"מונדיאל הנדל"ן" לפי מחירי הבתים; המנצחת הגדולה - אנגליה

אם המונדיאל היה מוכרע לפי מחיר דירה או משרד מתברר שאפילו לישראל היה סיכוי להשחיל את הנבחרת לגביע העולם

סטיבן ג'רארד יוכל לסחוב את הגביע הביתה כקפטן, לשחזר את תהילת 66', ולגרום למילות המנון המונדיאל האנגלי "Football's Coming Home" סוף סוף להישמע אמיתיות - אם במונדיאל האמיתי תצליח נבחרת אנגליה ללכת בעקבות תוצאות מונדיאל הנדל"ן, בו היא ללא ספק מניפת הגביע.

רק שלשמחתם של מיליונים ברחבי העולם, לפי שעה לא נמצא קשר ברור בין ערך הנדל"ן לבין ההישגים על המגרש.

תל אביב מנצחת את ספרד

ובכל זאת, במסגרת "מונדיאל הנדל"ן" האלטרנטיבי מדדנו את המדינות שמשתתפות במונדיאל שנפתח בסוף השבוע מבחינת רמות המחירים בשוק הנדל"ן למגורים ומבחינת רמות המחירים בשוק הנדל"ן למשרדים. זאת באמצעות השוואת מחירי בתים בין המדינות השונות ובאמצעות השוואת הוצאות אכלוס למשרדים באותן המדינות, כשהוצאות אלה מהוות סיכום של דמי השכירות, דמי הניהול, אחזקה, מסים שקשורים בנכס (כולל ארנונה), מסים שקשורים בציוד, ביטוח על הבניין ותכולתו והוצאות פחת.

דירוג מחירי הבתים התבסס על הנתונים המעודכנים של מאגר הנדל"ן העולמי Global Property Guide, שמציג מחירי רכישה למ"ר של דירות בנות 120 מ"ר (דירות 4 חדרים סטנדרטיות) בערים הבולטות של כל מדינה ואילו את דירוג הוצאות המשרדים ביססנו על האינדקס העדכני של חברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית CBRE.

על הפודיום עומדת כאמור אנגליה הדאבליסטית, שניצבת ראשונה הן בדירוג המגורים והן בדירוג המשרדים. מחיר הבתים שמציגה אנגליה הוא 19,471 דולר למ"ר בלונדון. במקום השני במגורים זוכה ארה"ב עם 16,216 דולר למ"ר בניו יורק ואילו במקום השלישי במגורים זוכה יפן, עם 13,814 דולר למ"ר בטוקיו.

מי שהגיעה גבוה מספיק, אך תוצאותיה לא מתכתבות עם ניצחונה במונדיאל 98', היא צרפת עם 13,449 דולר למ"ר בפריז ואחריה ניצבת שוויץ עם 9,624 דולר למ"ר בז'נווה. למקום השישי הגיעה יוון עם 8,941 דולר למ"ר באתונה ולמקום השביעי הגיעה מחזיקת הגביע הפורשת (או שלא), איטליה, עם 7,481 דולר למ"ר ברומא.

הנציגות הראשונה של ההמיספרה הדרומית בדירוג צצה במקום השמיני, שם ניצבת אוסטרליה עם 6,960 דולר למ"ר בסידני ובמקום התשיעי ניצבת דנמרק עם 6,220 דולר למ"ר בקופנהגן. ספרד הגיעה למקום העשירי עם 5,309 דולר למ"ר במדריד, מחיר שאגב נמוך יותר מהתוצאות של תל אביב בנתוני המאגר, שעומדות על 5,722 דולר למ"ר.

המקום ה-11 הוא כתום, שם ניצבת הולנד עם 4,832 דולר למ"ר באמסטרדם והמקום ה-12 שייך למארחת המשחקים, דרום אפריקה, עם 4,370 דולר למ"ר בקייפ טאון. למרות ההתחדשות העירונית שעוברת על ברלין, גרמניה נמצאת רק במקום ה-13 עם 3,891 דולר למ"ר בבירתה. אם כוכב נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו, מעוניין בדירה חדשה, לא יזיק לו לדעת שבארצו, שבמקום ה-14, המחיר הוא 3,845 דולר למ"ר בליסבון.

ניו זילנד משיגה את המקום ה-15 עם 3,831 דולר למ"ר באוקלנד וסלובניה אחריה במקום ה-16 עם 3,710 דולר למ"ר בבירה ליובליאנה ובמקום ה-17 סלובקיה (3,540 דולר למ"ר בברטיסלאבה).

