סופרים בעולם לא ממהרים להחרים את ישראל

למרות מחאתו הנמרצת של הסופר איאן בנקס, שקרא מעל דפי ה"גרדיאן" לחרם תרבותי כולל על ישראל בעקבות המשט - לא נראה כי סופרים אחרים ברחבי העולם מצטרפים לגל העכור הזה

תחילת מאי, פסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים וכמה מגדולי הסופרים של ימינו מגיעים למשכנות שאננים. המיקרופונים שמופנים אליהם חוזרים שוב ושוב על השאלה: לא הייתה לכם בעיה לבוא לישראל? שאלה שהופנתה שנה קודם לכן להארוקי מוראקאמי שהגיע לבירת ישראל כדי לקבל את פרס ירושלים.

פול אוסטר ציין שקיבל את ההזמנה ללא היסוס והנה הוא כאן, ראסל בנקס הרחיב והסביר כי היה מהמתנגדים החריפים למדיניות ג'ורג' בוש, אבל לא חשב מעולם לעזוב את ארצו ארה"ב, ולכן הוא לא דורש זאת מחבריו הסופרים הישראלים, ורואה בהחרמתם או החרמת ישראל עונש דווקא לאלו החושבים כמוהו.

אגב, כל הסופרים הביעו תמיהה (באנדרסטייטמנט אופייני): למה העיתונאים פונים אליהם רק בנושאים פוליטיים, האם אין ספרות בעולם?

עבר חודש ומשט, והסופר הבריטי איאן בנקס ("מבוך הצרעות"), במכתב למערכת הגארדיין: "הוריתי לסוכן שלי לסרב לכל הצעה עסקית של מו"לים ישראלים לתרגום ספרים נוספים שלי לעברית. אני פונה לכל הסופרים, האמנים, ושאר היוצרים שבתחומי האמנות, לעשות כל שביכולתם כדי לשכנע את ישראל לראות את ההידרדרות המוסרית והאתית שלה, פשוט בכך שלא יהיה להם עוד כל עסק עם המדינה מפרת החוק הזאת".

"מעשה לא צודק ולא חכם"

בנקס הסביר את הבעייתיות בהחלטה, כי זהו "עונש קולקטיבי", אבל ציין שמטרת החרם היא לנסות "לעזור לישראלים להבין עד כמה הם באמת מבודדים מוסרית", ובכך הצטרף לבמאי קן לואץ' ("גשם של אבנים", "16 מתוק" ואחרים) שכבר בתחילת 2009 קרא להחרמת סרטים ישראליים, לסופרת ההודית ארונדטהי רוי ("אלוהי הדברים הקטנים"), למבקר האמנות, היוצר והסופר הבריטי ג'ון ברגר ("שאלה של ביוגרפיה"), והסופרת האקטיביסטית השנויה במחלוקת נעמי קליין ("נו לוגו").

יש להניח שהגל הזה רק ילך ויגבר ויצטרף לגל ביטולי ההופעות (אגב, דווקא בימים אלו הודיע זמר הפולק האירי האגדי טומי סנדס, שהוא מבקש להגיע לכאן ולקיים הופעת תמיכה במאבק של שייח ג'ארח. הופעה שתתקיים ביום שישי הקרוב, ב-16:00 בשייח ג'ארח), למרות שבלב הסערה עולים גם קולות אחרים.

"הצלב" (לה קרואה) עיתון יומי צרפתי קתולי, מתנגד במאמר מערכת מה-11.6.10 להחלטה של "אוטופיה", רשת בתי קולנוע פריזאית עצמאית, להוריד מהמסכים סרט ישראלי חדש "בגלל שקיבל מימון ממדינת ישראל". הוא מביע תמיהה על המעשה ומגדיר אותו כ"לא צודק ולא חכם". לדבריו "בשנים האחרונות יצר הקולנוע הישראלי יצירות מעולות - כולן בתמיכה תקציבית של מדינת ישראל, למרות שבחלקן לפחות הובעה ביקורת על מדיניות הממשלה וצה"ל.

מה שמעיד על העושר התרבותי שמאפיין את השיח הציבורי בישראל וראוי לכל שבח". העיתון הקתולי מזכיר למי שחיים הרחק מאיזור הסכסוך במזרח התיכון שעליהם להיזהר מללבות את השנאה ולעודד את מי שמבקשים באומץ לב לשנות את פני הדברים מבפנים. ומסכם מאמר המערכת בשאלה הרטורית: האם אין מעשה החרם ה"תרבותי" תורם להגבהת חומות האיבה במקום לניתוצן?