ביהמ"ש: ערוץ 10 לא הפר זכויות יוצרים של אורלי קראוס-ויינר

קראוס-ויינר תבעה מיליון שקל מערוץ 10 בטענה כי ביסס את הסדרה "פיק-אפ" על ספרה "התרוממות" ■ ביהמ"ש חייב את הערוץ לשלם לסופרת 10 אלף שקל - 1% בלבד מסכום התביעה - בשל "נקודות דמיון זניחות" בין שתי היצירות

בית משפט השלום בתל-אביב דחה את חלק הארי של תביעת הסופרת אורלי קראוס-ויינר, שטענה כי ערוץ 10 הפר את זכויות היוצרים שלה בספרה "התרוממות", בכך שביסס עליו את סדרת הטלוויזיה "פיק-אפ" בכיכובה של הדוגמנית בר רפאלי.

בהחלטתו קבע השופט חגי ברנר כי זכויות היוצרים של הסופרת לא הופרו, וחייב את ערוץ 10 ואת הנתבעות הנוספות - אולפני הרצליה, מנכ"לית האולפנים והתסריטאית מיכל קופר-קרן - לשלם לסופרת שתבעה מיליון שקל, פיצוי סמלי בלבד של 10 אלף שקל.

הפיצוי, שהיווה 1% בלבד מסכום התביעה, ניתן בשל "התרשלות מסוימת" מצד היוצרים, בכך שלא מנעו את קיומן של אותן נקודות דמיון זניחות ואזוטריות, כהגדרת בית המשפט, בין ספרה של קראוס-ויינר לבין הסדרה.

"לשם ההכרעה בתביעה קראתי את הספר וצפיתי בפרקי הסדרה", כתב השופט בפסק דינו. "מסקנתי היא שיוצרי הסדרה אכן עשו שימוש ברעיונות ובמוטיבים כאלה ואחרים שנלקחו מתוך עלילתו של הספר, אך במבחן המהותי לא ניתן לקבוע שהם העתיקו חלקים ממשיים ומהותיים שלו".

ברנר ציין כי "אין ספק כי בשתי היצירות ישנן נקודות דמיון חשודות, שאי-אפשר להסביר את הצטברותן יחדיו אלא בכך שהיוצרים השתמשו במוטיבים מתוך הספר", והוא אף הביא דוגמאות לכך: "למשל, אימה של הדמות גילי בספר היתה קצינת מבצעים בחיל האוויר, ממש כשם שאימה של נועה בסדרה שימשה בתפקיד דומה; והקפטן עמוס ינאי מכין סופלה שוקולד למיכל בספר, מול גיל ענתבי שמכין סופלה שוקולד ליסמין בסדרה".

עם זאת ולמרות הדמיון קבע השופט: "בראייה כוללת, נקודות הדמיון בין שתי היצירות - עליהן הצבענו - הן איזוטריות, ואין להן כל משמעות אמיתית בעלילת שתי היצירות. לעומת זאת, נקודות השוני בין היצירות הן רבות ומהותיות, כך שלא מדובר כלל ועיקר ביצירות דומות, מעבר לכך ששתיהן עוסקות בעולם התעופה המסחרית וגדושות לעייפה ברומנים בין טייסים לדיילות, תככים, מזימות ותהפוכות בעלילה".

ביולי 2005 החלו שידורי הסדרה שנקראה "פיק-אפ" על שם הכינוי המקצועי לאיסוף דיילים ודיילות לטיסה. קראוס-ויינר טענה כי צירי העלילה המרכזיים של הסדרה, כמו גם הדמויות הראשיות בה, הם כמעט זהים לצירי העלילה ולדמויות בספרה "התרוממות" - והגישה תביעה בסך מיליון שקל נגד ערוץ 10 ויוצרי הסדרה.

מנגד, ערוץ 10 ויוצרי "פיק-אפ" טענו, באמצעות עוה"ד רן שפרינצק וליעד מאיר ממשרד ארדינסט, בן-נתן ושות', כי הסדרה והספר הן יצירות כה שונות זו מזו, עד שדי בעיון שטחי כדי לקבוע כי מדובר בתביעה אבסורדית.

לדבריהם, קראוס-ויינר "מנסה לנכס לעצמה שלא כדין את ז'אנר הטייסים והדיילות כאילו היה קניינה שלה".

לנוכח הפער הגדול בין סכום התביעה לבין הסכום שנפסק בפועל, בית המשפט לא חייב את הנתבעות בהוצאות משפט. (ת"א 45232-05).