משבר המים: המדינה תחלק לאזרחי ישראל 2 מיליון חסכמים

המכרז של רשות המים, בהיקף של כ-28.5 מיליון שקל, הוא לחלוקה והתקנה של 2 מיליון חסכמים במשקי הבית ברחבי המדינה ■ אורי שני: "אם יהיה צורך בחסכמים נוספים נגדיל התקציב" ■ החסכמים צפויים להביא לחיסכון של 10%-15% בצריכה המים הביתית

מוטב מאוחר מלעולם לא - באיחור של שנה הגיע לסיומו מכרז לחלוקת והתקנת חסכמים של רשות המים והוכרזו זוכות. רשות המים, שהתחייבה לצייד את משקי הבית בישראל בחסכמים עד למארס 2009, ואח"כ דחתה את המועד ליוני הנוכחי, הכריזה על שלוש חברות זוכות בארבעה אשכולות (אזורי חלוקה והתקנה).

מדובר בחברות - מילגם (המספקת שירותים לרשויות המקומיות בתחומי הגביה והמים) שזכתה בשני אשכולות, חברת כוח האדם תיגבור וחברת סיסטמס. עלות הפרויקט של רשות המים היא כ-28.5 מיליון שקל הערכה ראשונית של הרשות בסך 23 מיליון שקל), אבל לא זה הסיפור.

הסיפור הוא שכעת חיה לפני שנה ריחף מעל ראשו של הציבור הישראלי איום מס בצורת, שנועד לגרום לציבור לחסוך בשימוש במים. הרשות התחייבה כאמור לקדם מכרז לחלוקת חסכמים במשקי הבית בישראל, שהם מתקנים שביכולתם לייצר חיסכון מהותי במים מבלי שהצרכנים יצטרכו לעשות מאמץ כלשהו.

במילים אחרות, הרשות הייתה זריזה בלחיצה על הדק מס הבצורת (שבסוף בוטל בלחץ הפוליטיקאים), אבל איטית מאוד בקידום מהלך שיסייע לציבור לחסוך מבלי לפגוע בכיסו או באיכות חייו. להגנתה של הרשות נזכיר כי היא סבלה משביתה ממושכת של העובדים, ובכל מקרה, מכיוון שמדובר במכרז מאוד מורכב טוען עודד פיקסלר, סמנכ"ל הנדסה ברשות, כי מדובר בפרק זמן סביר.

אם להתמקד בחצי המלא של הכוס, הרי שטוב שהפרויקט מתחיל עם בוא הקיץ, שבו יש שימוש מוגבר במים והחיסכון הוא קריטי למשק המים שלנו. הפרויקט צפוי להימשך חמישה חודשים החל מעתה ולהביא לחיסכון של 10%-15% בצריכת המים הביתית בהערכה שיעקב לב, מנהל אגף החיסכון של רשות המים, מגדיר כשמרנית. יחולקו כ-2 מיליון חסכמים, ולדברי פרופ' אורי שני, "אנחנו מעריכים שלא כל הציבור ייפתח ליוזמה שלנו, אבל אנחנו מצידנו נגיע לכל בית בישראל שיהיה מעוניין בכך ונתקין בו חסכמים, גם אם זה יהיה כרוך בהגדלת התקציב".

נזכיר, כי רשות המים התחייבה גם לחלק שעוני חול לצורך עידוד צריכה חסכונית ברחצה, אבל בשלב זה אין בכוונתה לקדם מכרז רלבנטי. "הגברת המודעות לחיסכון תיעשה באמצעות קמפיין המשך לחיסכון שצריך לעלות שוב בימים הקרובים, עם הפרזנטורית רננה רז, אבל הפעם המוטיב יהיה "יש מים בקצה הצינור" - כי ב-2013, עם סיום הקמת משק ההתפלה, משק המים אמור להתייצב. הקמפיין הפעם לא יישען על ידוענים", נמסר מהרשות.