בקרוב אצלכם? חניה אוטומטית שתוסיף 100 אלף דולר לערך הדירה

יוזמה חדשה של קריגר נדל"ן: החניונים מורידים את הרכב מתחת לאדמה, מעבירים אותו במעלית לתוך מסוע ומציב אותו בקוביית חניה מתחת לאדמה ■ "מחיר פנטהאוז יוכל לעלות בכ-400 אלף דולר"

אחד החסמים הכבדים ביותר ליישום תוכניות "תמ"א 38", אותה תוכנית מתאר מפורסמת שמעניקה זכויות בנייה למי שיחזק את ביתו הישן לקראת רעידת אדמה, הוא חוסר התאמת התוכניות לתקני החנייה הקבועים בשטח.

בהתחשב במצוקת החנייה הכבירה שמאפיינת ביתר שאת את תל אביב, לא מפתיע שמאז אושרה התמ"א לפני חמש שנים הוגשו בעיר רק 80 בקשות לתוספות בנייה מכוח תמ"א 38 ורק 30 מהן הבשילו לכדי בקשות להיתרים, כשמתוכן אושרו רק בודדות. ברחובות צפופים ממילא, עם מחסור חמור בחניה, קשה לאשר תוספת של 2-4 דירות בכל בניין, שמשמעותו בדרך כלל מספר דומה או כפול של מכוניות.

מתחת לקרקע

מכשול החנייה ידוע היטב למעצבי המדיניות. במסגרת תוכנית ההיערכות החדשה לתמ"א הלא מתרוממת, שהציג לאחרונה משרד השיכון, הודגש כי הקומה המפולשת, שמוצעת תחת המתכונת הנוכחית של התמ"א, ברוב המקרים לא נבנית משום שהיא תופסת שטחי חנייה.

עיריית חולון, שהעניקה לאחרונה היתר ראשון במסגרת התמ"א, הצביעה גם היא על מצוקת החנייה כסיבה בולטת למיעוט ההיתרים.

חברת קריגר נדל"ן, בבעלות גל הרשקוביץ, ניצלה את האילוץ המרתיע הזה כדי להציע פתרונות יצירתיים. החברה החלה להשקיע 9 מיליון דולר בבניית חניונים תת-קרקעיים אוטומאטיים בפרויקטי תמ"א 38 שהיא מבצעת בתל אביב וברמת גן.

קריגר עוסקת בפרויקטים מכוח תמ"א 38 ובשיפוץ בניינים ישנים, בעיקר בתל אביב, שם חתמה על 20 פרויקטים. "להבדיל משטחים של בניינים רגילים", מסביר הרשקוביץ, "בבניינים ישנים יש בעיית שטח, כולל מעברים צרים בצדדים או פינות קטנות מדי מאחורי הבניין וכך פתרונות החנייה מאוד בעייתיים. גם העיריות מקשות וגם התקנים לא מספקים כדי ליצור חנייה קונבנציונאלית עילית. מדובר בבניינים ישנים ולא הקדישו לכך מחשבה בעבר. המצוקה התפתחה לרמה כזו שבה מצד אחד העיריות דורשות חניות ומצד שני מקשות על היישום. מצד שלישי, אנחנו עדיין זקוקים לפתרונות עבור הדירות הנוספות שבונים במסגרת תמ"א 38. הבעיה חמורה פי כמה היות שלנו בחברה יש הסכמים על מאות דירות כאלה שייבנו על הגגות".

לדברי הרשקוביץ, בניסיון לספק מענה למצוקה הגיעה החברה לפתרונות תת-קרקעיים. "מדובר בחניונים אוטומאטיים", הוא מוסיף, "שמורידים את הרכב אל מתחת לאדמה, מעבירים אותו במעלית לתוך מסוע שלוקח את הרכב ימינה או שמאלה ומציב אותו בקוביית חנייה, שנמצאת מתחת לאדמה".

חניות אוטומאטיות בתמ``א 38``, קרדיט הדמייה: פרקומנט אינטרנשיונל
 חניות אוטומאטיות בתמ``א 38``, קרדיט הדמייה: פרקומנט אינטרנשיונל

הדמיה: פרקומנט אינטרנשיונל

בחלק מהפרויקטים של החברה היא הזמינה חניונים אוטומאטיים עם קיבולת של 40-50 מקומות חנייה, ובחלקם נדרשו רק 15-20 מקומות חנייה, כשמדובר בפתרון שניתן לא רק לדירות שמתווספות לבניין במסגרת התמ"א, אלא גם לדיירים הקיימים, שייהנו מ-70% מהחניות שיותקנו. "יצירת מקומות חנייה בסדר גודל של אלפים או עשרות אלפים בעתיד - מתחת לקרקע", אומר הרשקוביץ, "היא שוק חדש שאנחנו נוגעים בו כרגע. זו מערכת אדירה של כסף שהולכת להתגלגל פה. באזור צפון תל אביב הפתרון יכול להעלות את ערכה של כל דירה ב-70 אלף דולר, זהו שווי החנייה לדירה באזור זה, כשבתוך תל אביב, שם המצוקה והצפיפות חמורות יותר, יוכל ערכה של כל דירה לעלות גם ב-100 אלף דולר. ערכו של פנטהאוז יוכל לעלות עד כ-400 אלף דולר. היום דיירים במיקומים האלה נאלצים לעשות 20 סיבובים עד שהם מוצאים חניה".

עלותה של מערכת של 40 חניות אוטומאטיות מסתכמת בכ-1.2 מיליון דולר (שווה ערך לכ-12 חניות במרכז תל אביב), והיא כוללת חפירות, עבודות תשתית לחשמל, ביטון, דיפון להגנה מפני הגשם ומערכות חשמל.

מבחינת הדיירים, עלות התחזוקה בחנייה עם קיבולת כזו היא 75 שקל לחודש.

חניות אוטומאטיות בתמ
 חניות אוטומאטיות בתמ

הדמיה: פרקומנט אינטרנשיונל

אין התנגדויות

מעבר לפתרונות שמספקת השיטה, מדגיש הרשקוביץ יתרון נוסף הנובע מהעובדה כי חנייה אוטומאטית תת-קרקעית "איננה משהו שנראה לעין. לכל בניין מתאימים את החניות שלו וזה לא איזה שטאנץ". לדבריו, "השיטה לא מגיעה בכלל להתנגדויות, כי אין מי שיתנגד לזה, זה לא שהמכשירים האוטומאטיים עולים ונראים מחלונות הדירות. המכשירים המוכרים יותר בעולם, שעולים ויורדים במעליות מול חלונות הדירות, לא היו עוברים ועדת התנגדויות".