שיאנית הזכיות במונדיאל, הלא היא ברזיל, שהניפה את הגביע חמש פעמים, איננה שיאנית הנדל"ן: היא ניצבת נמוך במקום ה-18 (2,277 דולר למ"ר בסאו פאולו), אבל את זה לא בטוח שקשר הנבחרת, קאקה ,יוכל לתקן. פניו של קשר נבחרת ארגנטינה, ליאונל מסי, ילבינו כשיגלה שארצו אף היא לא הגיעה רחוק (מקום 19 עם 1,994 דולר למ"ר בבואנוס איירס). מקסיקו מדורגת אף נמוך יותר (מקום 20 עם 1,830 דולר למ"ר במקסיקו סיטי).

האלופה ההיסטורית, אורוגוואי, שלקחה את המונדיאל הראשון ב-1930, מדורגת במקום ה-21 (1,691 דולר למ"ר במונטווידאו) וצ'ילה במקום ה-22 עם 1,486 דולר למ"ר בסנטיאגו.

מונדיאל הנדל
 מונדיאל הנדל

ברזיל בצמרת

ישנן לא מעט מדינות שמשתתפות במונדיאל אך כלל לא מדורגות, והן ניגריה, גאנה, קמרון, חוף השנהב, אלג'יריה, דרום קוריאה, צפון קוריאה, פרגוואי, הונדורס וסרביה. זאת משום שהן נעדרות כל מאגר נתונים אמין, בכלל זה מאגר Global Property Guide ולא קיימים נתונים זמינים אודותיהן במקורות אחרים. עם זאת, סקירה פרטנית של חברת ייעוץ הנדל"ן King Sturge בהתייחס לסרביה, מעלה כי המחירים בבלגרד נעים בין 1,300 אירו למ"ר בפריפריה של העיר ל-2,000-2,800 אירו למ"ר במרכז העיר.

ומה בנוגע למשרדים? גם בדירוג הוצאות האכלוס למשרדים ניתן למצוא רק חלק מהמדינות המשתתפות במונדיאל. לפי נתונים אלה, אנגליה כאמור, שוב קוטפת את הבכורה, ומציגה הוצאות אכלוס של 169.4 דולר למ"ר לחודש בווסט אנד של לונדון. אנגליה מופיעה באינדקס של CBRE גם עם הסיטי של לונדון, שם הוצאות האכלוס הן 101.9 דולר למ"ר לחודש.

במקום השני ניצבת יפן עם 133.3 דולר למ"ר לחודש במרכז טוקיו. צרפת משיגה את המקום השלישי עם 104.8 דולר למ"ר לחודש בפריז.

לפחות במשרדים ברזיל מתמקמת בצמרת הגבוהה. עלות אכלוס משרדים בסאו פאולו מגיעה כיום ל-92.6 דולר למ"ר ואילו בריו דה ז'נרו העלות היא 88.5 דולר למ"ר, מה ששם את מדינת החוף הדרום אמריקנית במקום הרביעי והמכובד.

במקום החמישי נמצאת שוויץ עם 74.3 דולר למ"ר לחודש בז'נווה ו-72.7 דולר למ"ר בציריך. במקום השישי מדורגת איטליה עם 72.1 דולר למ"ר לחודש במילאנו, כשבהמשך האינדקס היא מופיעה גם עם 58.8 דולר למ"ר ברומא.

דרום קוריאה ממוקמת שביעית עם 66.5 דולר למ"ר לחודש בסיאול וארה"ב מדרדרת בדירוג המשרדים עד למקום השמיני, עם 59.7 דולר למ"ר בניו יורק. שתי האירופאיות הסובלות אולי הכי קשה מהמשבר הכלכלי סוגרות את העשירייה הראשונה: יוון מדורגת תשיעית עם 56.9 דולר למ"ר לחודש באתונה וספרד ניצבת במקום העשירי עם 56.2 דולר למ"ר במדריד.

ונסיים במסר ללואיס פרננדס, המאמן הלאומי של ישראל. מדינתנו ממוקמת לא רע הן במגורים והן במשרדים: מקום 22 בין 90 המיקומים היקרים בעולם למגורים ומקום 46 בין 50 המיקומים היקרים בעולם למשרדים. הנתונים האלה אולי מעודדים מישהו בכל הנוגע לסיכויים להעפיל למונדיאל 2014.

מונדיאל הנדל
 מונדיאל הנדל