תביעה נגזרת ב-71 מיליון שקל נגד בנק הפועלים בגין הפיצוי לקרן RP

בעל מניות בבנק הפועלים טוען כי הפיצוי בסך כ-90 מיליון שקל - ששילם הבנק לקרן RP בגין עסקת פוזיטיף - נועד להעשיר את קופתם של צדדים שלישיים אשר לדני דנקנר, יו"ר דירקטוריון הבנק דאז, היה קשר עסקי הדוק עימם

בקשה לאישור תביעה נגזרת בסך כ-71 מיליון שקל נגד חברי דירקטוריון בנק הפועלים ב-2008 הוגשה שלשום (א') לבית המשפט המחוזי מרכז על-ידי בעל המניות מאיר אלתר, בטענה כי הבנק העביר ללא כל הצדקה סכומי-עתק מקופת החברה לקרן ההשקעות הזרה RP.

"בדירקטוריון בנק הפועלים נרקם קשר שתיקה מדהים סביב הפרשה שבה הועברו כ-90 מיליון שקל לכיסם של צדדים שלישיים אשר לדני דנקנר, יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים לשעבר, באמצעות חברות שבשליטתו, היה קשר עסקי הדוק עימם ואינטרס להעשיר את קופתם - כל זאת מבלי שעסקאות חריגות אלה דווחו או אושרו כנדרש", נטען בבקשה שהוגשה על-ידי אלתר באמצעות עוה"ד אורן הירש וגיא לוטם.

בשלהי שנת 2005 רכש בנק הפועלים את הבנק הטורקי פוזיטיף, ובמסגרת הסכם הרכישה נקבע כי קרן RP תרכוש מניות בשיעור של 7.45% מהון המניות של הבנק הטורקי בהשקעה של 15 מיליון דולר. כמו כן קיבלה RP אופציה שהוגבלה לשנה לרכוש מבנק הפועלים מניות נוספות של הבנק הטורקי בהשקעה של 15 מיליון דולר, וזאת בתנאי ש-RP תיטול חלק בהנפקת מניות הבנק הטורקי.

בבקשה נטען כי בהסכם הרכישה נקבע גם מנגנון פיצוי, לפיו אם יימנע מ-RP לבצע את השקעתה בבנק הטורקי, יפצה אותה בנק הפועלים ב-5 מיליון דולר.

ואולם, בפברואר 2008, בעת שדנקנר היה יו"ר הדירקטוריון של החברה, לאחר ש-RP לא הצליחה לקבל את האישור ובניגוד למוסכם, אישר דירקטוריון הפועלים פיצוי מוגדל פי 5 של 25 מיליון דולר ל-RP.

עסקה זו היתה "לכאורה ללא כל הצדקה מסחרית, עסקה תמוהה ובלתי כלכלית", טוען אלתר בבקשה, ומוסיף: "האתנן שלכאורה העניקה החברה ללא כל הצדקה מסחרית ל-RP, שותפתו לעסקים של יו"ר הדירקטוריון דני דנקנר, כמו גם העובדה כי דנקנר לא גילה את עניינו האישי בעסקה, מעלה חשד כבד כי דנקנר מעל באמונה של החברה וניצל את תפקידו הרם על מנת להעביר כספים מקופת בנק הפועלים לכיסם של שותפיו לעסקים". (תנ"ג 7500-07-10).