בשורה למפעיל החדש: מחיר תדרי דור שלישי יורד ל-10 מיליון שקל

המחיר יורד מ-180 מיליון שקל - הוזלה של 94% ■ מירס כנראה תהיה המרוויחה הגדולה מהמהלך

משרד התקשורת ומשרד האוצר החליטו כי מחיר המינימום לתדרי ה-UMTS (תדרי דור שלישי) שיוקצו למפעיל חדש יופחתו מ-180 מיליון שקל ל-10 מיליון שקל בלבד - הפחתה של 94%.

ועדת התדרים קבעה רף של 180 מיליון שקל מחיר מינימום לפני כחצי שנה, אך בעקבות הרצון לעודד משקיעים חדשים שיסכימו להיכנס לשוק הסלולר הוחלט להוריד את המחיר בצורה דרסטית ל-10 מיליון שקל. ההוזלה הזו לא מבטלת הקלות נוספות שיקבל המפעיל החדש בכל הקשור לשיתוף אתרים, דמי שימוש נמוכים (נדידה פנים ארצית) ברשתות המתחרות ועוד.

מירס צוחקת

נזכיר כי שלוש חברות הסלולר הגדולות שילמו בזמנו מחיר של כ-220 מיליון שקל עבור רצועת תדרי דור שלישי. צחוק הגורל הוא שמירס סירבה להשתתף במכרז על תדרים אלה ונמנעה מהשקעה בטכנולוגיה, ואילו עכשיו, כאשר היא המועמדת הראשית להתמודדות במכרז תחת בעלים חדשים, היא תוכל לקבלם במחיר נמוך מאוד. זאת כמובן בהנחה שלא יהיו הרבה קופצים על המכרז.

מלבד מירס רק 012 סמייל עשויה להתמודד במכרז. עם זאת, כל הסימנים מצביעים על כך שהחברה מכוונת למודל MVNO- מפעיל וירטואלי שרוכב על גבי הרשתות הקיימות של מפעילים קיימים, וקונה מהם זמן אוויר במקום להקים רשת חדשה.

לכן מירס בעצם עומדת להרוויח בגדול מההחלטה של המשרד, שכן את הכסף הנותר היא תוכל להקצות לטובת השקעה ברשת ופעילות שיווקית מתאימה. למעשה, בהחלטה להפחית למינימום את מחירי התדרים, המדינה מראה כי היא הבינה שרמת התחרות בשוק הסלולר בעייתית, וכן מביעה נכונות יוצאת דופן לסייע למפעיל נוסף על מנת לפתור בעיה זו.

עדיף מפעיל חדש

שבוע שעבר פורסם ב"גלובס" ראיון עם גורם בכיר באוצר, שאמר כי: "אנחנו מוכנים לעשות הכל כדי לאפשר למפעיל סלולר חדש להיכנס. לא מעניין אותי מה יהיה המחיר, אנחנו אפילו מוכנים לוותר על דמי הרישיון, העיקר שייכנס. המצב בשוק סלולר כל כך חמור ששמנו אותו בראש סדר העדיפויות שלנו. מדובר על ההוצאה הגדולה ביותר של משקי הבית, ובהשוואה בינלאומית התברר לנו שאנחנו במצב מאוד לא טוב". עוד הוא הוסיף כי "הבדיקות שעשתה חברת הייעוץ שלדור הוכיחו את מה שכבר ידענו - רמת התחרות בשוק הסלולר היא בעייתית ביותר. חייבים להנהיג שינוי דרסטי בשוק, בין אם באמצעות הכנסת מפעיל נוסף ובין אם באמצעות הכנסת שחקנים נוספים במודל MVNO. ההלם שייווצר כתוצאה מכניסתו ייצור את האפקט שאנחנו מצפים לו".

היום (ב') התקיים במשרד התקשורת דיון נרחב בהשתתפות חברת הייעוץ שלדור. החברה הציגה לראשי המשרד את המסקנות אליהן הגיעה בעבודת הייעוץ שעשתה, שהתבססה על ניתוח שוק הסלולר בישראל. הנתונים שהציגה החברה הצביעו על רמת התחרותיות הנמוכה בשוק, על רווחיות חברות הסלולר, וכן נתונים שמשווים בין המחירים בישראל לעומת העולם.

בדיון לא הוצגו ההמלצות שייכללו במכרז להקצאת תדרי דור שלישי, אבל ההמלצה העיקרית של שלדור, כפי שנחשף ב"גלובס", היא להתמקד בהכנסת מפעיל חדש והעדפתו על פני מודלים של מפעילים וירטואליים.