מה אפשר לקנות תמורת דירה ממוצעת בת"א? למשל 4 בטבריה

הצצה ל"גלובס נדל"ן" - שבדק את נתוני הדירות של האוצר בעשור האחרון - וגילה כי תופעת "מדינת ת"א" מתנפחת למימדים מבהילים: מחיר דירה ברחובות נמוך ב-32% מדירה בת"א, דירה בחדרה זולה ב-37% ואפילו בירושלים תוכלו לגור ב-15% פחות ■ אבל בירושלים ובשרון יקר יותר מבמרכז

עליית המחירים הדרמטית במחירי הדירות בישראל העמיקה עוד יותר את הפער בין אזור המרכז לפריפריה והיא ממשיכה בבידול תל אביב כ"עיר מדינה" בפני עצמה, בכל הקשור לשוק הנדל"ן. כך עולה מבדיקת "גלובס" המתבססת על נתוני מחירי הדירות הממוצעים של משרד האוצר בעשור האחרון. עוד עולה מהבדיקה, כי ירושלים עקפה את אזור המרכז וכי אזור רחובות צמצם פערים מבחינת מחירי הדירות, בעוד הרוכשים שידם אינה משגת לרכוש דירה במרכז מחפשים אלטרנטיבות קרובות וזולות יותר.

14% ממרכז המדינה

המחיר הממוצע של דירה באזור המרכז (ללא ת"א) עמד ברבעון הראשון של 2010 על 1.13 מיליון שקל. ממוצע המחירים הארצי הינו 972 אלף שקל, כלומר נמוך ב-14% מהמחירים במרכז, פער דומה בהשוואה לתחילת העשור. עם זאת, השוואה לפריפריה מציגה תמונה מדאיגה במיוחד: מחירי הדירות בחיפה נמוכים היום ב-48% מהמחירים במרכז, כאשר בשנת 2002 הפער עמד על 30% "בלבד".

הפערים מהמרכז חריפים היום במיוחד באזור טבריה (68%), נצרת (58%) ובאר שבע (50%). מדובר בפערים עמוקים יותר בהשוואה לאלה שבתחילת העשור, שכן אז היו המחירים בטבריה נמוכים ב-52% מהמרכז, בנצרת עמד הפער על 45% ובבאר שבע 48%. המסקנה ברורה: שוק הנדל"ן במרכז שועט קדימה ומותיר מאחור את הפריפריה.

הנתונים חושפים גם מספר נקודות מעניינות למדי אשר ממחישות עד כמה שוק הנדל"ן בישראל הינו הטרוגני. כך, למשל, מחירי הדירות בירושלים גבוהים ב-14% מאזור המרכז ולמעשה הבירה עקפה את המרכז, שכן ב-2002 המחירים בירושלים היו נמוכים ב-5% מהמרכז. ב-2002 עמד המחיר הממוצע של דירה במרכז על 801 אלף שקל בלבד ומאז הוא זינק ב-41%, בעוד שבירושלים עלו המחירים באותה תקופה בשיעור של 70% לרמה של 1.29 מיליון שקל.

אזור השרון מבסס את עצמו כפנינת נדל"ן של ממש ומתנתק מהמרכז. המחיר הממוצע של דירה בשרון עומד על 1.4 מיליון שקל, גבוה ב-24% מהמרכז. לשם ההשוואה, בשנת 2002 המחירים בשרון היו גבוהים רק ב-19% מהמרכז ועמדו על 950 אלף שקל.

המחירים הגבוהים במרכז ובשרון לא מאפשרים לקונים פוטנציאליים רבים לרכוש דירה באזורים אלה, מה שגורם לישראלים לנדוד דרומה במסע אל הדירה, לעבר ה'טבעת השנייה' מהמרכז. מחירי הדירות באזור רחובות נמוכים היום ב-9% בלבד מהמחירים במרכז ועומדים על כמיליון שקל, בעוד שבתחילת העשור הפער מול המרכז היה גדול פי 2 ועמד על 17%.

אינפו: דירה ממוצעת - פער המחירים מול תל אביב
 אינפו: דירה ממוצעת - פער המחירים מול תל אביב

מלבד אזורי ירושלים והשרון, שם המחירים גבוהים מהמרכז, ישנה רק עוד עיר אחת בישראל בה המחירים גבוהים משמעותית מהמחירים במרכז: תל אביב. אם למישהו היה בכלל עוד ספק, תל אביב היא ללא אזור הביקוש מספר 1 בשוק הנדל"ן הישראלי וראויה לכינוי "מדינת ת"א", שכן מחירי הדירות בעיר גבוהים משמעותית מכל אזור אחר בארץ והם רק הולכים ומעמיקים.

תל אביב = 4 טבריה

המחיר הממוצע של דירה בתל אביב עומד היום על 1.5 מיליון שקל, זינוק מטאורי של 78% בהשוואה למחיר של 853 אלף שקל ב-2002. עם כל הכבוד לבירה ירושלים, תל אביב היא בירת הנדל"ן: מחירי הדירות בירושלים נמוכים ב-15% מתל אביב. בתחילת העשור עמד פער זה על 11%.

תל אביב גם פתחה מבערים מול שאר הערים באזור המרכז: מחירי הדירות בת"א יקרים ב-34% מהמחירים במרכז, בעוד שב-2002 עמד פער זה על 6% בלבד.

בירת הנדל"ן גם השלימה בשנים האחרונות מהפך מול אזור השרון; אם ב-2002 המחירים בשרון היו יקרים ב-11% מהמחירים בתל אביב, הרי שהיום הם נמוכים ב-7%.

והפריפריה? ובכן, פער המחירים בין תל אביב לפריפריה הינו עצום והעמיק בהדרגה ב-8 השנים האחרונות. כך, למשל, פער המחירים בתל אביב מול חיפה הינו 61% היום לעומת 34% בתחילת העשור, בבאר שבע הפער התרחב מ-51% ל-63% ובחדרה התרחב הפער מ-19% ל-37%. הפער העמוק ביותר הוא מול טבריה, שכן המחירים שם נמוכים ב-76% לעומת המחירים בתל אביב, כאשר בתחילת העשור עמד הפער על 55%. המחיר הממוצע של דירה בטבריה עומד היום על 359 אלף שקל, כך שבחישוב מהיר ניתן לראות כי דירה אחת בת"א שווה בממוצע 4.2 דירות בטבריה.

עוד במוסף הנדל"ן השבוע:

■ חשיפה: הפרשיות שמרחפות מעל ראשו של ראש העיר רמלה, יואל לביא

מדד "גלובס-הומלס": מחירי הדירות המבוקשים כבר מצביעים על התקררות השוק

הבאזז השיווקי ניפח את עוגת הפרסום של ענף המגורים