לצינון שוק הדיור שנקט המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. "מדובר בצעד קיצוני מדי, שיעלה לצרכנים ביוקר", אומר בכיר מאוד באחד הבנקים. "אם בבאזל 2 הקצאת ההון למשכנתא היא 35% וההפרשה לחובות מסופקים על אשראי הניתן למשכנתאות היא 0.3%, המשמעות היא ייקור קיצוני של עלות ההון למשכנתאות".

בכיר בבנק גדול העריך כי כמות הלוואות המשכנתא תקטן, וכי הן יתייקרו באופן משמעותי. הבכיר הביע חשש כי זוגות שירצו לרכוש דירה יאלצו לפנות ללקיחת הלוואה בשוק האפור. עוד העריכו במערכת הבנקאית בעקבות החוזר, כי המרוויח העיקרי צפויה להיות חברת ביטוח המשכנתאות EMI שבשליטת קבוצת הראל של משפחת המבורגר.

EMI הינה חברת הביטוח היחידה בישראל העוסקת בתחום ביטוח אשראי דיור, ופועלת מול לקוחות הבנקים הנוטלים משכנתאות. בהלוואת משכנתא רגילה הבנק מעניק כיום מימון עד 70% מערך הדירה (כעת יקטן ל-60%). אם הלווה מעוניין לקחת משכנתא גבוהה מ-70% (בדרך כלל עד 85%), הבנק דורש ממנו כתנאי למימון לבטח עצמו כנגד חדלות פירעון. את הביטוח מספקת EMI.

■ דעה / דורון אביגד: אין לכם דירה? לא נורא, להם יהיו 4

עוד כתבות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת