אחרי שזינקה 1,750% מאז התגלית ב"תמר" - רציו נפלה ב-21%

הייפ תקשורתי גדול נערך סביב כנס משקיעים שתערוך חברת נובל אנרג'י מחר

ניירות הערך של שותפויות חיפושי הנפט והגז שבו לככב השבוע על מסכי הבורסה, על רקע ההייפ התקשורתי הגדול שנערך סביב כנס משקיעים שתערוך חברת נובל אנרג'י (סימול NBL) מחר. צ'אק דיווידסון, מנכ"ל החברה, אמר עם פרסום הדו"חות האחרונים של נובל בסוף חודש אפריל כי ירחיב לגבי הסקר הסיסמי שביצעה נובל ברישיונות רציו-ים בסוף שנת 2009, במהלך כנס המשקיעים שייערך מחר, ועל רקע זה התפתחה ציפייה בארץ כי תוצאות הסקר הסיסמי שביצעה נובל בשטחי "רציו-ים" בסוף 2009 יפורסמו במועד זה, ואיתן הערכות לגבי הסתברות להימצאות מאגרי גז ברישיונות אלו.

רישיונות "רציו-ים", שזכו גם לשם "מבנה לוויתן" בשל שטחם הגדול, הם חמישה רישיונות - "עמית", "רחל", "דוד", "חנה" ו-"ערן" בשטח כולל של 3,320 קמ"ר, שנמצאים בים העמוק במרחק של כ-100 קילומטר מול חופי ישראל. רישיונות אלו משיקים מצד מערב לתגלית הגז "תמר", שנחשפה בינואר 2009, ומכאן התקווה הרבה של המשקיעים כי גם בשטחים אלה קיימים מבנים המכילים גז ו/ואו נפט בכמות משמעותית.

עליות שערים

הפרסומים הרבים על אודות הפוטנציאל הקיים בשטחי רישיונות אלו הובילו את שותפות רציו , הבעלים המקוריים של שטחי הרישיון, הנמצאת בשליטת משפחות לנדאו ורוטלוי, לרשום עליות שערים של יותר מ-30% בשבועיים האחרונים, במחזורי מסחר של עשרות רבות של מיליוני שקלים ביום, תוך שהיא מגיעה לשווי בלתי נתפס של מעל ל-1.3 מיליארד שקל. שווי זה צפוי להכניס את השותפות למדד ת"א 100, בעדכון המדדים הקרוב, שנה בלבד לאחר שיצאה מרשימת השימור, וזאת בזכות אחזקה של 15% ברישיונות החיפוש אלו.

יתרת האחזקה בשטחי הרישיון נמצאת בידי שותפויות החיפושים של קבוצת דלק, אבנר ודלק קידוחים, המחזיקות ב-22.67% כל אחת בשטחי הרישיונות, וכן בידי נובל עצמה, המחזיקה ב-39.66% מהזכויות ברישיון.

רציו החזיקה במלוא הבעלות על שטחי הרישיונות, ולפני שנתיים וחצי הכניסה את שותפויות הקידוחים של דלק ונובל כשותפות ברישיון, כשבידיה נותרו כ-25%. כתוצאה ממצוקה כספית שלא אפשרה לה לעמוד בחלקה בהוצאות הרישיון, העבירה רציו 10% נוספים משטחי הרישיון לידי יתר השותפויות בסוף שנת 2008. מאז תגלית "תמר" נסקו יחידות ההשתתפות | של רציו בכ-1750% ואפשרו לה לגייס כ-200 מיליון שקל כתוצאה ממימוש כתבי אופציה ליחידות השתתפות של השותפות.

עליות שערים אפיינו בשבועיים האחרונים את דלק קידוחים ואבנר, המחזיקות גם בזכויות בתגלית הגז "תמר" ואשר להן כבר קיימת פעילות הפקה במסגרת פרויקט "ים-תטיס", מול חופי אשקלון. אלו רשמו עליות מתונות יותר, בשיעור של כ-15%.

נובל איבדה מערכה

בניגוד לשותפות הישראליות מניית נובל אנרג'י (סימול NBL) דווקא איבדה בחודש האחרון כ-30% מערכה, על רקע ירידות השערים בשווקים ואירוע פיצוץ מתקן הפקת הנפט של בריטיש פטרוליום במפרץ מקסיקו, שהוביל לירידה חדה של כלל החברות העוסקות בתחום הפקת הנפט והגז.

למרות שבארץ התקשורת המקומית התעסקה בדברים אשר יגיד או לא צ'אק דיווידסון בהקשר לשטחי הרישיון, את המשקיעים האמריקאים של נובל, שנסחרת לפי שווי של 9.8 מיליארד דולר, הרבה יותר מעניין השפעת אירוע דליפת הנפט של בריטיש פטרוליום והשלכותיו על פעילות החברה, מאשר הפוטנציאל של עוד רישיון חיפושים ימי של החברה.