פטור מריבית על השבחה

הכותבים הם חברי לשכת שמאי מקרקעין .

במסגרת ההתנתקות מגוש קטיף החליטה ממשלת ישראל לקלוט כ-30 משפחות ממפוני אלי סיני בקיבוץ פלמחים. לאור העובדה שלא קיימים מגרשים זמינים לבנייה, הוכנה תוכנית חדשה, שנכון למועד הדיון טרם אושרה.

בין הצדדים הושגה הסכמה עקרונית לפיה חלק מהיטל ההשבחה ישולם עם אישור התוכנית, והיתרה כאשר יחליטו המפונים לממש את זכויותיהם במקרקעין. עמדת הוועדה המקומית שורקות הייתה, כי על היתרה שתשלומה ידחה יש להחיל ריבית של 0.75% לחודש (9.4% שנתי), בהתאם לחוק רשויות מקומיות.

כנגד העלו הקיבוץ, המפונים ומינהלת תנופה (סל"ע לשעבר), מספר נימוקים לביטול הריבית: קיימת הסכמה לדחיית התשלום, ולפיכך טרם קמה החבות;

אם המפונים יחויבו בריבית אין שום משמעות להטבה שבדחיית התשלום;

למפונים נגרם אי צדק בכך שנמנעה מהם האפשרות לקבל פטור ל-140 מ"ר; יש להביא בחשבון את מצבם האישי והכלכלי של המפונים, החיים כחמש שנים בתנאי חוסר ודאות. ראוי לציין, כי רק עם חקיקת תיקון 84 נסללה הדרך לדיון על הפחתת תשלומי הריבית בפני השמאי המכריע. למעשה זו הפעם הראשונה שקיימת הכרעת שמאי בסוגיה זו.

לדעתו של השמאי המכריע, ניקי פרימו, לא יהיה זה בלתי סביר להניח שיחלפו עשרות שנים עד שמי מהמפונים יחליט לממש את זכויותיו במקרקעין ויידרש לשלם את היתרה. בלשונו הצינית קובע פרימו, "כלום עלי להציג את התחשיב החשבונאי של הסכום שיהיה על מי מהמפונים לשלם לאחר שתתווסף אליו ריבית הפיגורים? אני סבור שאני פטור מהצגת התחשיב שתוצאתו ברורה. לא אחטא למציאות הכלכלית אם אניח שהחלק הארי של התמורה, שתתקבל ממכירת הזכויות במקרקעין, תיועד לכיסוי החוב בגין היתרה כשהיא נושאת ריבית פיגורים... מדובר... באי צדק מוחלט".

מסקנת פרימו הינה כי בנסיבות המיוחדות של המקרה, כשמדובר ב"שיחלוף" כפוי, הרי שלא קיים הגיון כלשהו שתשלום היתרה יישא ריבית פיגורים.

ראוי להדגיש כי בהתאם לרפורמה בחוק התכנון והבנייה שנדונה בימים אלה בכנסת, הופרדו מרכיבי הריבית ל"ריבית חשב" ו"ריבית פיגורים". במסגרת זו צומצמה סמכותם של השמאי המכריע, ועדת ערר ובית המשפט לדיון בהקטנת רכיב "ריבית פיגורים" בלבד.